1000 års tro Danernas religionsskifte

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av Opager » 10 november 2016, 18:54

Ny serie på Danmarks Radio(TV) som är möjlig att se från Sverige. Kräver att man förstår danska.

http://tinyurl.com/jxokemo

Handlar om införandet av kristendomen i Danmark under vikingatiden. Första avsnittet handlar om Harald Blåtand och om att Jesus eventuellt marknadsfördes som en krigsgud.

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: 1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av Mio Nielsen » 11 november 2016, 16:51

Jeg har set hele udsendelsen. Jeg havde ikke store forventninger, så jeg blev ikke skuffet. Men jeg måtte tage udsendelsen i to omgange med en pustepause. Løgn, konvention og friskfyragtig teenagermentalitet ! En af løgnene: Den gang var der ingen splittelse i kristenheden, for der fandtes kun den romerske katolicisme. Og denne linje blev konsekvent fulgt op ved talrige gange at indprente at kristendommen kom sydfra. En af konventionerne: Ikke nævne hverken Kiev, Konstantinopel eller England. Gad vide om de mennesker der talte, overhovedet tænkte på at der fandtes en storby der hed Kiev, og som blev kristnet i Haralds tid ? En anden af konventionerne: missionærerne kom til Norden på eget initiativ, ikke som gæster på kongens initiativ. En tredje konvention: Fortælle middelalderens propagandahistorier om mirakler på detaljeret og overbevisende måde, for derpå at sige, at man ikke behøver tro på dem. Ikke et ord om de første møntudstedelser, kun nogle forvirrede bemærkninger om samfundet før statsdannelsen… En lidelse !

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: 1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av Mio Nielsen » 12 november 2016, 11:53

Jeg ser kristningen af Danmark i sammenhæng med to-tre store ændringer af ikke-religiøs karakter. Først og fremmest en række militære sejre resulterende i en statsdannelse af en sådan størrelse at en skriftlig administration var nødvendig. Dernæst en handels-revolution, idet man gik over til at betale med prægede mønter i stedet for at bruge afvejet sølv. Desuden en etisk revolution idet man begyndte at forbyde drab af slaver, børn, hustruer osv.

Desuden ser jeg Danmarks - og Skandinaviens - situation, ikke binært, som skildret i TV-udsendelsen, men i et forhold til tre naboer: Den engelsk-irske, den ottonske, og især den byzantiske. Danmark var ganske rigtigt truet af Ottonerne, men vi var selv den truende part overfor England og med hensyn til Byzans, som vi kendte særdeles godt, havde vi et nogenlunde neutralt forhold.

På de fleste af disse punkter var TV-udsendelsen helt ved siden af !

Heldigvis er jeg ikke alene med mine synspunkter. Og det har været en fornøjelse at stifte bekendtskab med Anders Winroth's The Conversion of Scandinavia.

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: 1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av kalle_anka » 2 december 2016, 17:43

Redan 325 år så utbryter ju ett stort bråk inom kyrkan när man bannlyser arianismen.

Men angående kristnandet i Danmark så kan jag ofta tycka att Skåne tillhörde Danmark under perioden, och hittade en väldigt intressant sak igår på nätet när jag kollade runt lite och det handlar om Bosjökloster. Detta är ifrån Wikipedia så har inte själv hunnit och gå igenom allt men där står det:

"Genom ett bevarat påvebrev, utställt av påven Lucius III omkring 1182, tar påven klostret i sitt beskydd. I brevet framgår att det kunnat grundas genom en donation av stormannen över Skåne och Halland vid namn Tord That även kallad "den skäggige" Gaggae, en f.d. vikingahövding som sedermera låtit döpa sig. Denne levde fortfarande vid brevets utställande. Tord donerade 31 gårdar till klostret samt hälften av allt fisket i Ringsjön."

Detta är väldigt sent kristnande i den här delen av Skandinavien och verkar inte vara någon obetydlig man då han donerar 31 gårdar.

Är det någon mer här inne som vet något? För i min bok så skulle alla varit kristna i 100 år när detta sker ungefär.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: 1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av heimlaga » 4 december 2016, 10:55

Nu är jag ingen historiker...... kanske det är därför jag inte förstår.

Vi vet ju att en del samer dyrkade sina gammelgudar först mer eller mindre öppet sedan länge efter att Lappmarken kristnades officiellt och alla döptes på 1600-talet. En del lär ju ha dyrkat sina gamla seitar i smyg in på 1900-talet.

Om vi tillämpar samma resonemang på kristnandet på annat håll så tog kristnandet säkert några årtionden även i Skåne. Om Tord den skäggige var låt oss såga en 60-års man som kände ålderdomen närma sig och ångrade sin ungdoms bravader och grundade ett kloster vars existens bekräftades av påven 15 år senare då Tord var en utlevad åldring eller kanske hade dött efter att brevet till påven hade avsänts från Skåne då är det väl inte så säkert att folk i allmänhet var kristna i sitt leverna och sin innersta tro i hans vilda ungdom på 1120-30-talen även om det kanske fanns en präst i trakten och de hade blivit döpta som barn.
Det är inte alls säkert att påven nere i Rom fattade det där sakförhållandet rätt.

Bara en tanke.......

Användarvisningsbild
iznogoud
Inlägg: 41
Blev medlem: 1 maj 2015, 08:38

Re: 1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av iznogoud » 4 december 2016, 13:41

När jag såg namnet That, misstänkte jag att det kanske kan vara släkten Tott som avses.
Jag hittade den här informationen

https://www.adelsvapen.com/genealogi/Tott_nr_26

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: 1000 års tro Danernas religionsskifte

Inlägg av Carl Thomas » 4 december 2016, 17:53

Människan fungerar på samma sätt idag som för 1000 år sedan. Alla blev naturligtvis inte kristna när landet kristnades. Några förblev hedningar hela sina liv - och kanske deras barn och barnbarn också - andra blev hedningar efter ett tag som kristna, andra tog det bästa ur båda religionerna.

Kyrkan införde ju kyrktvång - det borde ju finnas en anledning till detta tvång.

Under Digerdöden på 1300 talet dök hedendomen upp igen och det lär finnas källor om blot osv. Kristendomen satt alltså inte djupt förankrad hos alla invånare.

Även bland kristna måste det ha funnits en skala precis som idag, allt från bokstavstrogna fundamentalister - till de som sa sig vara kristna men som blotade i hemlighet. Efter samma skala fanns det naturligtvis hedningar...

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar