Kung Mars Slott

1066 - 1520
anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av anganatyr » 22 juli 2022, 17:06

Starkodder skrev:
22 juli 2022, 16:57
anganatyr skrev:
22 juli 2022, 16:36
Starkodder skrev:
22 juli 2022, 14:45
Avslutningsvis, som får pulsen att höjas: en cirkelformad inristning på ett av öns jätteblock. Ser ut att vara två cirklar inhuggna, och ser inte naturligt ut.



20220722_102949.jpg
Verkligen intressant med ristningen. Borde inte fotot skickas till någon som är duktig på ristningar för att få en bedömning av den?
Ska man skicka till länsmuseet, RAÄ eller någon specialist?
Om det är en hällristning så kan väl Sven-Gunnar Broström vara en bra början?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av Starkodder » 22 juli 2022, 17:39

Ok. Borde egentligen fota stenen i släpljus.

Går det att datera tegelsten i labb?

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av anganatyr » 22 juli 2022, 18:29

Jag var på en guidning när de hade utgrävningar utanför Kalmar slott och där hittade de flera olika sorters tegelstenar. En kvinna (minns ej namnet) berättade hur de kunde datera teglet bla på storleken av stenen. Äldre sten låter också hårdare och har mer "klang" än en modern som låter mer poröst enligt henne. Mer minns jag tyvärr inte.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av Starkodder » 22 juli 2022, 18:40

Tack för info. Tänkte mer likt termoluminiscens eller dylikt men får kolla vidare.

För övrigt märkligt om de skulle ha bränt tegel på ön. I vilket syfte då? En borg måste väl synas litegrann i marken även om folk plockat tegel i hundratals år?

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av anganatyr » 22 juli 2022, 19:06

Starkodder skrev:
22 juli 2022, 18:40
Tack för info. Tänkte mer likt termoluminiscens eller dylikt men får kolla vidare.

För övrigt märkligt om de skulle ha bränt tegel på ön. I vilket syfte då? En borg måste väl synas litegrann i marken även om folk plockat tegel i hundratals år?
Att hitta bra lera med rätt egenskaper är nog inte så lätt. Därför blir tegeltillverkningen där leran finns. Lite som att gräva en brunn. Det gör man där vatten finns, vilket inte alltid är där man vill att det ska vara.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av Starkodder » 22 juli 2022, 19:14

Så om det fanns bra lera på ön, hur långt kunde man transportera teglet sen?

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av anganatyr » 22 juli 2022, 20:30

De fick väl ta det med båt över sjön antar jag. Det är betydligt lättare med båt än att transportera det med häst och vagn. Om det sedan finns ett vattensystem med åar så går det ändå längre. Det är lättare att transportera tegelstenar än lera.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av Starkodder » 22 juli 2022, 21:15

Det låter som ett tidigt tegelbruk snarare än ett slott...lokalbefolkningen kanske tolkade kungens tegelbruk som sådant på 1200-talet. Hur såg ett tegelbruk ut på den tiden?

SG Broström svarade. Om det är en ringformad ristning kan den vara från bronsåldern. Måste dit igen och fota i släpljus. Finns liknande exempel från Växjö och Dalsland. Men vi får väl se vad det blir av det hela. Kanske något modernare.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av Starkodder » 22 juli 2022, 21:22

Rött: fynd av tegel
Grönt: gammalt stengärde
Blått: utkikspunkt med låg stenmur
Gult: möjlig husgrund? Ej kollat.

Screenshot_20220722-205753_Min karta.jpg
Screenshot_20220722-205753_Min karta.jpg (124.8 KiB) Visad 3462 gånger

anganatyr
Inlägg: 3244
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Kung Mars Slott

Inlägg av anganatyr » 23 juli 2022, 07:35

Spånade lite att om det är en lertäkt och ett litet tegelbruk det handlar om, vart skulle då teglen? Det första som dyker upp är Örserum (tidigare benämnt Örserumbrunn) som tidigast nämns i Arvid Trolles jordebok år 1498. Hit är det lätt att transportera teglet med båt. Vad finns det för tänkbara kandidater i form av tegelbyggnader här? Det var bara en tanke.

Skriv svar