Skara stadsförsamlingar
Skara stadsförsamlingar
Stämmer det att Skara hade 4 stadsförsamlingar?
Vad jag (främst Wikipedia) förstår hade Arboga 3 och Kalmar, Enköping samt Uppsala 2. Övriga svenska 1300-talsstäder hade 1 stadsförsamling. Visby hade 8...
Med stadsförsamlingar menar jag en församling helt inom stadens gränser. Ex Söderköping (som Dick Harrison tar som exempel i en blogg) tycks bara haft en stadsförsamling (Sankt Ilian) men två landsförsamlingar (Sankt Drotten & Laurentii) som hade kyrkor inne i staden men vars församlingsbor bodde utanför staden.
Vad jag (främst Wikipedia) förstår hade Arboga 3 och Kalmar, Enköping samt Uppsala 2. Övriga svenska 1300-talsstäder hade 1 stadsförsamling. Visby hade 8...
Med stadsförsamlingar menar jag en församling helt inom stadens gränser. Ex Söderköping (som Dick Harrison tar som exempel i en blogg) tycks bara haft en stadsförsamling (Sankt Ilian) men två landsförsamlingar (Sankt Drotten & Laurentii) som hade kyrkor inne i staden men vars församlingsbor bodde utanför staden.
Re: Skara stadsförsamlingar
Lund hade över 20 församlingar/socknar.
Opager
Opager
Nu var väl frågan om Skara?
Valdemar. Skara och Lund är intressant att jämföra eftersom de är tidiga centra för kristendomen i Skandinavien.
Det går inte att isolera pusselbitar. Allt hänger ihop.
Opager
Det går inte att isolera pusselbitar. Allt hänger ihop.
Opager
-
Anders i Uppsala
Kan det ha att göra med att Skara är en mycket gammal stad? Hur många stadsförsamlingar hade Sigtuna?
Sigtuna tycks bara haft S:t Lars som stadsförsamling. S:t Olof och S:t Per var landsförsamlingar, delvis i varsitt härad. Oklart om landsförsamlingar även delvis kan ha fungerat som stadsförsamlingar, jag hittar inga artiklar om detta. Jag tycker att antal stadsförsamlingar direkt borde vara relaterat till befolkningsmängden. Kyrka och präst måste ju byggas och underhållas. Dvs. Skara var Sveriges största stad på 1300-talet, om än mycket mindre än Visby och Lund. Märkligt i så fall att Stockholm enligt Wikipedia enbart hade en stadsförsamling under hela medeltiden.
-
Anders i Uppsala
Kan det ha att göra med storlek tidigt och hur stora kyrkobyggnader man kunde bygga på 1100-talet?
Stockholm var väl på 1300-talet en relativt stor stad (ca 10 000 invånare?), alltså liknande storlek som Visby. Men 100-200 år tidigare var säkert Visby avsevärt större än Stockholm, som före mitten av 1200-talet var mer ett försvarsverk än en stad.
Stockholm var väl på 1300-talet en relativt stor stad (ca 10 000 invånare?), alltså liknande storlek som Visby. Men 100-200 år tidigare var säkert Visby avsevärt större än Stockholm, som före mitten av 1200-talet var mer ett försvarsverk än en stad.
Städer på tiotusen invånarna i Skandinavien på 1300-talet är tveksamt. Finns det en källa?
Opager
Opager
Stockholm ca 5000 inv på 1300-talet
10.000 i början av 1600-talet
Idag ca 950.000
10.000 i början av 1600-talet
Idag ca 950.000
Hur har man kommit fram till 5000 för Stockholm på 1300-talet?
Jag justerar antalet stadsförsamlingar i Skara till 3 - Sankt Nikolai, Sankt Per och Sankt Lars.
Sankta Maria (domkyrkan) var tydligen medeltidens landsförsamling.
Finns det ingen som har skrivit om detta?
Texten om bon i ÄVGL tyder också på att domkyrkan var "landets" åtagande.
"Här taga Skåningsborna Dalbornas lott, ty de skola underhålla taket på Mariakyrkan i Skara"
Jag justerar antalet stadsförsamlingar i Skara till 3 - Sankt Nikolai, Sankt Per och Sankt Lars.
Sankta Maria (domkyrkan) var tydligen medeltidens landsförsamling.
Finns det ingen som har skrivit om detta?
Texten om bon i ÄVGL tyder också på att domkyrkan var "landets" åtagande.
"Här taga Skåningsborna Dalbornas lott, ty de skola underhålla taket på Mariakyrkan i Skara"