18 MAJ OCH 6 JUNI

Här kan du ta ut svängarna ordentligt, men lagar för uppförande gäller
karlfredrik

18 MAJ OCH 6 JUNI

Inlägg av karlfredrik » 24 maj 2024, 22:16

Den 18 maj 2025 var jag i Lund och såg ett 17-majtåg av norrmän och -kvinnor, mycket långt. En del kvinnor och flickor var klödda ibunad (kvinnlig folkdräkt). Orkestern spelade "det aer Norge i rödt,hitt og blätt".Sedan hissades norska flaggan och norrmännen sjöng "ja,vi aelsker dette nlandet"(Norge)
Vår nationaldag uppmärksammades aldrig av någon av studenterna när jag studerade i Lund, man ser aldrig glada svenskar den 6 juni.
Jag undrar varför? Skåne med sin brokiga historia saknar inte historiiskia årtal att minnas. Några nynazister firar Karl XII dödsdag, det tycks vara allt. :? :? :?

Artesien

Re: 18 MAJ OCH 6 JUNI

Inlägg av Artesien » 27 maj 2024, 12:25

Det brukar nog vara så att länder som firar en befrielse firar ordentligt medan länder som erövrat har svårare att mobilisera feststämning. För vad är det man firar? Du nämner Norge. De firar tillblivelsen av sin moderna nation.

Erövrarnationer tenderar att fira sina segrar eller större nederlag. Det kunde nog vara festligt förr i världen men mobiliserar inte riktigt den där sköna känslan som tex i Norge.

Vad firar vi? Jag vet faktiskt inte säkert. Gustav Vasa eller ngn regeringsform på 1800-talet? Kan det verkligen mäta sig mot friheten från svenskarna?

Skriv svar