Kolebäcksugnen i Fritsla blir kulturreservat

Här kan du t ex diskutera tillämpning av Kulturminneslagen, gravplundring och museiarbete.
Jerrark

Kolebäcksugnen i Fritsla blir kulturreservat

Inlägg av Jerrark » 26 maj 2023, 15:17

Den medeltida järnframställningsplatsen Kolebäcksugnen i Fritsla, Marks kommun, Västra Götaland, blir kulturreservat. Jag kommer ihåg att jag själv var involverad på ett hörn under en tidigare vända av utredningsarbetet kring bildandet av reservatet.

Kolebäcksugnen var troligen en sorts masugn, hytta, och som sådan unik för Sjuhäradsbygden, och sydvästra Sverige i stort.

Här är en länk till en artikel i lokaltidningen Markbladet om det blivande reservatet
Kolebäcksugnen i Fritsla är en järnframställningsplats från medeltiden. I Sverige finns det ännu inte något kulturreservat över en hyttlämning och utnämningen skulle därför göra Kolebäcksugnen till den första i landet. Lämningarna vid platsen är unika för hela Sjuhäradsbygden och anses ha ett högt pedagogiskt värde då Marks härad under medeltiden var gränstrakt till Danmark, under oroliga tider. Metallframställning var därför viktig för vapenframställning och då Kolebäcksugnen är den enda kända i Sjuhärad anses den vara en viktig plats.
https://markbladet.prenly.com/p/markbla ... 5/40241545

jancro

Re: Kolebäcksugnen i Fritsla blir kulturreservat

Inlägg av jancro » 27 maj 2023, 13:20

Jag ser ugnen istället som stark indikation på gränsöverskridande lokal handel till järnfattiga Danmark. :)

Skriv svar