Vikingarnas tid

Här kan du diskutera filmer och tv-program som rör arkeologi och historia.
Karl
Inlägg: 18
Blev medlem: 28 december 2017, 23:55

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Karl » 30 december 2017, 11:24

Håller med övriga. Oerhört märkligt att man i det här sammanhanget inte infogar en sekvens fr Uppåkra. Speciellt som man vill göra en stor sak av den romerska kopplingen.
Serien ger, dessvärre, ett väldigt rörigt intryck. Oerhört tröttsamt -tycker jag- när faktaprogram ska ges en "reality"-form, fastän man borde veta att de som tittar på såna här serier bara tycker det står i vägen.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av jancro » 30 december 2017, 12:22

Ur minnet från första avsnittet:
Uppåkra nämns i samband med att Helgö presenteras med ungefär följande kommentar (mitt ordval) : Den enda platsen som kan jämföras med Helgö är Uppåkra i Skåne, men det ligger i det gamla danska området.

Jag tolkar det som att man därmed avfärdade Uppåkra ur svensk järnåldershistoria i denna serie, jag har dock inte sett de följande avsnitten.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Valdemar » 4 januari 2018, 20:08

Känns som lokal TV.. fick just reda på hur Svearike såg ut på 500-talet.

Enlig programledarna är Uppsala ”ballare” än Birka- fett och chill asså

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Valdemar » 4 januari 2018, 20:12

Birka va lika stort som Teby centrum.. Va f-n är Teby Centrum för nåt?

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av anganatyr » 4 januari 2018, 20:22

Valdemar skrev:Birka va lika stort som Teby centrum.. Va f-n är Teby Centrum för nåt?
Översatt från Stockholmska blir det Täby centrum precis som lekare blir läkare på rikssvenska.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Valdemar » 4 januari 2018, 20:30

Och sen skall vi veta hur stort Teby Centrum är. Inte nått nytt så långt ögat kan se. Allt de säger har ältats 22 gånger.

Ger detta 5 minuter till..

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Opager » 4 januari 2018, 21:36

jancro. Jag hörde också detta!
Ur minnet från första avsnittet:
Uppåkra nämns i samband med att Helgö presenteras med ungefär följande kommentar (mitt ordval) : Den enda platsen som kan jämföras med Helgö är Uppåkra i Skåne, men det ligger i det gamla danska området.

Jag tolkar det som att man därmed avfärdade Uppåkra ur svensk järnåldershistoria i denna serie, jag har dock inte sett de följande avsnitten.
Opager

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Daler » 4 januari 2018, 23:18

Opager skrev:jancro. Jag hörde också detta!
Ur minnet från första avsnittet:
Uppåkra nämns i samband med att Helgö presenteras med ungefär följande kommentar (mitt ordval) : Den enda platsen som kan jämföras med Helgö är Uppåkra i Skåne, men det ligger i det gamla danska området.

Jag tolkar det som att man därmed avfärdade Uppåkra ur svensk järnåldershistoria i denna serie, jag har dock inte sett de följande avsnitten.
Opager
Skåne är en del av Sverige och ett högintressant landskap rakt igenom alla epoker.

Det ni menar att programmakarna gjorde, att hoppa över Skåne för att det tillhört Danmark, kanske kan vara sant.

Tycker frågan om resursfördelning och hur man ser på olika landskap och deras historiska koppling till det "svenska" och det "icke-svenska" är intressant. Ska man satsa resurser efter befolkningsmängd eller ska man också väga in hur länge och hur mycket ett landskap varit "svenskt"? Ganska jobbig tanke men faktum är att Skåne har varit eget eller under danskt styre ett bra tag. Borde danskarna ta mer resursfördelningsansvar?

Personligen tycker jag att man ska satsa jättemycket mer och så rakt över hela Sverige och faktiskt också de områden som någon gång tillhört Sverige.:)

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Opager » 4 februari 2018, 19:07


Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vikingarnas tid

Inlägg av Bäckahästen » 5 februari 2018, 05:50

Jag förstår faktiskt att de anmälde programmet. Serien var lite av lokal-tv för Birka, Uppsala, Helgö mfl. :(

Skriv svar