Om det är en hällristning så kan väl Sven-Gunnar Broström vara en bra början?Starkodder skrev: ↑22 juli 2022, 16:57Ska man skicka till länsmuseet, RAÄ eller någon specialist?anganatyr skrev: ↑22 juli 2022, 16:36Verkligen intressant med ristningen. Borde inte fotot skickas till någon som är duktig på ristningar för att få en bedömning av den?Starkodder skrev: ↑22 juli 2022, 14:45Avslutningsvis, som får pulsen att höjas: en cirkelformad inristning på ett av öns jätteblock. Ser ut att vara två cirklar inhuggna, och ser inte naturligt ut.
20220722_102949.jpg
Kung Mars Slott
Re: Kung Mars Slott
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Kung Mars Slott
Ok. Borde egentligen fota stenen i släpljus.
Går det att datera tegelsten i labb?
Går det att datera tegelsten i labb?
Re: Kung Mars Slott
Jag var på en guidning när de hade utgrävningar utanför Kalmar slott och där hittade de flera olika sorters tegelstenar. En kvinna (minns ej namnet) berättade hur de kunde datera teglet bla på storleken av stenen. Äldre sten låter också hårdare och har mer "klang" än en modern som låter mer poröst enligt henne. Mer minns jag tyvärr inte.
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Kung Mars Slott
Tack för info. Tänkte mer likt termoluminiscens eller dylikt men får kolla vidare.
För övrigt märkligt om de skulle ha bränt tegel på ön. I vilket syfte då? En borg måste väl synas litegrann i marken även om folk plockat tegel i hundratals år?
För övrigt märkligt om de skulle ha bränt tegel på ön. I vilket syfte då? En borg måste väl synas litegrann i marken även om folk plockat tegel i hundratals år?
Re: Kung Mars Slott
Att hitta bra lera med rätt egenskaper är nog inte så lätt. Därför blir tegeltillverkningen där leran finns. Lite som att gräva en brunn. Det gör man där vatten finns, vilket inte alltid är där man vill att det ska vara.Starkodder skrev: ↑22 juli 2022, 18:40Tack för info. Tänkte mer likt termoluminiscens eller dylikt men får kolla vidare.
För övrigt märkligt om de skulle ha bränt tegel på ön. I vilket syfte då? En borg måste väl synas litegrann i marken även om folk plockat tegel i hundratals år?
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Kung Mars Slott
Så om det fanns bra lera på ön, hur långt kunde man transportera teglet sen?
Re: Kung Mars Slott
De fick väl ta det med båt över sjön antar jag. Det är betydligt lättare med båt än att transportera det med häst och vagn. Om det sedan finns ett vattensystem med åar så går det ändå längre. Det är lättare att transportera tegelstenar än lera.
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Kung Mars Slott
Det låter som ett tidigt tegelbruk snarare än ett slott...lokalbefolkningen kanske tolkade kungens tegelbruk som sådant på 1200-talet. Hur såg ett tegelbruk ut på den tiden?
SG Broström svarade. Om det är en ringformad ristning kan den vara från bronsåldern. Måste dit igen och fota i släpljus. Finns liknande exempel från Växjö och Dalsland. Men vi får väl se vad det blir av det hela. Kanske något modernare.
SG Broström svarade. Om det är en ringformad ristning kan den vara från bronsåldern. Måste dit igen och fota i släpljus. Finns liknande exempel från Växjö och Dalsland. Men vi får väl se vad det blir av det hela. Kanske något modernare.
-
Starkodder
- Inlägg: 1719
- Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
- Ort: Lund
Re: Kung Mars Slott
Rött: fynd av tegel
Grönt: gammalt stengärde
Blått: utkikspunkt med låg stenmur
Gult: möjlig husgrund? Ej kollat.
Grönt: gammalt stengärde
Blått: utkikspunkt med låg stenmur
Gult: möjlig husgrund? Ej kollat.
Re: Kung Mars Slott
Spånade lite att om det är en lertäkt och ett litet tegelbruk det handlar om, vart skulle då teglen? Det första som dyker upp är Örserum (tidigare benämnt Örserumbrunn) som tidigast nämns i Arvid Trolles jordebok år 1498. Hit är det lätt att transportera teglet med båt. Vad finns det för tänkbara kandidater i form av tegelbyggnader här? Det var bara en tanke.