Birkarlarnas vad?

1520 - Nu
History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 9 maj 2015, 12:37

Yngwe, birkarlar var handelsmän, inget annat. Jämför Bir-ka.


*Källa begövs / Tinget*

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av jancro » 9 maj 2015, 13:57

Av Wurners fina inlägg nr ?? framgår betydelsen av "Captinei" m m samt behandlas birkarlarnas skatterätt.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 9 maj 2015, 14:38

History freak skrev:Yngwe, birkarlar var handelsmän, inget annat. Jämför Bir-ka.

Det är ett påstående som står i kontrast med vad Wikipedia säger, var man i sin tur hittar en mängd källreferenser som stöd.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Carl Thomas » 9 maj 2015, 16:27

Den bild jag har av Birkarlar är att de var handelsmän fram till Gustav Vasa - som sedan gjorde dem, eller vissa av dem, även till fogdar och stationerade dem vid älvmynningarna.

Ernst Manker skriver om Birkarlarna i sitt verk Acta Laponica,mennjag minns inte i vilken del.

Thomas
Historia är färskvara.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 9 maj 2015, 18:38

Yngwe skrev:
History freak skrev:Yngwe, birkarlar var handelsmän, inget annat. Jämför Bir-ka.

Det är ett påstående som står i kontrast med vad Wikipedia säger, var man i sin tur hittar en mängd källreferenser som stöd.
Vet du hur Wikipedia fungerar ?
Vem skriver texten ?
Är verkligen Wikipedia pålitligt enl. dig och vettigt att referera till när det gäller källor från forntiden ?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 9 maj 2015, 19:31

History freak skrev:
Yngwe skrev:
History freak skrev:Yngwe, birkarlar var handelsmän, inget annat. Jämför Bir-ka.

Det är ett påstående som står i kontrast med vad Wikipedia säger, var man i sin tur hittar en mängd källreferenser som stöd.
Vet du hur Wikipedia fungerar ?
Vem skriver texten ?
Är verkligen Wikipedia pålitligt enl. dig och vettigt att referera till när det gäller källor från forntiden ?

Ja då, mycket väl eftersom jag skriver själv där ibland.

Just denna sida på WP är ganska välskriven med gott om vidare källhänvisningar, många av dem kontrollerbara on-line. Därför tycker jag den känns relevant att nämna. Men har du andra uppgifter eller resonemang så gärna!

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 9 maj 2015, 20:03

Det är ju läsarna själva som skriver och ändrar på Wikipedia. Jag skulle aldrig kunna referera till Wikipedia om jag ville referera till en vetenskapligt korrekt källa om vår forntid. Ofta blir det Bob Lund nivå på detta. Har sett alltför mycket tokerier för att kunna lita på Wikipedia. Så tänker jag, men andra tänker annorlunda. Vem tror du har rätt ?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 9 maj 2015, 23:38

HF

Jag tänker grundkurs i källkritik, oavsett om det är WP eller annan källa. Om du tittar närmare på artikeln kommer du att finna en massa läsning, Den är relevant!!!

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av History freak » 10 maj 2015, 17:58

Tycker du att jag behöver en grundkurs i källkritik ?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birkarlarnas vad?

Inlägg av Yngwe » 10 maj 2015, 18:56

Vad jag tycker är irrelevant. Poängen är att den angivna källan, wikipedia, ger en mycket god källhänvisning, inte mindre än 27 källor anges, plus två externa länkar. Flera av dom är enkelt kontrollerbara.

Ingen säger att källan är ett facit, men den ger en möjlighet till fördjupning. Ditt påstående, som mitt var en reaktion på, kan jag inte hitta något som styrker och du framför heller inget. Utifrån det får var och en bedömma själv!

Skriv svar