Guldgrävarna i Danmarks Radio

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Guldgrävarna i Danmarks Radio

Inlägg av Opager » 9 mars 2018, 19:13

Danmarks statliga TV-bolag sänder en intressant serie om hur olika lag av metalldetekterande amatörer tävlar mot varandra under uppseende av en arkeolog.

https://tinyurl.com/yadwp2jz

Motsvarande i Sverige är inte möjligt. Ni får stå ut med danska.

Opager

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Guldgrävarna i Danmarks Radio

Inlägg av Ättelägg » 10 mars 2018, 08:10

Skall nog titta när jag orkar, hela saken är tyvärr bara nedslående då hela världen använder sig av intresserade människor i forskningens tjänst medans sverige bara, typ, ba..

Läste fö att tom gml Uppsala har varit besökt av mörkrets sändebud - vad har försvunnit?

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Guldgrävarna i Danmarks Radio

Inlägg av Daler » 10 mars 2018, 21:14

Vem ska då kontrollera att metallsökarna inte stoppar ner något i egen ficka?
Om risken för detta var noll eller närmast noll så är ju förbudet bara korkat.
Utan att gå in på detaljer vet jag om en person vars kusin i Polen samlar arkeologiska fynd privat. Tack och lov att denna kusin inte har tillräckligt med inkomster för att komma till vårt land och plundra.
Plundring är absolut bland det värsta som kan hända ur ett arkeologiskt perspektiv.
Jag är tveksam till att låta detektering bli legalt tills det verkligen går att belägga att fynd inte hamnar någon annanstans än där de hör hemma!
Hur fungerar det i Danmark?

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Guldgrävarna i Danmarks Radio

Inlägg av Ättelägg » 11 mars 2018, 19:39

Både england och danmark har arkeologiskt kunskapsmässigt haft mycket stor nytta av detta fenomen. Vad jag förstått har man någon form av utbildning kombinerat med någon form av licens. Dessutom kan man göra som i detta program där en arkeolog leder verksamheten. Problemet är de oregistrerade/olagliga plundrarna där föremålen försvinner kunskapsmässigt och tyvärr verkar detta vara ett stort problem i sverige också - trots det är olagligt. Så medan vi sitter med vårt förbud för vi är rädda för förstörelse av arkeologiska objekt så sker detta helt oreglerat i alla fall och mycket få blir föremål för juridiken.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Guldgrävarna i Danmarks Radio

Inlägg av Daler » 17 mars 2018, 19:36

Ättelägg skrev:Vad jag förstått har man någon form av utbildning kombinerat med någon form av licens. Dessutom kan man göra som i detta program där en arkeolog leder verksamheten.
Håller med kurser, certifikat, underskrivet avtal att aldrig bryta mot uppsatta lagar och regler, samt nära samarbete med arkeolog i ledande ställning borde vara vägen och fullt möjligt framöver även i Sverige.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Guldgrävarna i Danmarks Radio

Inlägg av Daler » 22 mars 2018, 09:09


Skriv svar