Ny medlem användarnamn "Kakalam"
Postat: 10 juni 2026, 10:04
Hej,
Jag har alltid varit intresserad av historia. Jag har mer en funktionell nyfikenhet så att säga, alltså vad man tror har hänt historiskt/forntid. Än intresse för själva hantverket.
Anledningen till att jag gjorde ett konto var för att jag vill ta del av vad de som kan mer än jag tycker och tänker om de skandinaviska jägarsamlarnas sista inkarnation så att säga. Särskilt i områdena Ångermanland, Jämtland, Härjedalen, Medelpad, Hälsingland, alltså där jordbruket var så svagt att vi kan tänka att de kunde fortleva, utan att trängas bort lika tidigt som de lär ha gjort i lappland. Jag började fundera på det här av någon anledning och konversera med AI motorer men de är så inställsamma och knasiga ibland och människor är bättre än maskiner.
När jag tittat på det här har jag sett att allt historiskt dna har förstörts i Sveriges inland på grund av den sura miljön i skogen i Sverige, mänskliga lämningar fräts helt enkelt bort och allt dna förstörs. Det finns helt enkelt noll förhistoriskt dna från norrland (alltså norr om Gävle). Jag antar att det här även gäller värend och västmanland och andra skogiga inlandsområden.
Så när man diskuterar det här finns extrema "fynd-jäv" så att säga. Att vissa försöker extrapolera fynd i Finland till att även gälla Sverige. Och andra låter gropkeramisk kultur representera även inlandet, trots att det saknas fynd från inlandet.
Nå, jag kanske är litet fixerad vid just den här frågan nu. När jag försökte söka på forumet om "fångstmarkskultur" innan jag var medlem så vägrade forumet göra sökningen för att det var för många bokstäver.
Hursomhelst, jag ska göra mitt bästa för att vara artig och belevad när jag läser här och om jag skriver någonting. Jag öppnar inte upp någon tråd ännu om min nuvarande funderingar, ville bara berätta varför jag faktiskt sökte rätt på ett arkeologiforum och skapade ett konto.
/Kakalam
Jag har alltid varit intresserad av historia. Jag har mer en funktionell nyfikenhet så att säga, alltså vad man tror har hänt historiskt/forntid. Än intresse för själva hantverket.
Anledningen till att jag gjorde ett konto var för att jag vill ta del av vad de som kan mer än jag tycker och tänker om de skandinaviska jägarsamlarnas sista inkarnation så att säga. Särskilt i områdena Ångermanland, Jämtland, Härjedalen, Medelpad, Hälsingland, alltså där jordbruket var så svagt att vi kan tänka att de kunde fortleva, utan att trängas bort lika tidigt som de lär ha gjort i lappland. Jag började fundera på det här av någon anledning och konversera med AI motorer men de är så inställsamma och knasiga ibland och människor är bättre än maskiner.
När jag tittat på det här har jag sett att allt historiskt dna har förstörts i Sveriges inland på grund av den sura miljön i skogen i Sverige, mänskliga lämningar fräts helt enkelt bort och allt dna förstörs. Det finns helt enkelt noll förhistoriskt dna från norrland (alltså norr om Gävle). Jag antar att det här även gäller värend och västmanland och andra skogiga inlandsområden.
Så när man diskuterar det här finns extrema "fynd-jäv" så att säga. Att vissa försöker extrapolera fynd i Finland till att även gälla Sverige. Och andra låter gropkeramisk kultur representera även inlandet, trots att det saknas fynd från inlandet.
Nå, jag kanske är litet fixerad vid just den här frågan nu. När jag försökte söka på forumet om "fångstmarkskultur" innan jag var medlem så vägrade forumet göra sökningen för att det var för många bokstäver.
Hursomhelst, jag ska göra mitt bästa för att vara artig och belevad när jag läser här och om jag skriver någonting. Jag öppnar inte upp någon tråd ännu om min nuvarande funderingar, ville bara berätta varför jag faktiskt sökte rätt på ett arkeologiforum och skapade ett konto.
/Kakalam