En tillbakablick på min forskning.

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik

En tillbakablick på min forskning.

Inlägg av karlfredrik » 8 december 2023, 17:44

Som forskare emeritus, dvs pensionär, saknar jag ibland mitt gamla arbete. Då hade jag oftast en eller några
aldrig översatrta från grekiska latin eller arabiska (sistnämda kunde jag endast läsa i fransk översättning)
Speciellt fascinerande fann jag de grekiska fragenten från 700-talet f K. En tysk forskare har gjort ett index med alla grekiska ord som förekommer, och så är det bara att försöka pussla ihop texterna rätt, de står i nummerordning.
Särskilt ett fragment framkommer i minnet, att författaren var den förste som ytvivlade på att gripar försvarade folket bortom nordanvindens guldskatt. På sätt och vis vore det trivsamt att hitta en fortsättning på texten. :? :? :?

Mio Nielsen

Re: En tillbakablick på min forskning.

Inlägg av Mio Nielsen » 9 december 2023, 11:10

Disse fragmenter har på fransk navn af "les Présocratique" - så vidt jeg husker. Og hvis jeg forstår det ret, så er deres alder baseret direkte på materialet, de er skrevet på, mens f. eks Iliaden og Odysseen kun findes nedskrevet fra en senere periode. Så "fragmenterne" har en status som det allertidligste alfabetiske materiale. Og endvidere har man i nyere tid fundet samtidige ting skrevet på guldfolie, der blev nedlagt i grave. Meddelelser henvendt til guderne, men som arkæologer har hacket sig adgang til.
Også hos mig er alt dette forbundet med særlige følelser, men jeg har ikke været på universiteterne for at få kontakt med de ældste tider. Min vej til kontakten med disse mysterier gik simpelthen til boghandleren i Rodez eller endda i Espalion, for i sådanne provinsbyer i Frankrig kan man finde Platons værker i gode oversættelser, med rigelig introduktionstekst og noter skrevet af dygtige folk fra universiteterne, men henvendt til et almindeligt publikum af skoleelever (og deres lærere), som også bliver belært om "les présocratique". Jeg gætter på at Frankrig er et af de sidste steder i verden, hvor denne viden findes som billigbøger.
Og jeg gætter på at det snart vil være slut, for eleverne på den klassiske linie bliver færre og færre.

karlfredrik

Inlägg av karlfredrik » 9 december 2023, 17:42

Ja, fragmenten är de äldsta texterna, förutom inskrifter. Tyvärr har många ord blivit oläsliga, som ordet "bärnsten" som ända läsliga ord på en rad från en dikt/sång om folket bortom nordanvinden-
Både Tyskland, Frankrike, UK och Italien har bättre utbud av klassiska skrifter än Sverige, hur det ligger till i Danmark vet jag inte.
Men jag tror intresset för klassiska studier hade ökat om länderna satsat mera. Jag har själv mött intresse för "folket bortom nordanvinden", vilka de nu kan ha varit, vars fyra trjeer än i dag finns på grekiska ön Delos, (Herodotos mfl)

Mio Nielsen

Inlägg av Mio Nielsen » 10 december 2023, 12:40

Jeg er jo en amatør på dette felt, og kan ikke læse et ord græsk eller latin. Så min viden om tidlig litteratur fra det græske sprogområde stammer udelukkende fra fritidslæsning af moderne oversættelser til fransk. Det var en stor overraskelse for mig, da jeg nåede frem til Ovids Metamorfoser, skrevet på latin og 400 år yngre end Platon. Denne bog er jo et pythagoræisk skrift, og noter og introduktion behandlede denne bevægelse - og denne person - som noget der virkeligt har eksisteret, mens jeg selv indtil da havde en opfattelse af at pythagorisme hørte til mytologien.

Skriv svar