Religionsbytet

Här kan du diskutera historiens religioner.
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Religionsbytet

Inlägg av Opager » 19 september 2016, 22:02

Lund hade en anglosaxisk biskop, Henrik, kring 1060 e.Kr. I Dalby satt Hamburg-Bremens kandidat, Egino, som efterträdde Henrik 1066 e.Kr.

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Religionsbytet

Inlägg av Yngwe » 19 september 2016, 22:03

Thomas
Ja vilka personer känner vi från 1000-talet? Ganska få egentligen ,em börjar vi med kungarna...

Olof . Inlandad i Sigfridlegendens uppgörelse med hedningar i Värend.
Anund Jakob - kompromissnamn antyder en diplomatisk kristendom.
Emund den gamle . under hans tid försummades kristendomen
Stenkil- Under hans tid vill Adalvard och Egino bränna Uppsalatemlet men hindras av Stenkil
Erik och Erik. Slåss mot varandra, religiösa förtecken har föreslagits men inte kunnat påvisas
Halsten - Fördrevs av svearna, inte mycket mer känt
Anund Gårdske - Ersatte Halsten, fördrevs också. Inte heller här finns mycket mer info
Håkan . nästan inget känt
Inge d.ä, och Blotsven - Inge dödar Sven och bränner templet och bestämmer att alla ska kristnas.

Jag ser det som att efter Olof gör kristendomen inga stora framsteg första halvan av 1000-talet men sen startar oredan efter Anund, runt 1060. Det kulminerar med Inges brännande av templet på 1080-talet. En ganska turbulent tid alltså.

I det tycker jag de uppländska runstenarna kan spela en intressant roll. De kristna manifisterar i ökande grad att här bor kristna och fick jag gissa skulle jag tro att väldigt många är tillkomna efter Inge bränt templet.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Religionsbytet

Inlägg av MrB » 19 september 2016, 22:16

Carl Thomas skrev:MrB,

Du verkar vilja kämpa för Gamla Uppsala, du försöker då slå in öppna dörrar. GU har vi diskuterat i massor av trådar under många år, sök på Gamla AF oxh läs trådarna. Vi har öven diskuterat landhöjningen - och den tycker jag att du skall sätta sig in i. Du kan börja här: http://ww2.ink.su.se/living_maps/uppland/

GU är en storslagen monumental plats, det anser alla utan undantag. Alla tror också att GU har varit en betydelsefull religiös plats under både heden tidoch kristen tid och att Kungar högst troligt både vistats där, blotat där, bott där och regerat därifrån. Omgivande områden med båtgravar osv är makalöst fina och mycket intressanta. Men, och det är ett mycket viktigt men - GU var en centralplats för Tiohundraland i första hand och omgivande Folkland i ett senare skede. Kungarna som residerade där var Landkungar över det som 1296 blev Uppland. Uppland var ett Land bland alla andra Land - och Upplands historia gäller enbart Uppland.

Problem uppstår omgående om du tror på gamla Sveaskolan och anser att Uppsalakungar styrde ett rike från 500 talet med överhöghet över alla andra Land. Den synen är totalt körd och totalt utdömd idag, några få privata fundamentalister finns kvar. Den synen backas inte upp av en enda källa, det är en total hittepåhistoria.

Det minskar inte på något sätt Upplands historia, i mina ögon, snarare tvärtom.

Vad ville du med din länk? inledningen är skrämmande okunnig om vår historia.

Stolpraderna är mycket intressanta - men jag har problem med 2800 år gamla stolpar beroende på landhöjningen och GU:s höjd över havet. Även detta har diskuterats mycket. Jag skrev för ett antal år sedan om de 144 stolparna som kan bilda 72 galgar. Allt det har vi diskuterat alltså.

Vi är alltså inga motståndare MrB, jag ser ett storslaget Uppland och dess historia som en lokal hiatoria i Uppland - som är vårt yngsta landskap och som steg upp ur havet för inte så länge sedan.

Jqg brukar dra fram Ekornavallen som exempel. Vet du någonting om Ekornavallen MrB ? Jag tror inte det. Ekornavallen ligger i VG och är en begravningsplats som varit i bruk sedan bevisligen yngre stenåldern för ca 6000 år sedan. Där finns flera gånggrifter, bronsåldersrösen och högar samt vikingatida högar. Ekornavallen har alltså varit i bruk som begravningsplats under ca 5000 år - oxh upphörde som begravningsplats ungedär när Gamla Uppsala fick sina första gravar. Det ger lite perspektiv på vår historia tycker jag. Den är ca 12.000 år gammal - oxh Uppland steg upp ur havet för ca 3000 år sedan. Innan dess var Uppland en skärgård.

De äldsta monumentalgravar vi har i resten av landet, dösar och gånggrifter finns inte ens i Uppland eftersom Uppland låg under vatten när dessa gravtyper användes, Uppland har några hällkistor, en gravtyp som användes efter gånggrifterna. Det ger också perpektiv på vår gemensamma historia. Den är alltså ganska lång.

Vad vi här främst diskuterar hände för ca 1000 år sedan. Innan dess hade vi alltså ca 11000 års historia.

Källäget vi använder oss av är i bästa fall mycket skralt. Före år 1000 har vi inga källor alls. Inga referenspunkter, inget facit - vad folk framför om tiden före år 1000 är alltså gissningar och vad de tror personligen. Så ser det ut.

Thomas
Sveaskolan?
(I ärlighetens namn är det mer en reaktion på alla försök att nedvärdera ett landskap endast i syfte att upphöja ett annat, ganska tråkig attityd tycker i alla fall jag. Se det fina och speciella i varje landskap även om vissa av våra landskap dominerar väldigt mycket [Uppland, Östergötland och Västergötland till exempelvis]).

Jag länkar till en referens om stolphålen i Gamla Uppsala och referenser gillas inte numera?

Ekornavallen?

Dösar, gånggrifter?

12000 år gammal?

Carl Thomas, kan vi inte hålla oss till ämnet (religionsbytet, jag antar att trådskaparen menar övergången från "hedendom" till kristendom)?
Senast redigerad av 3 MrB, redigerad totalt 19 gång.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Religionsbytet

Inlägg av MrB » 19 september 2016, 22:28

Finns det någon sammanfattning när det gäller alla tidigkristna gravar i Sverige?
Vore intressant att få en inblick i ämnet ur ett nationellt perspektiv.
Kartor är ju inte helt fel heller.
Den absolut tidigaste säkert kristna graven (gravfältet/kyrkogården) var finns den?
Från vilken tid?

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Religionsbytet

Inlägg av MrB » 19 september 2016, 22:32

Går det att ur Nestorskrönikan eller Novgorodkrönikan (eller andra krönikor) extrahera information som skulle kunna ha med östkristen mission i Östersjöområdet att göra?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Religionsbytet

Inlägg av Valdemar » 19 september 2016, 22:38

Men hur ser det ut arkeologiskt i Uppland? Som jag förstår det finns det kristna gravar från tidigt 1000-tal, men även hedniska långt in på 1000-talet. Så 1050 står kanske hednatemplet kvar i Uppsala och befolkningen i Uppland är blandat kristen/hednisk i sina begravningsformer. Samtidigt har Västsverige varit utan hedniska begravningar (=kristet?) i hundra år.

Någon stark kungamakt är naturligtvis helt befängd att ens spekulera kring utifrån en koppling mellan kungamakt och kult/religion under denna tid. Att Skötkonung anses ha gjort Sverige kristet och enat stämmer dåligt med arkeologin. Utifrån sagorna var han på faderns sida tillhörde en viktig ätt från Svealand som klev över till kristendomen och via sin moder från Västergötland och halvbror i Danmark fick han en unik maktställning. Med kristen mor och halvbror valde han en kristen maktbas i väster. När hans ätt tappar makten och ätter från Götalandskapen tar över uppstår nya konfrontationslinjer.

Med maktbasen i väster kan man tänka sig en Engelskt influerad kristendom under Skötkonungs tid. Det är väl först när hela landet är kristet som nationen kan bildas.

Skulle Västsverige ingått i något rike i början av 1000-talet borde det ha varit Danmark eller Norge där monarken/monarkerna hade samma tro. Man kan ju inte sluta undra varför Götar och Svear bildade pakt i tidig medeltid..

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Religionsbytet

Inlägg av Valdemar » 19 september 2016, 22:45

Mr B
Vad jag vet så är Såntorp i Västergötland den tidigaste kända kristna begravningsplatsen.

MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Religionsbytet

Inlägg av MrB » 19 september 2016, 22:47

Valdemar skrev:Mr B
Vad jag vet så är Såntorp i Västergötland den tidigaste kända kristna begravningsplatsen.
Låter spännande!
Går det att hitta någon arkeologisk rapport på nätet?

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Religionsbytet

Inlägg av Valdemar » 19 september 2016, 22:52

Hittar den inte online men så här heter den:

Såntorp : ett gravfält i Västergötland från förromersk järnålder till tidig medeltid : anläggningsbeskrivningar, dokumentation och analyser (GOTARC. Serie C. Arkeologiska skrifter, 49)

http://www.gu.se/forskning/publikation/ ... onId=50012

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Religionsbytet

Inlägg av Valdemar » 19 september 2016, 23:00

Tydligen upphör det hedniska gravskicket både i Väster -och Östergötland under de först årtiondena av 900-talet. För Mälardalen kanske någon därifrån vet lämplig litteratur?

Skriv svar