Här kan du fråga efter, rekommendera och/eller recensera böcker.
-
anganatyr
Vilken är din drömpublikation? Ett arkeologiskt eller historiskt verk som du verkligen skulle vilja läsa.
Min egen drömpublikation är att samtliga båtgravar i Valsgärde publiceras som en volym i bokserien
SHIPS AND BOATS OF THE NORTH från The Viking Ship Museum in Roskilde. Du skulle äntligen samtliga båtgravar från Valsgärde bli publicerade (dessutom med samma höga standard som övriga verk i serien). I boken skulle Vibeke Bischoff från Vikingeskibsmuseet i Roskilde göra nya rekonstruktionsritningar av samtliga båtar i gravarna (precis som hon tidigare gjort med tex Ladbyskeppsgraven i
SHIPS AND BOATS OF THE NORTH 3. Valsgärde 14 rekonstruerades på 1980-talet av Jan Bill från Vikingeskibsmuseet i Roskilde. En publikation av samtliga båtgravar från Valsgärde är något som länge har saknats.

Vibeke Bischoff
-
Yngwe
Likartat tema.
"Vikingatidens skandinaviska färdvägar, med fot och båt."
Jag råkar ha riktigt bra inside att massor material är samlat och någorlunda ordnat, men att det måste snickras ihop till ett läsbart format. Tyvärr verkar författaren ha förtvivlat svårt att begränsa sig och behålla fokus....

-
Bäckahästen
anganatyr skrev:Vilken är din drömpublikation? Ett arkeologiskt eller historiskt verk som du verkligen skulle vilja läsa.
Min egen drömpublikation är att samtliga båtgravar i Valsgärde publiceras som en volym i bokserien
SHIPS AND BOATS OF THE NORTH från The Viking Ship Museum in Roskilde. Du skulle äntligen samtliga båtgravar från Valsgärde bli publicerade (dessutom med samma höga standard som övriga verk i serien). I boken skulle Vibeke Bischoff från Vikingeskibsmuseet i Roskilde göra nya rekonstruktionsritningar av samtliga båtar i gravarna (precis som hon tidigare gjort med tex Ladbyskeppsgraven i
SHIPS AND BOATS OF THE NORTH 3. Valsgärde 14 rekonstruerades på 1980-talet av Jan Bill från Vikingeskibsmuseet i Roskilde. En publikation av samtliga båtgravar från Valsgärde är något som länge har saknats.

Vibeke Bischoff
Jag är inte ett dugg intresserad av båtar. Men jag håller med dig om att det skulle verkligen behövas en bok med alla gravar från Valsgärde backe.
-
Bäckahästen
Något jag tycker skulle vara intressant är att försöka reda ut vilken position dessa män som begravdes i Valsgärde hade i samhället. Och varför begravdes de i båtar istället för kammargravar? Vad kan tanken vara med det? Är det av religiösa skäl de begravs i båtar eller har det med deras position i samhället att göra? Det finns mycket med Valsgärde backe som vi skulle behöva forska mer om.
-
anganatyr
Yngwe skrev:Likartat tema.
"Vikingatidens skandinaviska färdvägar, med fot och båt."
Jag råkar ha riktigt bra inside att massor material är samlat och någorlunda ordnat, men att det måste snickras ihop till ett läsbart format. Tyvärr verkar författaren ha förtvivlat svårt att begränsa sig och behålla fokus....

Ha, ha
Författaren får då ta sig i kragen och sluta skriva en massa inlägg på internetforum.