Erik den Helige

1066 - 1520
MrB
Inlägg: 262
Blev medlem: 16 september 2015, 07:50

Re: Erik den Helige

Inlägg av MrB » 17 maj 2016, 23:45

Ättelägg skrev:Har du läst Arn har du även läst Hamilton, bara olika tidsepoker...
:D

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 21 maj 2016, 14:15

Jag avslutade precis Viola Hernfjälls bok Medeltida kyrkmålningar. Den var mycket intressant och jag kan verkligen rekommendera den. Däremot är jag lite besviken på kapitlet om Eriksbergs kyrka. Jag hade förväntat mig betydligt tydligare bilder på den person man misstänker avbilda Erik den helige. Men men ... man kan inte få allt.

Dessutom var det med sorg jag insåg att målningarna är i ett bedrövligt skick. Jag har en gnagande misstanke om att Eriksbergs kyrka med dess målningar innehåller mängder med, outforskad, kunskap om Erik den helige. Därför undrar jag:

>> Går det att renovera, dvs återställa, målningar av det här slaget? 3D scanning har ju varit framgångsrikt med runstenar och dylikt. Men hur ser tekniken ut för målningar?

>> har det gjorts några utgrävningar i Eriksberg med omnejd?

Hernfjäll ställer själv ett antal frågor ang Eriksberg och dess anknytning till Erik den helige:

>> Om Eriksberg var en kungsgård, varför finns inga uppgifter om detta?
>> Varför har alla spår försvunnit?
>> Varför målades kyrkans kor om redan på 1200-talet?

Hernfjäll själv är på sitt mest konspiratoriska humör och antyder att alla försvunna spår efter Erik den helige är ett rent politiskt dåd. Men vilka var det i så fall som suddade ut spåren? Cisterciensarna? Sverkrarna? Eller handlar det "om den brytning i svensk historia som kan förläggas till 1200-talets mitt?"

Lars Otto
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 maj 2015, 21:27

Re: Erik den Helige

Inlägg av Lars Otto » 23 oktober 2016, 14:22

Daniel K´s inlägg om Viola Hernfjälls bok är intressant. Det noteras att målningarna i Eriksbergs kyrka gick förlorade redan på 1200-talet då kyrkans kor målades om ”som ett rent politiskt dåd”. Jag tar det som ett belägg för min uppfattning att tidsperioden från Erik den Helige till Erik Eriksson är en fas i Sveriges historia som är mer dramatisk än vad historieböckerna visar. Den innefattar maktkampen mellan Folkungar och Bjälboätt och runt år 1250 försöker man eliminera alla spår av Folkungarna.

Den Blå ätten massakrerades av Bjälbo-ätten 1248-1251 och dess egendomar konfiskerades (Sko, Long, Ymsjöholm, Askanäs, Hundhammar, Adelsö, Svartsjö, Ängsö, Stockholm? ). Folkungarnas centralort Sigtuna (Strinnholm d1 s310) avvecklades och staden brann ner (brändes?) år 1255. Ymseborg förstördes och ur spillrorna uppstod ätten Aspenäs. Man försökte giftmörda Ulf Fases son Karl och Erik Erikssons död vid 34 års ålder verkar ha varit nödvändig med hänsyn till Bjälboättens ambitioner. Han dog på resa till Gotland där också Birger sannolikt samtidigt befann sig engagerad i ett korståg till Baltikum. Enligt A. Afzelius fanns också misstankar.

Birger Jarls lagar stadfästes, utan tvekan demonstrativt, på det nyuppförda Alsnö hus. Folkungarna eliminerades, och påståendet att Birger Jarl var av Folkungaätt kanske härrör från detta som markering av maktövertagandet och av att hans söner var Folkungar på mödernet. Han blev följaktligen gravsatt i Varnhem och S:t Erik blev rikshelgon.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 24 oktober 2016, 12:48

Läser http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1 med behållning. Bland annat diskuteras vem som var jarl under EdH - förmodligen Siward - och biskop Henrik förutsättes vara en annan person.

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 25 oktober 2016, 21:10

Eftersom källäget är så magert vad gäller Erik den helige, så tror jag inte man kan få ut mer kunskap den vägen.

Återstår att forska på annat håll. Eftersom lokaltraditionen, och även isotopanalysen av hans kvarlevor, pekar mot att han kom från Västergötland, vore väl fortsatta undersökningar kring trakten av Eriksberg en logisk fortsättning.

Det hade varit intressant om man kunde lokalisera hans påstådda gods i Gate.

Jag misstänker också att det finns en del att hämta om den Erikska ätten i Eriksbergs kyrka. Om kyrkmålningarna där ansågs så politiskt laddade då det begav sig, att de målades över. Borde man kunna hitta en hel del ledtrådar där.

Till sist; Är det helt omöjligt att återfå hans försvunna käke? Kan den finnas i något relikskrin någonstans? För en EdH-fantast som jag; så vore det fantastiskt om man kunde göra en ansiktsrekonstruktion av hans skalle.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 26 oktober 2016, 15:48

Gate är väl gården NV om Eriksbergs kyrka? Fornsök har två fyndplatser (skära & skafthålsyxa) vid Gate, http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/s ... 5300140001

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Erik den Helige

Inlägg av Kungsune » 26 oktober 2016, 16:02

Gården ska ju dessutom ha kallats Gasse i något brev så kopplingen till häradsnamnet Gäsene är intressant.
Gasse, Gate och Sträte är ju synonymer för gata/gränd.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 26 oktober 2016, 17:57

Wadbring har, som oftast, skrivit & fotat mycket fint: http://wadbring.com/historia/sidor/eriksberg.htm
Gäsene tycks, enligt Wikipedia, betyda "gås-äng", skrevs "Giæsini" på 1200-talet. Frågan är om inte Gate, om det skrivits Gasse, också betyder gås. Ortnamnsregistret, http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdw ... 8122d1.htm, har dock enbart "Gatu" 1540. När/var har det skrivits Gasse ?
Sträte kan gissningsvis även betyda "streta", dvs "ansträngande jordbruk".

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Erik den Helige

Inlägg av Daniel K » 26 oktober 2016, 20:58

AndreasOx skrev:Gate är väl gården NV om Eriksbergs kyrka? Fornsök har två fyndplatser (skära & skafthålsyxa) vid Gate, http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/s ... 5300140001

Jag gjorde en dagsutflykt till Eriksberg i somras.

Gate ligger bara någon kilometer från Kyrkan. Jag tror till och med att man kan se kyrkan från gården.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Erik den Helige

Inlägg av Bäckahästen » 27 oktober 2016, 05:35

Det här är en intressant tråd, även om jag inte har kunskap att tillföra något. :D

Skriv svar