Ladogapinnen

Här kan du diskutera run- och bildstenar och liknande
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Ladogapinnen

Inlägg av Carl Thomas » 29 maj 2019, 16:18

I Ladoga inträffade en brand år 865. Brandresterna skyfflades ihop i en hög och denna hög undersöktes av arkeologer år 1950. I brandresterna hittade man en träpinne, 42 cm lång, med en läsbar runtext skriven med rökrunor (Kortkvistrunor).

Från WP;
Runpinnen från Gamla Ladoga är en träpinne med runinskrift (Rundata signum X RyNLT2004;5) hittad under utgrävningar i staden Gamla Ladoga år 1950. Texten är skriven med kortkvistrunor, även kallade rökrunor, och är av det typiskt fornnordiska slaget med versmåttet eddadiktning och alliteration samt innehåller ett så kallat dræplingr. Runpinnen från Gamla Ladoga är ett unikt föremål. Det är det enda läsbara runföremålet som hittats på Österleden i Ryssland trots att hela Gårdarike och sedan Kievriket tros vara grundat av skandinaver. Pinnen finns utställd på museet Eremitaget (LS-1969).

från WP;
Runpinnen hittades[2] på en 40 cm hög, obränd skräphög som bildades efter en brand år 865. Den var tiden när Rurik tillkallades som härskare efter tider av oro. Han tros ha återuppbyggt Aldeigjuborg. Markägandet var markerat genom rituell plöjning. Runpinnen var troligen en måttstock avsedd för mätning och återger den romerska längdenheten aln (diagonalen av en fyrkant med en sida i romerska fot). T.ex. trelleborgar byggdes också i romanskt mått. Längden på pinnen är 42 cm, diametern är 1,5 till 2,6 cm och inskriftens längd är 12 cm.

Detta är en för mig intressant information som jag inte tidigare känt till. (trots att det hittades 1950).

Under 800 talet användes Rökrunor på runstenar (På Rökstenen och Sparlösastenen även en del text med äldre runraden).

notyera även att Ladogapinnen är dern enda läsbara runtexten funnen på Österleden i hela Gårdarike och Kievriket. Det gör detta fynd än mer intressant.

Att fyndets datering till 865, när detta område var under Ruriks styre, gör det inte mindre intressant.

Från WP;
Rurik eller Rjurik, på svenska Rörik, ca 830, till 879 var enligt den kievska Nestorskrönikan en varjag, av rusernas stam (identifierade med svear[1] ) som sägs vara grundare av Kievriket och stamfader till den fursteätt som styrde Ryssland fram till 1598.

Har någon av våra medlemmar känt till Ladogapinnen tidigare?
Varför är den inte känd? Den hittades för 70 år sedan, är skriven med rökrunor på fornnordiska - på en plats där folk kallade sig, och var kända som "Ruser" vid denna tid?


Rökrunor användes endast söder om en gräns dragen mitt i Mälaren - och endast under 800 talet.

Thomas
Historia är färskvara.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ladogapinnen

Inlägg av anganatyr » 29 maj 2019, 18:56

Bild
Bild på runpinnen från Ladoga.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Ladogapinnen

Inlägg av Daniel K » 29 maj 2019, 20:52

Carl Thomas skrev:
29 maj 2019, 16:18
Notera även att Ladogapinnen är den enda läsbara runtexten funnen på Österleden i hela Gårdarike och Kievriket. Det gör detta fynd än mer intressant.
Thomas!!

Stämmer verkligen ovanstående? Jag har för mig att man har hittat runtexter på näverbitar i nuvarande Ryssland. Närmare bestämt i Novgorod. Eller blandar jag ihop det?

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ladogapinnen

Inlägg av Carl Thomas » 29 maj 2019, 21:38

Daniel K,
Ladogapinnen är ny för mig. jag har inte undersökt Ryssland och eventuella runstenar där - men jag har inte läst om någon runsten eller runristning i Ryssland vad jag kan minnas.

Näverbitar kan bibehållas länge under vatten och i dy/lera. Det är inte otroligt att det hittas sådana även i Ryssland - men gissningsvis är de medeltida, alltså några hundra år yngre än Ladogapinnen.

Det intressanta med Ladogapinnen är att den är skriven med Rökrunor som användes enbart under 800 talet samt att den är daterad till 865 genom sin fyndplats. Den är altså inte yngre än 865 - men kan vara äldre.

Rökrunor användes inte norr om Mälaren (Undantag Ulvsundablecket på Mälarens norra strand - medan vi har ett band av runstenar och runtexter från södra Norge till norra tyskland och ett 30 tal runstenar ristade med Rökrunor i Sverige, söder om Mälaren.

I vår histyoria beskrivs att enbart Upplänningar, oftast kallade Svear, reste österut. Men här finns bevisligen ett fynd, låst i tid och runrad till 800 talets mitt - ristad med Runor som enbart användes söder om Mälaren.

Att det inte (?) finns några runstenar i Ryssland från Vikingatid borde kunna förklaras med främst två saker, tidsbrist (man hann helt enkelt inte resa runstenar och rista dem) samt att de resor som beskrivs på Uppländska runstenar utfördes under tidig medeltid - inte vikingatid (med undantag av Ingvarståget som nämns på ca 30 runstenar från ca 1040 talet eller senare (ingvarståget utfördes 1036-1041 och stenarna restes efter tåget när man visste vad som hänt)).
Av Upplands ca 1300 runstenar restes ca 1100 under medeltid mellan 1050-1130.
Upplands runstenar är ristade med yngre långkvistrunor- Denna runfont användes enbart norr om Mälaren och enbart mellan tidigast 980 till1130.
Äldre långkvistrunor användes under 900 talet fram till ca 980 enbart söder om Mälaren och Rökrunor användes under 800 talet enbart söder om Mälaren (+ i Birka 16 fynd +Ulvsundablecket norr om Mälaren).

år 1000 fanns det 4 runstenar norr om Mälaren - och man hade upphört att resa runstenar söder om Mälaren så är 1000 fanns det ca 1500 runstenar söder om Mälaren. Dessa runstenar beskriver vikingatida resor över i princip den då kända världen.


Jag har, som du vet, skrivit många gånger om detta med runrader och under vilken tid de användes, men jag anseer det vara mycket viktigt att alla förstår detta.


Ladogapinnen har alltså troligtvis ristas av en person från områder söder om Mälaren (eller norra Tyskland, Norge, Gotland eller Öland) där Rökrunorna användes.
Den kan vara importerad till Ryssland av någon annan - men kan ha medtagits av en person från området söder om Mälaren till Ryssland - och då troligtvis av en kvinna eftersom män ytterst sparsamt spann garn.
Det bör då ha varit en familj som bott, eller passerat, Ladoga när Rurik styrde Ladoga.

Om detta kan det spekuleras mycket :)

De flesta länder runt Östersjön anser att Rurik kom från just deras land - så även Sverige. det kan bli en intressant diskussion.
Jag hoppas dock på att vi slipper diskussioner om Rökrunor, när och var de användes osv.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ladogapinnen

Inlägg av Carl Thomas » 29 maj 2019, 23:02

En snabb undersökning visar att Ryssland har del av 1 st runsten som hittats på ön Berezanj i Svarta Havet. Den är tydligen ristad under 1000 talet och är en del av (?) en Gotländsk runsten - eller ristad av en Gotlänning på plats på ön.

Länk till WP;
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Berezanjstenen

Thomas
Historia är färskvara.

Skriv svar