Platon og de skandinaviske statsdannelser

Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Platon og de skandinaviske statsdannelser

Inlägg av Mio Nielsen » 1 december 2019, 14:17

Det er en måned siden jeg startede denne tråd og jeg har været den eneste bidragyder med mine 10 indlæg. I den samme periode har tråden om Beowulfkvadet haft ca 200 indlæg. Desuden har forskellige andre tråde diskuteret heltedigtning, runer og lignende germanske emner. En enkelt tråd er blevet oprettet med et græsk emne, nemlig "Kritik af evangelierne", men den kom ikke længere end til første indlæg.

Hertil kunne man så sige, at det er naturligt at der på et Skandinavisk Arkæologiforum er mest interesse for skandinaviske, germanske og angelsaksiske emner og dermed siger man jo implicit, at den græske filosofiske kultur egentlig ikke har berørt os i dybden. At vi egentlig aldrig blev evangelisk kristne, men blot politisk allierede med Rom. At vi egentlig aldrig blev dybere berørt af den platon-sokratiske filosofi, men var langt mere interesserede i Alexanders verdensrige og dets konsekvenser og efterfølgere.

Sådan forholder det sig nok, og der er ikke noget nyt i det. Det nye består i, at jeg stiller mig op i rækken af de mennesker der en gang imellem forsøger at ændre på tingene. Jeg synes afgjort at Platons forestillinger om harmoni - i vid udstrækning pythagoræiske ideer - har nutidig interesse.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Platon og de skandinaviske statsdannelser

Inlägg av Mio Nielsen » 2 december 2019, 20:55

Karl Frederik har bidraget med en malerisk beskrivelse af den byzantinske kejsers audienspavillon. Ottekantet ligesom figuren på Harald Blåtands guldplakette.
Om der er en forbindelse ved jeg ikke, men hvis der var en, så ville den være svær at sælge til den danske befolkning. Demokratiske processer har nemlig overtaget styringen af de videnskabelige valg ved historisk forskning. Befolkningen bestemmer sandelig selv, hvilken historie de vil høre - ikke mindst i Danmark.
Men at Sven Rosborns bog om plaketten har svært ved at finde en udgiver - det kunne være et resultat af negativt lobbyarbejde i det danske Rigsarkiv og Nationalmuseum. Jeg håber at klogere mennesker end jeg vil undersøge sagen og videregive deres konklusioner.

Skriv svar