Vatikanens hemliga arkiv

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 11:56

För några år sedan kunde jag genom Svenska Rominstitutets förmedling få tillgång till tidigare hemligstämplade dokument rörande Skånes och Danmarks medeltid från c:a 700-tal och framåt, men som ett ödets ironi sprack finansieringen så det rann ut i sanden. För att komma in måste man ha ett dokument från ett autoriserat museum där man försäkrar ett och annat.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Kungsune » 20 januari 2017, 12:48

Behöver du finansiering så kan vi väl köra kickstart här?

Med auktorisering, syftar du då på museer som Vatikanen godkänt eller att det ex är ett Italienskt museum som ingår i en statligt sanktionerad verksamhet generellt?
Om det är så att du faktiskt skulle kunna komma åt tidigare obeforskade medeltida urkunder så måste vi bara lösa detta.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 13:20

Auktoriserat museum kan vara ett som är allmänt godkänt, det räcker till exempel med Sven Rosborn dåvarande chef på Foteviken, intygar att jag bedriver seriös forskning.
Naturligtvis vet jag inte exakt vad dokumenten innehåller, men en norsk forskare som forskade om Norge i Vatikanarkivet fick fram en hel del.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Kungsune » 20 januari 2017, 13:29

Kul! Jag tycker det är högst anmärkningsvärt att det finns kvar material som inte forskningen fått del av. Lägger du upp ett kickstartkonto så kan i varje fall jag tänka mig att skänka en tusenlapp. Du kanske kan få ihop till resan här ;)

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 13:47

Jag har pension. Om vi tänker teoretisk, att vi fick ihop pengarna; jag skulle behöva pengar till resa, hyra på Svenska Rominstitutet och några hundralappar för inköp av forskningsmaterial och eventuella avgifter.
Jag översätter materialet (som endast är på latin) hemma i Eslöv så det blir ingen extra kostnad.
Formellt skulle jag forska för Fotevikens Museum, ingen privatperson äga tillträde.
I så fall, rent teoretisk, bildar vi en "Vatikanmuseets vänner" förening som har copyright till materialet och eventuella inkomster om den trycks som bok. Jag antar någon av er har erfarenhet av sådant.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 15:51

En teoretisk modell: Föreningen Vatikanarkivets Vänner bildas, alla medlemmar betalar minst kr 100:-, men får i gengäld kontinuerliga dagliga e-postbrev om vad jag hittar. :)

Lassefar
Inlägg: 5
Blev medlem: 6 januari 2017, 14:17

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av Lassefar » 20 januari 2017, 16:05

Det är ett mycket intressant projekt du vill göra.
Varför måste Foteviken vara inblandat?
Det känns oseriöst, använder du ett riktigt museum bidrar jag gärna.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av anganatyr » 20 januari 2017, 16:56

Jag skulle också kunna tänka mig att stödja ekonomiskt.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 17:04

Foteviken är bara en formalitet , för att komma in, museet är annars inte inblandat utom Svens intyg. Att blanda in Historiska i Lund tror jag blir ett misstag, då kommer villkåren att dikteras av dem. Foteviken får det bli- eftersom jag jobbat där, men det är ingen tvång att vara med.

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vatikanens hemliga arkiv

Inlägg av karlfredrik » 20 januari 2017, 17:06

Jag skulle kunna tänka mig att jobba gratis för en förening, men absolut inte för ett statligt museum.

Skriv svar