Skolverkets föreslår: Slopa undervisningen om antiken

Här kan du diskutera utbildning inom arkeologi och historia
Jerrark
Inlägg: 491
Blev medlem: 7 oktober 2015, 15:20

Skolverkets föreslår: Slopa undervisningen om antiken

Inlägg av Jerrark » 27 september 2019, 22:22

Skolverket tycks anse att undervisningen i antiken inte är lika viktig som nutidshistoria.


Momentet ”forna civilisationer, från förhistorisk tid till cirka 1700” lärs idag ut på högstadiet, men det försvinner helt när den nya kursplanen träder i kraft. Anledningen är att undervisningstimmarna är för få i förhållande till mängden kunskap som ska läras ut. I stället ska mer tid ges åt undervisning om efterkrigstiden.

https://www.svt.se/kultur/skolverkets-f ... om-antiken

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Skolverkets föreslår: Slopa undervisningen om antiken

Inlägg av Yngwe » 27 september 2019, 22:34

Egentligen är det svårt att argumentera emot. Kalla kriget, sociala reformer, kolonialismens slut med mera är nog betydligt mer relevant kunskap för att förstå vår värld.

När jag hörde det på P1 tänkte jag först det var vansinne, men sen började jag fundera på hur t.ex. Romarriket framställdes i skolan, som civilisationens ursprung. Vi som är mer intresserade än gemene man vet nog att det fanns en allvarlig baksida, och att det nog går att diskutera om inte århundradena som följde var de som verkligen formade Europa.... och den tiden ägnas ingen tid åt all i grundskolan...

Så rent krasst tycker jag nog att antiken bör vara med men kanske bara som en eller två lektioner för att få en bakgrund till senare ochmer relevanta händelser.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Skolverkets föreslår: Slopa undervisningen om antiken

Inlägg av Anders i Uppsala » 5 oktober 2019, 00:13

Yngwe skrev:
27 september 2019, 22:34
Egentligen är det svårt att argumentera emot. Kalla kriget, sociala reformer, kolonialismens slut med mera är nog betydligt mer relevant kunskap för att förstå vår värld.
Förstår vad du menar, men tror du något annat civiliserat land skulle stryka all undervisning om antiken i grundskolan?

Det är mest bildningen och det "onödiga vetandet" som blir kvar efter avslutad skolgång. Det man som barn/ungdom trodde var "jättenödvändigt för arbetsmarknaden" kommer ingen ihåg, om man inte råkar jobba med just ett specifikt område.

Visst är det viktigt att lära sig modern historia också, men frågan är om inte äldre historia är minst lika viktigt ur ett skolperspektiv. Att bilda sig inom modern historia är lättare genom exempelvis TV-dokumentärer. Kan man som ung vuxen inget om tiden före 1945, så tror jag att det är svårare att täppa igen kunskapsluckorna som vuxen, intresset och förståelsen för äldre historia finns då inte.

Som tur är har Skolverkets förslag åkt i papperskorgen:

https://www.expressen.se/nyheter/skolve ... m-antiken/

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Skolverkets föreslår: Slopa undervisningen om antiken

Inlägg av Bäckahästen » 9 oktober 2019, 06:28

Bra! Det finns mycket att lära av historiens misstag. :D

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Skolverkets föreslår: Slopa undervisningen om antiken

Inlägg av Carl Thomas » 10 oktober 2019, 11:22

Jag tycker att antiken känns lite gammaldags... ;)

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar