Gårdskyrka till sockenkyrka?

1066 - 1520
AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av AndreasOx » 19 april 2019, 17:08

Detta kan jag hålla med om - vore intressant med beskrivning av denna berömvärda handling. Stormannen förlorar ju sin dedicerade präst och får konkurrens om platsen i kyrkan och på kyrkogården. Vet man något konkret om begravningsrätten?

Daniel K
Inlägg: 88
Blev medlem: 26 mars 2016, 17:33

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av Daniel K » 19 april 2019, 20:45

Frågan är helt klart intressant: Hur gick omvandlingen till?

Ska man lyckas få något svar på frågan ska man nog vända blicken mot Västergötland. I vissa områden, till exempel Hornborgarsjöns sydöstra strand, ligger fyra eller fem 1100-tals kyrkor på bara någon kilometers avstånd.

Jag misstänker att de här kyrkorna har varit gårdskyrkor från början eftersom de ligger så nära. Man verkar inte ha utgått från någon central organisering. Jag vet att Maja Hagerman tog upp den här frågan i Spåren efter kungens män och presenterade några teorier men jag kom tyvärr inte ihåg vad.

Off topic: En ännu intressantare fråga är varifrån kom pengarna till alla dessa gårdskyrkor i Västergötland?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av Anders i Uppsala » 19 april 2019, 22:35

Tänk på att befolkningen var mycket mindre på 1100-talet och att det skett mycket nyodling sedan den tiden. Man kan väl tänka sig en stor gård med en kyrka. På gården bodde stormannafamiljen och deras trälar. En bit ifrån den bodde arrendatorer, kanske frigivna trälar, och självägande bönder, kanske släktingar till stormannafamiljen som fått gårdar avstyckade en gång i tiden. Totalt kanske det rör sig om något hundratal personer, kanske 10-20 hushåll, som alla använder stormannagårdens kyrka.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av AndreasOx » 20 april 2019, 11:47

De två senaste inläggen beskriver mycket av vad som föranledde denna tråd.
Sockenindelningen är såpass välarronderad även i områden med mycket små socknar (främst S Lidköping, kring Ålleberg samt SO & SV Hornborgasjön) att jag har svårt att förstå hur stormannaskapade gårdskyrkor kan ha varit ursprunget. De borde ha legat mer slumpmässigt utplacerade.
Folkmängden under 1200-talet var säkerligen betydande. Vissa forskare tror att klimatförsämringen efter ca 1300, digerdöden m.m. sänkte folkmängden i vissa västgötska härader med mer än 70%.
Det finns mycket mer att skriva om detta men nu väntar påsken så jag hänvisar till (framförallt) sid 19-23, 47 i https://www.dropbox.com/s/4iy6yz33pgdee ... d.pdf?dl=0

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av Yngwe » 20 april 2019, 15:46

Jag är beredd att hålla med dig AndreasOx. Ska bli spännande att följa vad du kommer fram till

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av Opager » 22 april 2019, 20:47

Dalby kyrka var först en stiftskyrka, blev sedan en kungsgård med kyrka, i nästa steg en klosterkyrka och till slut en sockenkyrka.

Problemet som du ställs inför är att det första gårdskyrkorna var byggda i trä så några arkeologiska bevis är svåra att hitta.

Opager

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av AndreasOx » 23 april 2019, 18:47

Finns det några konkreta bevis för tidigmedeltida gårdskyrkor i Sverige? Den äldsta jag känner till är Aspnäs från ca 1325 enligt Wikipedia.
Och den enda sockenkyrka vars byggnadshistoria är belagd är väl Anga på Gotland? Enligt inristning byggd av 12-13 bönder.
Jag tror mycket mer på följande scenario åtminstone i Västergötland som ju tycks ha blivit i huvudsak kristet redan på 900-talet:
1 Storsocknar enligt engelskt mönster, ex Varnhem med flera tusen gravar. Här bör stormän/kungamakt spelat stor roll.
2 Organisk skapande av kyrksocknar där stormän givetvis haft en roll men där lokala bönder (dvs senare tids lågfrälse) varit drivande. Byggandet finansierat med huvudtionde (10% av förmögenheten) se http://www.historisktidskrift.se/fullte ... _runer.pdf
3 Efterhand starkare kyrklig organisation där ex "vanligt" tionde infördes i Skara stift ca 1195
4 Konsolidering under 1200-talet med tidiga sockensammanslagningar som tilläts enligt påvebrev 1234

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av Opager » 23 april 2019, 20:49

"Finns det några konkreta bevis för tidigmedeltida gårdskyrkor i Sverige?"

Om du tänker Sverige utan Skåne så kan jag förstå ditt problem. Det finns flera gårdskyrkor i Skåne som Lockarp, Stora Hammar på näset, och från minnet Södervidinge samt de tidigare jag har nämnt, men detta finns i grävrapporter. Jag har inte sett någon avhandling om detta men det kanske finns.

De första gårdskyrkorna har antagligen varit träkyrkor och är därför tuffa att hitta om det inte byggts en medeltida kyrka på samma plats som inte förstört föregångaren. Spåren går via återanvänt virke från föregångaren.

De kyrkor i Skåne med runda torn, som finns kvar, kan eventuellt också varit gårdskyrkor men är från 1100-1200-talet.


Opager

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av AndreasOx » 23 april 2019, 21:17

Hur vet man att de varit gårdskyrkor innan de blev sockenkyrkor?

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Gårdskyrka till sockenkyrka?

Inlägg av Anders i Uppsala » 25 april 2019, 22:54

Landsbygden bör ha sett rätt annorlunda ut på medeltiden jämfört med idag. Många vägar var förvisso desamma, men bebyggelsen var inte så utspridd. Dagens svenska landsbygd med bostadshus lite överallt är ett resultat av skiftena på 1700-/1800-talet, nyodlingar och torp som uppstod när befolkningen ökade på 1700-/1800-talet, samt 1900- och 2000-talets villabebyggelse.

På medeltiden bör en vanlig socken ha bestått av ett fåtal större byar/gårdar.

Skriv svar