Historien om Sverige, premiär den 5 november
Re: Historien om Sverige, premiär den 5 november
Del tre placerade Västra Vång nere vid Trelleborg. Uppåkra fick 30 sekunder och är tydligen en centralplats från 600 e.Kr. Mycket krut spenderades på att koppla ihop en sagokung från Snorre, Yngvar ur Ynglingaätten, med båtgravarna i Salme på Ösel. Kungshögarna i Gamla Uppsala är kungsgravar. Skeppen i Salme hade segel och är de första skeppen med detta i Skandinavien.
Gisses!
Opager
Gisses!
Opager
Man undrar hur mycket inflytande de 300 experterna haft på programmens utformning och innehåll?
Jag vet att jag låter negativ, men jag tycker verkligen inte programmakarna lyckas med det uttalade målet att skildra hela Sveriges historia här heller. Samer och Kväner är iofs med, men som en sorts "Den andre" i utkanten men inte mer än så. I andra delen så verkar mycket av avsnittet fokusera på svearikets kristnande. Det hade varit intressant att se hur kristnandet gick till i de delar av landet som tillhörde Danmark, och samma sak i Norra Sverige, det blev mer först blev Götaland kristet och sedan Svealand och så var det färdigt.
Sen som en bisak så kan man väl tycka att i eftersnacksprogrammet nämna att de fått mycket kritik, inte ens försöka bemöta delar av den kritiken.
Sen som en bisak så kan man väl tycka att i eftersnacksprogrammet nämna att de fått mycket kritik, inte ens försöka bemöta delar av den kritiken.
Man tycker att Uppåkra kunde fått mer uppmärksamhet. Men så har det väl varit länge, platser som Birka har behandlats i hela programserier där man nästan följt varenda spadtag som tagits där, medan många andra intressanta platser bara har omnämnts i korta programsnuttar. Än idag kommer man ju ihåg programmen om Birka Vikingastaden där TV t o m byggde en stor modell av hur man trodde att staden hade sett ut en gång.
Och man kan ju inte förneka att man blir en smula nostalgisk när man ser de gamla Birka-programmen
Vetenskapens värld Birka Vikingastaden 1996
https://www.youtube.com/watch?v=cPZWMBztOz4
Intressant videorecension av de två första avsnitten
Recension: Historien om Sverige - LoftpoddenSVTs storsatsning "Historien om Sverige" har vid inspelandet av detta poddavsnitt, sänts i två avsnitt. Jag tittar på programmets innehåll, kritiken den mött och hur den förmedlar och kommunicerar historia. Och framförallt vilka problem som arkeologi och historia alltid dras med i sin förmedling, så även den här serien.
Jag reflekterar även över hur ämnet arkeologi har ändrats och inte ändrats över tid sedan jag själv studerade det för snart 20 år sen. Ja, jag både älskar och ogillar detta ämne, som ni kommer att märka i detta avsnitt. Men absolut mest älskar.
På bästa sändningstid beskrivs här nu eliten i Uppsala , envist förankrade i det gamla, med iver försvarande sin världsbild. Tro ska inte ändras och det vi för länge sen lärt oss ska gälla. Inte minst för att det skulle försvaga vår ställning om vi bytte tro...
Nej. Jag menar intede asatroende...men likheten är ju slående....än härskar Blot-Svwn i TV-huset...
Nej. Jag menar intede asatroende...men likheten är ju slående....än härskar Blot-Svwn i TV-huset...
Det är intressant att på 90-talet kunde man göra sju stycken timslånga program om en enda arkeologisk utgrävning. Man undrar om man någonsin får se någonting sådant igen. Numera hastar man ju igenom 15 000 år på 10 timmar. Och den längsta perioden i Sveriges historia, stenåldern, klarade man ju av på en timme.
Hallands kulturhistoriska museum följer upp varje avsnitt i "Historien om Sverige" (= Mälardalen) ur ett halländskt perspektiv. Finns under "Gränsland".
https://tinyurl.com/42cjv8hn
Opager
https://tinyurl.com/42cjv8hn
Opager
Det är ju ett jättebra initiativ. Här kan man få en mer regional fördjupning som inte får plats i TV-serien. Det visar ju att Historien om Sverige kan ligga till grund för ytterligare kunskapsförmedling. Kunde vara roligt om flera institution på andra håll i landet följde efter.
När jag besökte Lugnarohögen i våras så hade vi Lina Dahlqvist som guide. Hon medverkar i "Gränsland" del 2, där ju också Lugnarohögen nämns.
Lägg märke till att i del tre medverkar även Leif Häggström som ju har skrivit en del här på Skandinaviskt arkeologiforum. Han har ju också skrivit boken Jakten i Halland. Från istid till nutid.
viewtopic.php?f=28&t=2120&p=31551&hilit ... B6m#p31551
Leif pekar på en anakronism i TV-avsnittet om vikingatiden, nämligen en flicka som ca 536 e Kr bär en stickad schal, ett plagg som kommer först långt senare.
I videon kommenterar man också att man i TV seriens avsnitt om vikingarna fokuserade så mycket på Mälardalen.
I "Gränsland" del 4 så medverkar bland andra kulturgeografen Per Connelid som ju också har jobbat en del i mina hemtrakter. Han var också med en gång i tiden när jag grävde i Röstorp i Svenljunga kommun. Så det är idel bekanta i de här videorna. Väldigt kul.
När jag besökte Lugnarohögen i våras så hade vi Lina Dahlqvist som guide. Hon medverkar i "Gränsland" del 2, där ju också Lugnarohögen nämns.
Lägg märke till att i del tre medverkar även Leif Häggström som ju har skrivit en del här på Skandinaviskt arkeologiforum. Han har ju också skrivit boken Jakten i Halland. Från istid till nutid.
viewtopic.php?f=28&t=2120&p=31551&hilit ... B6m#p31551
Leif pekar på en anakronism i TV-avsnittet om vikingatiden, nämligen en flicka som ca 536 e Kr bär en stickad schal, ett plagg som kommer först långt senare.
I videon kommenterar man också att man i TV seriens avsnitt om vikingarna fokuserade så mycket på Mälardalen.
I "Gränsland" del 4 så medverkar bland andra kulturgeografen Per Connelid som ju också har jobbat en del i mina hemtrakter. Han var också med en gång i tiden när jag grävde i Röstorp i Svenljunga kommun. Så det är idel bekanta i de här videorna. Väldigt kul.