Erik XIV amiralsskepp Mars (Makalös)

1520 - Nu
Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Erik XIV amiralsskepp Mars (Makalös)

Inlägg av Carl Thomas » 24 augusti 2018, 14:24

Jag hittade en kort video om Erik XIV amiralsskepp Mars.

I videon berättas att Mars, som även kallas för Makalös, var det första skeppet byggt som artilleriplattform, alltså med avsikt att med artilleri sänka fientliga skepp.

Jag blev lite förvånad av detta. Var alltså detta en svensk uppfinning?

https://www.youtube.com/watch?v=oJRXiz0 ... ture=share

Thomas
Historia är färskvara.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Erik XIV amiralsskepp Mars (Makalös)

Inlägg av heimlaga » 24 augusti 2018, 21:11

Det var en utväckling som låg i luften på många håll i Europa under andra halvan av 1500-talet. Engelsmännen låg långt framme i den utväcklingen. Redan 1588 var ju huvuddelen av engelska flottan byggd och utrustad för artilleristrid och så hade den inte blivit över en natt. Erik hade ju kontakter till England omkring år 1560 så säkert hade han fått höra vad som var på gång. Man kan ju gissa att det också drev på utvecklingen i England då Engelsmännen fick veta att Sverige också hade byggt ett skepp för kanonstrider.

Litet samma slags utveckling som kom igång då fransmännen byggde om la Glorie på stapelbädden och som på några årtionden ledde fram till Dreadnought.

Vilket skepp som var först att verkligen vara tänkt som artilleriplattform blir en definitionsfråga eftersom det var en stegvis utveckling men Mars var helt klart bland de första såvitt jag kan förstå.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik XIV amiralsskepp Mars (Makalös)

Inlägg av Carl Thomas » 24 augusti 2018, 22:25

Mars hade ju två kanonvåningar och vi har ju vilket år Mars byggdes så det bör ju gå att ta fram byggår för de andra aktuella skeppen. Det är ju intressant att veta om Mars var först.

Vi var ju sena med artilleri som sådant - men när vi fick det utvecklades det snabbt, mycket tack vare Erik XIV som tog fram rejäla bronskanoner samt även specialkanoner. Jag kände inte till utvecklingennavdorm skeppsartilleriet och jag vet inte vilken typ av kanoner som Mars hade ombord - men Vasas artilleri bestod av halva Kartover = 24 pundiga kanoner.

Dessa kanoner sköt 24 pundiga lod (Kulor) och när man siktade "över metallen" sammanföll träffpunkten med siktpunkten på 600 meter - och lodet slog på detta avstånd igenom 80 cm massiv ek. Detta med normal krutladdning.
Detta innebar att lodet kunde slå rakt igenom ett skepps båda sidor, samt slå rakt igenom även grova master.

Thomas
Historia är färskvara.

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: Erik XIV amiralsskepp Mars (Makalös)

Inlägg av heimlaga » 29 augusti 2018, 20:46

Problemet är snarast att många skepp från den tiden är för dåligt dokumenterade för att någon människa i dag skall kunna veta om de var byggda i huvudsak för äntring eller i huvudsak för artilleri eftersom de alla var kompromisser i någon grad.
Skeppsbyggmästarna byggde på fri hand utan ritningar och de skeppen som inte sjönk på lämpliga ställen har ruttnat bort eller blivit upphuggna till ved för länge sedan. Exakta byggnadsräkningar och specifikationer finns sällan bevarade. Det fanns ingen Willem van de Velde som tecknade exakta bilder av skeppen.

Antalet batteridäck är inget bra bedömningskriterium. Det kan rentav vara så att skepp med bara ett batteridäck kunde föra betydligt tyngre artilleri som i sin tur hade förödande verkan på avstånd samtidigt som skeppet var underlägset i äntringsstrid på grund av sina låga fribord.

Den enda riktiga ledtråden till om ett skepp var byggt för artilleristrid eller inte gäller bara för nordiska skepp. Ett klinkbyggt skepp är nämligen för flexibelt för att bära tungt artilleri och kan inte heller motstå tung artillerield.

Skriv svar