Religionsbytet

Här kan du diskutera historiens religioner.
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Religionsbytet

Inlägg av Mio Nielsen » 20 november 2018, 14:45

Idag modtager jeg tv-programmet for den kommende uge, og hvad ser jeg: Herrens Veje kommer på skærmen her i Frankrig under titlen: Au nom du Père. Og jeg som havde købt den på DVD!

Nå, det giver jo et internationalt perspektiv. Ordet var meget kendt her i Frankrig - men måske især på venstre Seine-bred, og Hans Kirks Fiskerne findes i fransk oversættelse. (Fortsættes)

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Religionsbytet

Inlägg av Mio Nielsen » 29 november 2018, 22:05

Arkæologien har som opgave at vurdere livet ud fra konkrete genstandsfund. Derved giver den mest vægtning til den institutionnelle religion og kun meget lidt til de rørelser, der udgør den spirituelle nutid, idet kirkelige organisationer ofte er århundreder ved siden af virkeligheden.
"Herrens Veje" og "Ordet" er begge tæt knyttet til den danske folkekirke, mens Hans Kirks "Fiskerne" fra 1923 har sammenhæng med den russiske revolution, Pariserkommunen og den internationale sociale bevægelse. Men i 1923, var andre tænkere i færd med at grave dybere: Marcel Proust, Mallarmé og James Joyce f. eks. udgjorde den egentlige nutid. Deres trosforestillinger opstod i en kamp for at befri sig for barndommens inddoktrineringer.

Den arkæolog der baserer sig udelukkende på gravning i jorden kan vælge at leve i uvidenhed om den åndelige nutid og skrive bøger der overser det egentlige liv på jorden.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Religionsbytet

Inlägg av Mio Nielsen » 13 december 2018, 13:04

Religionshistorien fortæller, at der regelmæssigt dukker sekter op med omvendt polaritet: Gud er ond og destruktiv, djævelen er den egentlige kreative faktor.
Denne tendens ses også i nutiden og den er tilsyneladende dominerende i biografernes underholdningssektor. Desværre er jeg ikke ekspert i nyere space-opera, men jeg har læst om den kolossale kassesucces der hed The Matrix og ved derfor at det drejer sig om at menneskene og hele den synlige verden er et slags næringsmiddel for mystiske, manipulerende magter.
I det perspektiv er Herrens Veje et stykke beroligende liturgi: Mennesket støder ustandselig på forhindringer, farer og forlokkelser, men selvom sognepræsten Johannes kender alt dette så godt som nogen, så er der ingen tegn på at det skulle være hans guddom, der narrer ham. Det antydes måske snarere, at denne guddom slet ikke eksisterer og at Johannes narrer sig selv. Buddhismen er ikke langt væk.

Skriv svar