Den 18 maj 2025 var jag i Lund och såg ett 17-majtåg av norrmän och -kvinnor, mycket långt. En del kvinnor och flickor var klödda i
bunad (kvinnlig folkdräkt). Orkestern spelade "det aer Norge i rödt,hitt og blätt".Sedan hissades norska flaggan och norrmännen sjöng "ja,vi aelsker dette nlandet"(Norge)
Vår nationaldag uppmärksammades aldrig av någon av studenterna när jag studerade i Lund, man ser aldrig glada svenskar den 6 juni.
Jag undrar varför? Skåne med sin brokiga historia saknar inte historiiskia årtal att minnas. Några nynazister firar Karl XII dödsdag, det tycks vara allt.
