Jag har varit sjuk ett tag...

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 1 februari 2018, 20:37

Tack Ättelägg!

Du har rätt i det du skriver Ättelägg. Män vill inte gärna prata om sin prostatacancer eftersom man måste stänga av produktionen av testosteron - vilket medför att man blir kemiskt kastrerad = sexlusten avtar helt.

Prostatacancer lever och växer av testosteronet = utan detta har cancern ingen föda och slutar därmed att växa samt börjar krympa, framför allt bildas inga metatstaser - och det är metastaserna som är livsfarliga...

Så valet är i grunden att sexlusten upphör för en tid - och man överlever sin sjukdom. För mig var det inget val alls, det var en självklarhet.

Jag kan även informera om att man inte saknar sexlusten alls när testosteronet stängs av. Det kan ju vara bra att veta. Eftersom testosteronet stängs av försvinner sexlusten helt och hållet. Efter behandlingen kommer sexlusten tillbaka igen fullt ut - OBS noga kontrollerad uppgift ;) själv är jag inte där än.

En del män, eller sk män, anser att utan sexlust är man ingen "riktig" man. Jag kan informera om att manligheten sitter inte i sexlusten. Manlighet består av väldigt mycket mer saker. Det jag saknat personligen var den drivkraft, energi, kreativitet, mm, som försvann med testosteronet.

Det har faktiskt varit intressant att studera vad som hänt samt att få en personlig erfarenhet av testosteronets betydelse både fysiskt och psykiskt - men jag måste erkänna att om jag fått välja hade jag absolut avstått från denna möjlighet att löra något nytt :)

Thomas
Historia är färskvara.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Ättelägg » 2 februari 2018, 20:08

Ja, förståeligt, men med nödvändighet kommer även möjligheter att lära något nytt. Intressant med den helt logiska följden av att sakna något som man inte kan uppleva, vilket gör att det inte saknas. Testosteron lär vara den nya hormonet som kommer att tillföras med åldern får man förmoda. Även det en av dagens förbisedda faktorer, för män men även för kvinnor. En väsentlig del av människan som ger styrka och kraft. Men tack och lov för modern medicin som in de facto gör underverk så håll bara kvar vid vetskapen att allt bara är en tidsfråga.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av anganatyr » 3 februari 2018, 20:41

Vad roligt att höra den positiva utvecklingen Carl Thomas. Vi har saknat dig! Nu ser vi fram mot många intressanta inlägg från dig.

(Ursäkta det sena svaret. Jag har varit i Sälen och åkt snowboard med familjen.)

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 3 februari 2018, 21:05

Tack Agantyr :)

Gott om snö förmodar jag - här har vi snart 1 meter...
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Jag har varit sjuk ett tag...

Inlägg av Carl Thomas » 25 mars 2018, 19:55

Nu har jag fått svar på första PSA-provet taget efter behandlingen. Värdet var 0,2. Ett helt normalt värde för män i min ålder. Glädjande naturligtvis - men förväntat. Efter wn behandling brukar PSA värdet sjunka kraftigt. Fram till 2020 skall, förhoppningsvis, inte PSA värdet stiga igen. Ligger det kvar på samma värde 2020 blir jag friskförklarad.

Jag kanske skall förklara lite om sexlusten som försvinner under behandlingstiden.
1. Impotens är att ha lust - men inte kunna.
2. Kemisk kastrering är att kunna - men inte ha lust.

Det är en stor skillnad mellan 1 och 2.

Jag skriver om min erfarenhet lite då och då för att sprida kunskap om prostatacancer eftersom 1 man på 5 kommer att då det - och jag tror att det ör bra att ha en grundkunskap när beskedet kommer. Det ÄR ingen katastrof om cancern upptäcks tidigt.

Är du över 45 skall du kräva PSA prov!

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar