Beowulf - Juten!

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2020, 15:38

Bödvar Bjarke är ju en långt senare historia, i bästa fall från sent 1300-tal. men manuskripten betydligt yngre ändå. Olikheterna får väl sägas vara så pass stora att om Beowulf och Bödvar har samma ursprung, så är ändå olikheten så pass stor att det är tydligt att genom århundraderna har berättelsen förvanskats avsevärt. Norge lär ju knappast ha funnits på Beowulfs tid....

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 2 oktober 2020, 15:42

Ja det här har vi klargjort många gånger.

Beowulf sänder hjälp till sin nyvunne vän Eadgils över "vida havet". Dvs Eadgils är inte i landsflykt utan väntar truppförstärkningarna i Sweons land. Enligt senare källor sker sammandrabbningen med Onela "Åle" sedan på Vänerns is.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Yngwe » 2 oktober 2020, 15:43

Som sagt, spretiga diskussioner och tyckande i frågan finns i överflöd.

Här startade jag en tråd med syftet att arbeta igenom hypotesen att Beowulf var jute efter någon slags metodik. Passar inte det, välj valfri annan tråd på temat.

Den aktuella punkten är vad som talar emot att Beowulf var jute och då får man nog hålla sig till just det och bemöda sig med att utveckla sina argument en aning.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Starkodder » 2 oktober 2020, 15:54

Yngwe skrev:
2 oktober 2020, 15:43
Som sagt, spretiga diskussioner och tyckande i frågan finns i överflöd.

Här startade jag en tråd med syftet att arbeta igenom hypotesen att Beowulf var jute efter någon slags metodik. Passar inte det, välj valfri annan tråd på temat.

Den aktuella punkten är vad som talar emot att Beowulf var jute och då får man nog hålla sig till just det och bemöda sig med att utveckla sina argument en aning.
Tyckande i frågan sysslar vi alla med och har gjort från första början. Inklusive nyss Kungsune. Det handlar om vinklingar och fokus på vissa detaljer.

Det går inte att ha en åsikt om jutar utan ett klargörande om geografin.
Senast redigerad av 2 Starkodder, redigerad totalt 2 gång.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 2 oktober 2020, 15:56

Att Beowulf och Eadgils befinner sig på var sin sida av ett vida hav är inget tyckande Starkodder!
Det är uppgifter hämtade direkt från kvädet.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Starkodder » 2 oktober 2020, 16:17

Kungsune skrev:
2 oktober 2020, 15:56
Att Beowulf och Eadgils befinner sig på var sin sida av ett vida hav är inget tyckande Starkodder!
Det är uppgifter hämtade direkt från kvädet.
Ja men du läser ju BARA kvädet! Läs annat också. Vad gjorde Rolf Krake för Adils?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 2 oktober 2020, 16:28

Nu handlar ju tråden om beowulf juten. Öppna gärna en ny tråd om Hrolf och Adils

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Starkodder » 2 oktober 2020, 16:45

Kungsune skrev:
2 oktober 2020, 16:28
Nu handlar ju tråden om beowulf juten. Öppna gärna en ny tråd om Hrolf och Adils
Ja juten. Var bodde Beowulf juten enligt dig?

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Kungsune » 2 oktober 2020, 17:12

Jag tänker mig en kustnära elitmiljö. Dvs en rik boplats med rejäl hallbyggnation någonstans på Jylland. Hans företrädare verkar ha hållit till ganska långt söderut. Jag misstänker att landgemaercu som passeras på väg till Heorot hänvisar till Danevirke. Beowulfs privatgods kan ligga längre norr över. Vidare hans arvegods “Kung Alfs öd” Waegmundska odalsätet, är ju ett Skilfingagods. Dvs det ev Alvhem, ligger i Sweons land.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Beowulf - Juten!

Inlägg av Starkodder » 2 oktober 2020, 17:34

Kungsune skrev:
2 oktober 2020, 17:12
Jag tänker mig en kustnära elitmiljö. Dvs en rik boplats med rejäl hallbyggnation någonstans på Jylland. Hans företrädare verkar ha hållit till ganska långt söderut. Jag misstänker att landgemaercu som passeras på väg till Heorot hänvisar till Danevirke. Beowulfs privatgods kan ligga längre norr över. Vidare hans arvegods “Kung Alfs öd” Waegmundska odalsätet, är ju ett Skilfingagods. Dvs det ev Alvhem, ligger i Sweons land.
OK. Så Hygelac höll till i Sönderjylland och Beowulf längre norrut på Jylland. Så först reser han söderut från centrala Jylland ner förbi Danevirke till Hygelacs borg i höjd med Flensburg, sedan båt runt Fyn och Själland till Heorot. Men han är född vid Göta älv men har i ung ålder passerat Heorot på väg till Sönderjylland, Hygelac och jutarna där. Är det rätt uppfattat?

Skriv svar