Trumps eftermäle

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
Bäckahästen

Trumps eftermäle

Inlägg av Bäckahästen » 4 mars 2025, 19:50

Vad kommer det att stå i framtidens historieböcker om Donald Trump? :?:

Mio Nielsen

Re: Trumps eftermäle

Inlägg av Mio Nielsen » 6 mars 2025, 06:58

Jeg gjorde mig tilsvarende overvejelser i tråden: Ukraine og det store Skisme. Men Yngwe låste tråden, fordi dens emne var for nær på aktuel politik. Det foregik i Mjödstuga.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 6 mars 2025, 23:32

Är det här arkeologi eller historia?

Jag förstår engagemanget och visst är det viktigt, men är det inom forumets ramar?

Jag är öppen för argument om tråden hör hemma här..

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 14 mars 2025, 10:05

Arkæologi er en vigtig brik i politikeres argumentation og dersom udgravningerne ikke giver de ønskede resultater, så kan de manipuleres.
Man ser i nutidens Israel at store og dyre udgravninger bliver præsenteret som om om man hovedsageligt har fundet jødiske kulturlag.
Men i det land har det hidtil været tilladt for den anden lejr af fagfolk at protestere. Turister har kunnet opleve, at de, efter endt rundtur i en arkæologisk arbejdsplads, ved udgangen bliver mødt af en gruppe fagfolk der ønsker at fortælle om alle de kulturlag, som det officelle narrativ fortier.
I NaziTyskland var arkæologien helt i politikernes magt og den blev udnyttet konsekvent. Jeg har skrevet om det her på stedet (måske det var på det gamle forum).
Det er ønsketænkning at arkæologi kan være uafhængig af nutidens politik. Samme med historieskrivning. Nutid og fortid har intim og systemisk sammenhæng.

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 15 mars 2025, 11:14

Jeg anerkender naturligvis administratorernes ret til at sætte begrænsninger for emnevalg. Men jeg vil påpege, at man kan gå udenfor emnet på to vidt forskellige måder. Nemlig dels drevet af lyst til at tale om noget andet, med det formål at adsprede sig, men også - og det er ikke adspredelse - med det formål at erkende følgevirkninger eller årsagssammenhænge af en faglig specialitet.

Skriv svar