Erik den Helige

1066 - 1520
dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Erik den Helige

Inlägg av dersa » 5 juli 2018, 11:19

De har ju öppnat ett par gravar men konstaterat att fynden var yngre så något dna fråm Magnus Ladulås har man inte funnit.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 5 juli 2018, 14:53

De bör ha menat Birger Jarl vars DNA är känd (far till Maguns Ladulås) - men Birger Jarl var inte släkt med Erik Den Helige - så det hjälper inte ändå...

Thomas
Historia är färskvara.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Erik den Helige

Inlägg av dersa » 7 juli 2018, 18:30

Carl Thomas, du skrev tidigare: : Erik den Helige
Inläggav Carl Thomas » 2 juli 2018, 18:57

Kung Eriks DNA-undersökning mm visade att han ned 90% säkerhet var släkt med Magnus Ladulås samt att han levt minst 20 år i slutet av sitt liv i Västergötland.

Han blev ca 35 år gammal och han var Kung under en kort tid från ca 1156 till 1160.

En samtida Dansk anteckning säger att han var Kung i Västergötland.

Thomas
Jag har lite svårt att få ihop det, menar du att Erik och Magnus var släkt på mödetnessidan, eller är ditt första påstående fel??

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Erik den Helige

Inlägg av Carl Thomas » 7 juli 2018, 19:48

Dersa,

Erik den helige var inte släkt med Bjällboätten vad jag vet.

Beklagar att jag skrev fel tidigare. Forskarna var till 90 % säkra på att relikerna verkligen var Erik Jedvardssons...

Thomas
Historia är färskvara.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Erik den Helige

Inlägg av Soar » 16 juni 2020, 20:00

Återknyter till frågan om Eriks genealogi.

Uppgifterna om att Eriks farfar ska ha hetat Tord Bonde kommer väl från kung Karl Knutssons kansli? Karlskrönikan själv, närmare bestämt. Finns det överhuvud taget någonting som tyder på att det funnits någon sanningshalt i påståendena?

Dessutom slogs jag i morse av funderingen om huruvida den Erik "Gothorum præfectus" (vilket brukar översättas till "götarnas jarl"), som omtalas av Saxo, skulle kunna vara anfader till Eriksätten. Enligt Saxo flydde Erik Ejegod efter Knut den heliges död 1086 med Knuts döttrar till Sverige, där döttrarna så småningom blev bortgifta med två av de mest välborna männen i landet. Ingegärd blev gift med Folke den tjocke, Bjälboättens angivne anfader, och Cecilia vigdes vid Erik. Långt senare, i samband med mordet på Knut Lavard 1131, ska Erik och Cecilia bott i Haraldsted på Själland. På olika ställen anges några olika barn till paret, nämligen dottern Inge - gift med Asser Rig - och sönerna Karl och Knut - som konspirerade mot Valdemar I i Danmark. Beträffande Inge har jag uppfattat släktskapet som en gissning.

Enligt teorin skulle då till exempel Edvard, Erik den heliges far, ha varit en annan son till Erik och Cecilia.

Naturligtvis talar mycket emot teorin:
- Saxo nämner inte släktskapet med den senare svenska kungen
- Erik och Cecilia med efterkommande verkar mestadels ha vistats i Danmark
- Släktskapet skulle innebära flera äktenskap i förbjudna släktled (Erik den helige&Kristina, Erik Knutsson&Rikissa, Sigrid Knutsdotter&Magnus broka el. liknande)
- Det skulle inte finnas ett så stort behov av att helgonförklara Erik den helige om Eriksätten redan var ättlingar till Knut den helige i rakt nedstigande led

Däremot:
- Namnlikheter, släktskapet skulle motivera namnet Knut på Erik den heliges son
- Erik fanns uppenbarligen i Sverige innan äktenskapet, och bröderna Karl&Knut fick skydd i Sverige då de stämplade mot kung Valdemar
- Äktenskap i förbjudna släktled förekommer i vilket fall

Nåja, jag har ju som ni ser mest resonerat med mig själv. Men det kanske finns någon annan som kan tillföra något i resonemanget. Till exempel: hur bra koll hade Saxo på att till exempel Birger brosa härstammade från Ingegärd Knutsdotter? Skriver han något om det?

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 17 juni 2020, 14:04

Edvard kan varit gift med en dotter till Erik och Cecilia. Det är en rimligare hypotes och kan förklara varför namnet Edvard inte återkommer eftersom hans maka var mer högättad. Dvs deras ättlingar fick mer sannolikt namn från Cecilias släkt.

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Främmestad » 9 juli 2020, 15:14

Hej! Jag är ny, men har hängt här ändå ett tag. Jag håller på med ett projekt (inklusive en blogg) om Sigrid Storrådas tid och snuddat vid Jedvard. Det här är vad jag har hittat: I engelska källor uppträder en Bonde stallare precis före Vilhelm erövraren. Han var en mycket rik landägare och en mäktig man. Bl a undertecknade han dokument tillsammans med Toste och Harold Godwinson, bröder till den dåvarande kung Edwards drottning Edith och söner till Ulf Jarls syster Gyda Torgilsdotter. Efter 1068 har Vilhelm tagit ifrån Bonde allt och gett till andra. Då försvinner Bonde stallare ur källorna. Jag tror att Bonde stallare är samma person som Ulf Galiciefararen och att Bonde är ett smeknamn för chef eller liknande. Ca 1070, 4 år efter kung Edwards död föds Jedvard Thordsson Bonde som son till Thord Ulfsson Bonde (son till nämnde Ulf och Bodil Håkonsdotter) och Edla Eriksson från Skara (som jag tror är dotterdotter till kung Emund gamle). Enligt namngivningsreglerna måste det finnas ett personligt förhållande till den, vilkens namn man får. Drottning Edith Godwinsdotter födde inga barn och även om det påstås något annat, så tror jag att Edward försökte på annat håll. Min teori är att Thord Ulfsson hade en syster som blev frilla till kungen. Om hon hade fött en son så skulle drottning Edith ha förskjutits och Galicieulf/Bonde stallare blivit morfar till en tronföljare (ifall inte Vilhelm dykt upp). Som svåger/frände till kung Edward hade Thord Ulfsson Bonde rätt att ge sin son namnet Jedvard.

Soar
Inlägg: 99
Blev medlem: 5 juni 2020, 16:14

Re: Erik den Helige

Inlägg av Soar » 20 juli 2020, 19:32

Spekulativt! :)

I tråden här har tidigare diskuterats om Erik den heliges påstådda engelska anor. Vad jag har förstått finns det ingenting annat som tyder på sådana anor än Eriks patronymikon Edvardsson, vilket lika väl skulle kunna vara ett nordiskt Ödvard eller bara influerat av engelsk kultur (den helige Edvard martyren kanoniserades år 1001). Namngivningsreglerna tror jag personligen inte kan hållas som ett säkert bevis för någons härstamning. Om dessa regler följdes slaviskt hade väl knappast helgonnamn kunnat bli så vanliga personnamn?

Har du, Främmestad, kommit fram till något annat som talar för Erik och Edvards engelska anor?

Främmestad
Inlägg: 61
Blev medlem: 29 juni 2020, 21:41
Kontakt:

Re: Erik den Helige

Inlägg av Främmestad » 21 juli 2020, 16:55

Jag har tittat mycket på släkttavlor och jag tror på Peter Lawaetz´ namngivningsregler. När de inte stämmer måste man verkligen leta efter en bra förklaring. Dock är det ett problem med helgonnamnen. Jag tror att de flesta personer döptes rätt så sent - när det kom en biskop till trakten - och av dem som antog ett dopnamn, antingen efter sin fadder eller ett helgon, så valde en del att använda det namnet och en del inte. T ex bör Olav den helige under sina första tre år ha fått heta Gudröd efter farfar eller möjligen Harald efter sin far (som redan var död när sonen föddes), men han valde att använda sitt dopnamn (ifall han inte hittade på att hans dopfadder var Olav Tryggvason) för att förbättra sin legitimitet. En annan udda namngivning är när en familj bestämmer sig för att kalla alla sina barn för Hallvar, Hallkatla, Hallkettil eller liknande. Då stämmer inte reglerna. Men det verkar ha varit mycket övermaga att drista sig till att uppkalla barn efter någon som man inte kunde härföra till sin personliga närmaste krets, speciellt en kunglighet. Efter 1066 finns det flera återvändare i Skandinavien. Det är klart att jag inte kan bevisa någonting, men jag tycker att det är intressant med sådana indicier. I det här fallet finns det inte heller någon Ödvard i släkten, som jag har sett. Okej, visst kan Jedvard vara ett helgonnamn, men å andra sidan dog Edward bekännaren bara ett par år innan Jedvard föddes.

F ö har jag mycket mera spekulativa teorier på min blogg ;) att välja på.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Erik den Helige

Inlägg av AndreasOx » 22 juli 2020, 08:12

I vilka källor finns Bonde stallare nämnd?
Finns Thord Ulfsson och Jedvard Ulfsson nämnda i några källor?

Skriv svar