Kungsune,
Ja, jag tror att man under 1600 talet kunde både läsa och skriva runor, både äldre och yngre runor. Det var naturligtvis inte allmän kunskap.
En orsak till att jag tror detta är Möjebrostenens text och design. Den skall vara ristad på 500-talet. Den stämmer inte med någonting annat, varken i text eller bild. Texten är skriven med urnordiska runor, alltså med den äldre futharken med 24 runor. Det gör den till en av våra absolut äldsta runstenar. Äldre än kortkvistrunorna som börjar uppträda ca 300 år senare.
Enbart det faktum att det finns en bild på denna sten är extremt ovanligt - att bilden dessutom är mycket driven, som ritad av en konstnär - är helt unikt. Bilder är vanliga på runstenar från 1000 talet, alltså 500 år senare. Sparlösastenen från 800 talet har bilder, jämför gärna kvailtén.
Texten liknar ingen annan text vi har på nästan 4000 runstenar. Språket stämmer inte (vilken naturligtvis gör den svår att översätta).
Jag tror att denna sten är ett skämt från 1600 talet - men det en tro ingenring annat.
På AF hade vi en lång diskussion om detta i någon tråd för några år sedan
Tråden är från 2009 och jag skrev då så här:
"Möjebrostenen är en underlig runsten eftersom den är helt unik i sitt slag, både vad som gäller den ristade bilden och vad som gäller runtexten. Ingenting stämmer, ingenting är ens likt någonting annat vi hittat. Möjebrostenen står i en helt egen klass för sig – vilket har medfört att den numera står på hedersplats i Historiska Museets entré.
Texten lyder: fravaradar anahahaislagina R
Texten har tolkats av många men man har väl enats om att Fravaradar är ett mansnamn – som då också är helt unikt i sitt slag, inte ens i närheten av de mansnamn vi känner till från denna tid.
anahahaislagina R tolkas som att Fravaradar är slagen, besegrad.
Så jag började fundera lite över Möjebrostenen – och jag tror att jag har en helt ny tolkning av dess text. En ganska intressant tolkning faktiskt – som naturligtvis väcker en del nya frågor.
Men om man läser texten så här enkelt – och om man, som jag, har en misstanke om att denna sten är ett akademiskt skämt – så behövs bara några prickar…
Fravaradar = Fra vara dar = Från våra dar
Anahaha = Ana haha = ana ett skratt/skämt
islagina = I slagina = Jag har slagit den = Jag har gjort den
R = Rudebeck? Rubenius? (R är också, enligt uppgift, ett gyllental för året 1676).
På ren Svenska skulle texten då lyda: Denna sten är från våra dagar, den är ett skämt, jag har gjort den själv, R
R är ett litet mysterium som säkert går att reda ut om man anser sig ha tid och nöje av detta".
Slut citat.
Jag har inte hittat någon anledning till att ändra min uppfattning ännu
Ta vilken runtext som helst av våra nästan 4000 runtexter och försök att göra en liknande typ av översättning till ren Svenska av hela dess text... Jag tror inte att det är möjligt.
Jämför gärna denna bild på runsten U1125 (se länk nedan) som också är från 500-talet med Möjebrostenens eleganta bild av ryttare och hundar.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Krogstastenen
Thomas
Historia är färskvara.