Är Snorre trovärdig ?

1066 - 1520
karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av karlfredrik » 11 maj 2015, 15:01

Heyerdahls tes om Oden och asarnas eventuella ursprung i Azerbadjan& Armenien kommenteras här:
http://azer.com/aiweb/categories/magazi ... rconn.html

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av karlfredrik » 11 maj 2015, 15:14

Det intressanta är Snorres källor - asatron låg ju bara nåra generationer bort, kristendomen infördes på Island år 1000, och vi får anta att ett antal asatroende behöll tron livet ut.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 11 maj 2015, 15:40

Wurner skrev:
Starkodder skrev:Klart att den franskiska uppgiften måste ligga närmast verkligheten. Dessutom stämmer den bra med vad som beskrivs i Beowulf (och eventuellt Rökstenen). Men hur Snorre fått tag i Hugleiks namn är alltså intressant. Muntlig tradition i Sverige?
Snorres fosterfar från att han var två eller tre år gammal var Jón Loftsson, diakon, son till en präst och sonson till prästen, historikern m.m. Sæmund Frode som studerat i Frankland och startat en skola på Island, där Snorre växte upp. Inte svårt att se en koppling mellan Gregorius "Frankernas historia" och Snorre. Även om han inte läst den själv (det kanske han hade, inte vet jag) var han i kontakt med människor som mycket väl kunde läst den/fått innehållet berättat för sig. Han stod alltså i kontakt med den lärda traditionen på kontinenten via sin fosterfamilj. Han hade tillgång till de verk som Sæmund Frode m.fl. kristna författare skrivit.

Ursäkta att jag bara hänvisar till Wikipedia, man kan läsa mer t.ex. i "The Man who did not write the Edda
Sæmundr fróði and the Birth of Icelandic Literature" av John Megaard, finns här, ladda ner ZIP-filen och öppna filen "Megaard".
Vart vill du komma med detta ? Är frågan om Snorre var kristen har jag svarat på det i tidigare inlägg.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Wurner » 11 maj 2015, 16:33

History freak skrev:
Wurner skrev:
Starkodder skrev:Klart att den franskiska uppgiften måste ligga närmast verkligheten. Dessutom stämmer den bra med vad som beskrivs i Beowulf (och eventuellt Rökstenen). Men hur Snorre fått tag i Hugleiks namn är alltså intressant. Muntlig tradition i Sverige?
Snorres fosterfar från att han var två eller tre år gammal var Jón Loftsson, diakon, son till en präst och sonson till prästen, historikern m.m. Sæmund Frode som studerat i Frankland och startat en skola på Island, där Snorre växte upp. Inte svårt att se en koppling mellan Gregorius "Frankernas historia" och Snorre. Även om han inte läst den själv (det kanske han hade, inte vet jag) var han i kontakt med människor som mycket väl kunde läst den/fått innehållet berättat för sig. Han stod alltså i kontakt med den lärda traditionen på kontinenten via sin fosterfamilj. Han hade tillgång till de verk som Sæmund Frode m.fl. kristna författare skrivit.

Ursäkta att jag bara hänvisar till Wikipedia, man kan läsa mer t.ex. i "The Man who did not write the Edda
Sæmundr fróði and the Birth of Icelandic Literature" av John Megaard, finns här, ladda ner ZIP-filen och öppna filen "Megaard".
Vart vill du komma med detta ? Är frågan om Snorre var kristen har jag svarat på det i tidigare inlägg.
Jag svarar på Starkodders inlägg och argumenterar för att man inte kan utesluta att Snorre fått kunskap om Hugleik från källor utanför "muntlig tradition" i Sverige eller annorstädes.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Starkodder » 11 maj 2015, 16:36

Wurner skrev:
Starkodder skrev:Klart att den franskiska uppgiften måste ligga närmast verkligheten. Dessutom stämmer den bra med vad som beskrivs i Beowulf (och eventuellt Rökstenen). Men hur Snorre fått tag i Hugleiks namn är alltså intressant. Muntlig tradition i Sverige?
Snorres fosterfar från att han var två eller tre år gammal var Jón Loftsson, diakon, son till en präst och sonson till prästen, historikern m.m. Sæmund Frode som studerat i Frankland och startat en skola på Island, där Snorre växte upp. Inte svårt att se en koppling mellan Gregorius "Frankernas historia" och Snorre. Även om han inte läst den själv (det kanske han hade, inte vet jag) var han i kontakt med människor som mycket väl kunde läst den/fått innehållet berättat för sig. Han stod alltså i kontakt med den lärda traditionen på kontinenten via sin fosterfamilj. Han hade tillgång till de verk som Sæmund Frode m.fl. kristna författare skrivit.

Ursäkta att jag bara hänvisar till Wikipedia, man kan läsa mer t.ex. i "The Man who did not write the Edda
Sæmundr fróði and the Birth of Icelandic Literature" av John Megaard, finns här, ladda ner ZIP-filen och öppna filen "Megaard".
Intressant. Men då borde kanske S inte ha förväxlat Hetvarer och Hugas med Hagbard och Hake som han gör.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av History freak » 11 maj 2015, 17:38

karlfredrik skrev:Heyerdahls tes om Oden och asarnas eventuella ursprung i Azerbadjan& Armenien kommenteras här:
http://azer.com/aiweb/categories/magazi ... rconn.html
Många ledtrådar är fortfarande osynlig om människans historia före det plötsliga kulturer blommar i Egypten, Sumer och Indusdalen cirka fem tusen år sedan. Men med avancerad teknik kanske en dag svaren kan hittas under sanden och havet. Utmaningen för forskarna är att titta djupare in i utländska relationer i regionen dagens Azerbajdzjan för att bestämma vad dessa förhistoriska rötter och bindningar var.

Utan att dra några slutsatser är det intressant att fundera på denna hypotes. Heyerdahl har ju haft rätt i annat så detta kan vara värt att studera vidare.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Leif » 12 maj 2015, 08:38

Som jag förstår den yngre järnåldern och för den delen tidigmedeltid så var det en till allra största delen muntligt kultur. För jag antar att ni alla minns de inledande stroferna i Valans spådom (här i Erik Brates tolkning):
1.
Hören mig alla
heliga släkten,
större och smärre
söner av Heimdall;
du vill ju, Valfader,
att väl jag täljer
forntida sägner,
de första, jag minnes.
2.
Jättar, i urtid
alstrade, minns jag,
som mig fordom
fostrat hava;
nio världar jag minns,
och vad som var i de nio,
måttgivande trädet
under mullen djupt.
Minne, inte skrift. Tala, inte läsa.
I en annan översättning står det fornsång inte sägen, och kanske minns man ordalydelsen i en sång bättre än i en sägen.

Det är alltså som en dokumentation av en muntligen traderad text som gamla nedteckningar, i den tradition Snorre verkade, skall läsas. Med allt som detta innebär. Lägg sedan på avskrift på avskrift och bättre/sämre översättningar så befinner vi oss snabbt väldigt långt bort från originalet (tror jag läst 7 eller 8 tämligen olika översättningar av Valans spådom, bara på svenska). Vad i Snorre (och andra gamla nedteckningar) blir då användbart när vi skall försöka förstå det förgångna?

För att förstå hur muntliga kulturer fungerar rekommenderar jag alla att läsa Walter J Ongs klassiska verk om muntlig och skriftlig kultur samt hur det skrivna ordet förändrade hur vårt minne fungerar. Det är en extremt läsvärd bok för alla som är intresserade av skriftlösa kulturer, och här finns den i fulltext:
http://occupytampa.org/files/wcom/ong%2 ... teracy.pdf
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Wurner » 13 maj 2015, 14:07

Leif skrev:För att förstå hur muntliga kulturer fungerar rekommenderar jag alla att läsa Walter J Ongs klassiska verk om muntlig och skriftlig kultur samt hur det skrivna ordet förändrade hur vårt minne fungerar. Det är en extremt läsvärd bok för alla som är intresserade av skriftlösa kulturer, och här finns den i fulltext:
http://occupytampa.org/files/wcom/ong%2 ... teracy.pdf
Tack Leif, jag är nu lite mer än halvvägs igenom. Jag håller med om att det är extremt läsvärt. Här är en artikel från 2010 som handlar om Eddan, med gott om hänvisningar till andra artiklar, utifrån det utgångsläge som Ongs artikel beskriver: On the Oral-Formulaic Theory and its Application in the Poetic Edda: The Cases of Alvíssmál and Hávamál.

Jag tycker för övrigt att detta ämne är tillräckligt intressant för att motivera en egen tråd - jag är beredd att starta en om några dagar när jag samlat mina tankar men skulle inte ha något emot att någon annan hinner före :)

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Leif » 18 maj 2015, 07:54

Kul att någon nappade och uppskattar boken!
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Är Snorre trovärdig ?

Inlägg av Daler » 5 januari 2018, 01:54

Om Snorre Sturlasson är trovärdig eller inte låter jag vara osagt.
Synd förresten att Snorre inte kan få en egen tråd med ett mer neutral titel.

Snorre gjorde minst ett besök i det som idag är Sverige. År 1219 besökte han västgötska lagmannen Eskil och hans hustru Kristina.
Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Snorre_Sturlasson.
(Var denna uppgift kommer ifrån från början vet jag tyvärr inte)

Hur kan en person som varit på besök hos ett par tillhörandes den yttersta eliten förankrade i Västergötland ha så mycket att säga om Mälardalen (Gamla Uppsala, Sigtuna, Ulleråker, Tiundaland etc.) men så lite att säga om själva Västergötland?

Hur mycket mer hade vi inte fått reda på de mälardalska förhållanden om Snorre hade bemödat sig att också besöka denna region?

Här sitter han i Västergötland, bland västgötar, och ändå så får vi inte en lång rad historier som direkt och specifikt har med Västergötland primärt att göra.

Lite som om en journalist skulle åka till Wales och sedan få höra en lång rad historier om skottar och Skottland.

Eller lite som om lagman Eskil hade nämnt något om att det är "svear som äga konung taga och så vräka", det hade varit lustigt det.

Skriv svar