Land

Här kan du diskutera språkhistoria, ortsnamn och liknande.
Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Land

Inlägg av Valdemar » 3 oktober 2015, 23:26

Tack Ephraim!

Du gav mig mycket ny information i ditt inlägg.

- Um anses vara en omskrivning av - Hem. En annan variant är -Ome (som Skogome). -Hem namnen har ofta ändrats med tiden. Hem namnen anses generellt gå tillbaka till folkvandringstid eller tidigare (Hugo Karlsson m fl). Dessa namn återfinns ofta i Västergötland på de största och rikaste platserna. De har dessutom ofta sakrala, förkristna komponenter i sin sammansättning. De kan vara relaterade till en gud eller en mytologisk plats som:

- Gudhem
- Bragnum
- Nifelheim
- Skialfhem
- Alvhem

-Tun orterna verkar ha motsvarande placering i landskapen runt Mälaren. Dessa är mycket mer analyserade och diskuterade. Den regionala skillnaden är påfallande.

Kind-indelningen är tydlig i Götalandskapen. Vi vet inte åldern på häradsindelningen, men Kinden ger ett ålderdomligt intryck. Jag gissar att Goternas Kindins ger en indikation på att indelningen går tillbaka till folkvandringstiden. Att de finns i just Göta landskapen kan vara en slump eller en indikation på en extra nära relation mellan dessa landskap och kontinentens Goter. Denna närhet finns ju redan hos Jordanes och i namnen på landskapen i sig (Torsten Andersson m fl).

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 3 oktober 2015, 23:44

Tack Ephraim, mycket informativt!! :mrgreen:

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 3 oktober 2015, 23:52

Fin info Ehpraim, ironiskt nog slutar förklaringen av land ganska precis i dagens definition :D Ett avgränsat stycke av jordens yta.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Land

Inlägg av Carl Thomas » 4 oktober 2015, 16:36

Hur säkra är vi då Yngwe att vi har förstått vad Land betydde i sin samtid?

Var Landen avgränsade i vår mening - eller var de flytande (i vår mening)? Kunde gränsfolk betrakta sig som tillhörande ett Land - eller föddes de in i ett Land och tillhörde de sedan detta land hela sina liv?

Är det t.ex. en Göte som flyttar till Mälardalen som man säger att:" han tillhör Svearna den gamle Göten"?

Eller, räckte det att man betraktade sig som tillhörande Svearna - så tillhörde men Svearna - och kunde senare i livet bli Göte om man ville detta?

Vi vet att Värmland och Dal en gång i tiden tillhörde VG, liksom bitar av Småland. Var dessa Götar då? Växte
VG:s gränser om omfattade även dessa - eller var de "bara" i union med Götarna?

Från 1300 föddes man in i ett Landskap och tillhörde alltid sedan detta landskap eftersom man var född där. Landskapens gränser var fasta eftersom lagen behövde fasta gränser (men gränserna kunde ändras och justeras - efter beslut av Tinget).

Alltså: Hur fungerade egentligen Landen?

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 4 oktober 2015, 18:48

Ska man ha en chans att reda ut det Thomas tror jag man får börja titta på de tydligaste land vi kan se spåren av. Vi måste hitta något enklare än medeltida lagsagor och adminstrativa indelningar av olika slag.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Land

Inlägg av Valdemar » 4 oktober 2015, 19:46

Lyssna om Land från 28 minuter in:

http://www.ur.se/Produkter/178690-UR-Sa ... r-400-1100

Ephraim
Inlägg: 43
Blev medlem: 13 maj 2015, 22:46

Re: Land

Inlägg av Ephraim » 4 oktober 2015, 19:59

Valdemar skrev:Kind-indelningen är tydlig i Götalandskapen. Vi vet inte åldern på häradsindelningen, men Kinden ger ett ålderdomligt intryck. Jag gissar att Goternas Kindins ger en indikation på att indelningen går tillbaka till folkvandringstiden. Att de finns i just Göta landskapen kan vara en slump eller en indikation på en extra nära relation mellan dessa landskap och kontinentens Goter. Denna närhet finns ju redan hos Jordanes och i namnen på landskapen i sig (Torsten Andersson m fl).
Jag vet inte om man riktigt kan dra den slutsatsen av det gotiska ordet. Kindins är ju en titel och vad jag förstår finns inga direkta belägg för att denna skulle vara kopplad till någon geografisk indelning i kinder. Ordet kind i sig finns ju inte bara i Götalandskapen, ordet finns ju fornisländska och engelska men då snarare i betydelsen ‘börd, ätt, släkt, klan, stam, ras, folk’ (med mera). Det skulle ju lika gärna kunna vara ur den betydelsen som titeln kindins är avlett.

Såvitt jag kan se är ordet kind inte belagt överhuvudtaget i gotiskan (det hade hetat *kinds eller *kinþs, tror jag). Men den totala mängden gotiska som bevarats är ju inte så stor, så ordet kan nog ha funnits. Det går förstås inte att säga om det i så fall användes om en geografisk uppdelning eller bara i betydelsen av ‘börd etc.’, men den senare är som sagt mer spridd i de germanska språken.

Ordet kindins kan jämföras med *kuningaz/*kunungaz (konung) som verkar vara bildat på liknande sätt från samma rot. Det verkar vara bildat från *kunjan (> svenska kön) som från början bör ha haft ungefär samma betydelse som kind, alltså ’släkt, familj, ätt, klan, stam’, med ett suffix *-ingaz i betydelsen ’som har att göra med’. Så en konung är kanske ursprungligen någon som har att göra med ätten, klanen, stammen (helt oomtvistad är nog inte den härledningen, ska dock sägas). Antagligen är kindins bildat på liknande sätt, även om jag inte är helt säker på vad gotiska -ins är för suffix.
Yngwe skrev:Fin info Ehpraim, ironiskt nog slutar förklaringen av land ganska precis i dagens definition :D Ett avgränsat stycke av jordens yta.
Det är nog avgörande att ordet inte har sitt ursprung i administrativt språk, utan att det i grunden är ett allmänspråkligt ord. Allmänspråket tenderar ju att inte ha så precisa definitioner.

Man ska nog se det som så att administrationsspråket vid flera tillfällen har lånat det allmänspråkliga ordet och gett det en mer precis betydelse. Men det har nog skett vid mer än ett tillfälle och på mer än en plats, så om den mer precisa betydelsen varierar är väl inte så konstigt. Att administrationsspråket lånar ordet behöver ju inte heller betyda att ordet slutar användas i allmänspråket i bredare betydelse.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Land

Inlägg av Valdemar » 4 oktober 2015, 20:01


Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Land

Inlägg av Yngwe » 4 oktober 2015, 22:30

Ephraim skrev:
Yngwe skrev:Fin info Ehpraim, ironiskt nog slutar förklaringen av land ganska precis i dagens definition :D Ett avgränsat stycke av jordens yta.
Det är nog avgörande att ordet inte har sitt ursprung i administrativt språk, utan att det i grunden är ett allmänspråkligt ord. Allmänspråket tenderar ju att inte ha så precisa definitioner.

Man ska nog se det som så att administrationsspråket vid flera tillfällen har lånat det allmänspråkliga ordet och gett det en mer precis betydelse. Men det har nog skett vid mer än ett tillfälle och på mer än en plats, så om den mer precisa betydelsen varierar är väl inte så konstigt. Att administrationsspråket lånar ordet behöver ju inte heller betyda att ordet slutar användas i allmänspråket i bredare betydelse.
Instämmer

Sen är det ju inte direkt så att vi kan se att Land som ord faktiskt har en bestämd administrativ innebörd i sin tid. 1000-talets svensk hade väl förmodligen lika svårt att tydligt defienra Land som vi har...

Så diskussionen här får väl handla om det vi kallar Land, och jag skulle nog definiera det som en samfällighet som har en gemensam ekonomi, militär och juridik, möjligen också kult, men som inte kan ses som en federation...

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Land

Inlägg av Valdemar » 4 oktober 2015, 23:49

Ephraim
Jag fick tanken om Kindins och Kind från Wolfram (har jag för mig). Han beskriver Goternas Kindins som en juridisk/krigs -ledare för ett specifikt område. Denne fick inte verka utanför "sitt" område. Vi har i tidig medeltid lagmän som leder "länder" i krig. Det är Västgötarnas lagman som dömer Knapphöfde till döden då han inte lytt lagen. Lagmannen styr sedan riket. Det verkar finnas en stark tradition med handlingskraftiga lagmän som ger associationer till Heathers beskrivning av Kindins. Detta är förstås spekulativt och det är lång i tid mellan Goterna och Karl Av Edsvära.

Har du några tankar på en eventuell datering och funktion av Kinden i Sverige? Jag har inte hittat någon bra litteratur. Har för mig Torsten Andersson nämner dem mer i förbigående i någon artikel.

Wiki:
Wolfram described the office of kindins as "the judge who, elected for the duration of a specific threat and limited in his authority to the territory of the tribal confederation

Skriv svar