Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
- Ort: Jukkasjärvi
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Bengt Johansson-Kyrö
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
- Ort: Jukkasjärvi
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
- Ort: Jukkasjärvi
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
- Ort: Jukkasjärvi
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6282805
Att det funnits renskötsel på Holmön innebär inte att renskötsel funnits längs hela bottenvikskusten.
Holmön är en av öarna i Kvarken. Största avståndet mellan öarna vid Kvarken är 23 kilometer. Och det var just vid Kvarken som Ladogasamerna, som de första samerna till nuvarande Sverige, under medeltiden kom över på vinteris från den östra sidan av Bottenviken till den västra. Att det då blev kvar Ladogasamer med renar på den största ön, Holmön, förvånar inte, då ön är stor och kan antas ha haft få ursprungliga invånare, och ha hyfsat lämplig isotop för renskötsel.
Tecknen på gammal renskötsel på Holmön passar också väl in i berättelsen om att de första ursprungliga samerna i Sverige tog sig från Ladoga till norra Hälsingland under medeltiden, som jag skrivit om i huvudartikeln.
Att det funnits renskötsel på Holmön innebär inte att renskötsel funnits längs hela bottenvikskusten.
Holmön är en av öarna i Kvarken. Största avståndet mellan öarna vid Kvarken är 23 kilometer. Och det var just vid Kvarken som Ladogasamerna, som de första samerna till nuvarande Sverige, under medeltiden kom över på vinteris från den östra sidan av Bottenviken till den västra. Att det då blev kvar Ladogasamer med renar på den största ön, Holmön, förvånar inte, då ön är stor och kan antas ha haft få ursprungliga invånare, och ha hyfsat lämplig isotop för renskötsel.
Tecknen på gammal renskötsel på Holmön passar också väl in i berättelsen om att de första ursprungliga samerna i Sverige tog sig från Ladoga till norra Hälsingland under medeltiden, som jag skrivit om i huvudartikeln.
Bengt Johansson-Kyrö
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
- Ort: Jukkasjärvi
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Diskussioner på sameradions och oddasats forum
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6322501
"Att man blivit mobbad i skolan gör en inte till urfolk. Mobbning har inte med historiska rättigheter att göra över huvudtaget.
Konsekvenser av mobbning bör snarare vara att mobbare bötfälls, eller deras föräldrar, om mobbarna är för unga. En annan åtgärd kan vara att rektor avskedas för inkompetens.
Vad man inte skall göra är att ge mobbade historiska urrättigheter som kompensation för mobbning.
Det här är inte logik: - Du har i skolan blivit dragen i håret, kallats för nedsättande saker, flera krokben har du också blivit utsatt för, och till det blivit spöad som vuxen i krogkön, därför är det solklart att du tillhör ett urfolk.
Men, så här absurda kan de logiska slutsatserna vara i urfolksdiskussionerna i Sverige.
Det enda som skall gälla för alla är, att om man vill ha historiska rättigheter, så skall historiska fakta tala för att man har historiska rättigheter - ingenting annat är relevant!"
och
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6321585
"Rounalaskallarnas etniska identitet är inte enbart en samisk fråga. Det är lika mycket en fråga som angår kväner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/...
Alla namn kring
Rounala (= Stället för brasan eller platsen för den stora elden)
är kvänska
Könkämä = litet vattenfall
Keinovuopio = Farledsviken
Peltojärvi = Åkersjön
Suonttavaara = löpberget
osv.
För att kunna vrida Rounalaskallarna från att vara kvänska till att bli samiska, så får man krumbukta någonting oerhört.
Man måste nämligen visa att den bofasta kvänska befolkningen i Rounala hade som egenhet att begrava samer istället för sig själva på sin egen kyrkogård. Var man nu före 1600 skulle hittat de samerna."
"Gå till meankielensanakirja och kontrollera orden
könkämä
suontaa
rounio (ändelsen -la -lä betecknar plats eller gård
Anttila = Andersgård, pietilä = persgård, rounala = platsen för eld eller brasa).
Leta efter Anders Bure på wikipedia. Anders Bure ritade den första kartan över hela Sverige som utkom 1626. Det är ur den kartan som wikipedia har tagit del av för att visa på Rounala kyrka och dess omgivning."
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6322501
"Att man blivit mobbad i skolan gör en inte till urfolk. Mobbning har inte med historiska rättigheter att göra över huvudtaget.
Konsekvenser av mobbning bör snarare vara att mobbare bötfälls, eller deras föräldrar, om mobbarna är för unga. En annan åtgärd kan vara att rektor avskedas för inkompetens.
Vad man inte skall göra är att ge mobbade historiska urrättigheter som kompensation för mobbning.
Det här är inte logik: - Du har i skolan blivit dragen i håret, kallats för nedsättande saker, flera krokben har du också blivit utsatt för, och till det blivit spöad som vuxen i krogkön, därför är det solklart att du tillhör ett urfolk.
Men, så här absurda kan de logiska slutsatserna vara i urfolksdiskussionerna i Sverige.
Det enda som skall gälla för alla är, att om man vill ha historiska rättigheter, så skall historiska fakta tala för att man har historiska rättigheter - ingenting annat är relevant!"
och
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6321585
"Rounalaskallarnas etniska identitet är inte enbart en samisk fråga. Det är lika mycket en fråga som angår kväner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/...
Alla namn kring
Rounala (= Stället för brasan eller platsen för den stora elden)
är kvänska
Könkämä = litet vattenfall
Keinovuopio = Farledsviken
Peltojärvi = Åkersjön
Suonttavaara = löpberget
osv.
För att kunna vrida Rounalaskallarna från att vara kvänska till att bli samiska, så får man krumbukta någonting oerhört.
Man måste nämligen visa att den bofasta kvänska befolkningen i Rounala hade som egenhet att begrava samer istället för sig själva på sin egen kyrkogård. Var man nu före 1600 skulle hittat de samerna."
"Gå till meankielensanakirja och kontrollera orden
könkämä
suontaa
rounio (ändelsen -la -lä betecknar plats eller gård
Anttila = Andersgård, pietilä = persgård, rounala = platsen för eld eller brasa).
Leta efter Anders Bure på wikipedia. Anders Bure ritade den första kartan över hela Sverige som utkom 1626. Det är ur den kartan som wikipedia har tagit del av för att visa på Rounala kyrka och dess omgivning."
Bengt Johansson-Kyrö
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Ämnet är ett ypperligt bevis på hur politik påverkar forskning. Skulle en föda baserad på atlantfisk bevisa det ena eller det andra?
Wallerström kliver ju här omkring med skidlaggar i en porslinsbutik, uttryckligen i syfte att kompensera för ett folks nertryckta historia. Det tragiska är ju att han i det helt verkar glömma bort (eller struntar i) att han trampar ner andras historia. Uppenbarligen backar han från det första uttalandet om att det är klart att det är samer, men undviker ändå att tala om alternativen.
Man måste rimligen fråga sig varför?
Wallerström kliver ju här omkring med skidlaggar i en porslinsbutik, uttryckligen i syfte att kompensera för ett folks nertryckta historia. Det tragiska är ju att han i det helt verkar glömma bort (eller struntar i) att han trampar ner andras historia. Uppenbarligen backar han från det första uttalandet om att det är klart att det är samer, men undviker ändå att tala om alternativen.
Man måste rimligen fråga sig varför?
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Frågan om det är samer borde kunna lösas tämligen enkelt med ett antal DNA-prover, vad jag förstår.
Är det samer syns det på deras unika DNA, som skiljer sig tydligt även från finskt dito.
Källa behövs / Tinget
Är det samer syns det på deras unika DNA, som skiljer sig tydligt även från finskt dito.
Källa behövs / Tinget
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Från Wikipedia, Samernas ursprung:
" Inte desto mindre har samerna kallats för en genetiskt unik befolkning. Med detta menas inte att samerna skulle ha unika gener, utan att en del genvarianter förekommer i annan frekvens hos samerna än hos andra folkslag."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_ursprung
" Inte desto mindre har samerna kallats för en genetiskt unik befolkning. Med detta menas inte att samerna skulle ha unika gener, utan att en del genvarianter förekommer i annan frekvens hos samerna än hos andra folkslag."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Samernas_ursprung
-
- Inlägg: 124
- Blev medlem: 20 juli 2015, 11:39
- Ort: Jukkasjärvi
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Så ser det ut för oss alla - det spretar.
Jag har gentestat mig hos 23andme:
Y-DNA: I1
mt-DNA: K1
Och är 2,9 % Neanderthaler. Européer i genomsnitt 2,7.
99,7 % Europe
97,1% Nordvästeurope
1,5 % Östeurope
0,3 % Östasiat eller Native American (indian).
Det här är ovanligt samlat. Jag har sett mycket större spridning hos andra jag har kontakt med i 23andme.
Jag har gentestat mig hos 23andme:
Y-DNA: I1
mt-DNA: K1
Och är 2,9 % Neanderthaler. Européer i genomsnitt 2,7.
99,7 % Europe
97,1% Nordvästeurope
1,5 % Östeurope
0,3 % Östasiat eller Native American (indian).
Det här är ovanligt samlat. Jag har sett mycket större spridning hos andra jag har kontakt med i 23andme.
Bengt Johansson-Kyrö
Re: Kvänlandsförbundets/Kveenimaayhistyksen version av Norrlands historia.
Jag har sett hur många diskussioner som helst om att dna visar det och det gällande samer. Men jag har inte sett någon etablerad forskning som uttalar sig så säkert, än mindre ifråga om skillnader mot t.ex. kväner.
I vilket fall, i fallet Rounala verkar genetik inte legat till grund för vare sig det ena eller det andra. MAn kan inte mer än undra varför.
I vilket fall, i fallet Rounala verkar genetik inte legat till grund för vare sig det ena eller det andra. MAn kan inte mer än undra varför.