Florenslistan

1066 - 1520
MrB

Re: Florenslistan

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 09:34

1100-tals källan finns inte kvar utan endast en 1500-tals avskrift om jag tolkar Riksarkivet rätt. Riksarkivet själva presenterar ingen text alls i SDHK-nr: 173 tyvärr. Jag tror inte de värderar olika källor såsom Florenslistans avskrifter heller.
Så det där om "tossiga" personer på Riksarkivet får du nog använda i ett annat sammanhang. :)

Det var nog mitt eget antagande. Var och en av oss får väl göra sina egna antaganden. Jag har inga kunskaper om Florenslistan och dess historia så jag väljer för enkelhetens skull att anta att 1100-tals källan är identisk med 1500-tals källan.
Men jag har nog samma bild som du. Rent generellt sett finns det nog alltför många "mutationer" i våra avskrifter.
Men för att överhuvudtaget kunna identifiera "mutationer" krävs väl i alla fall minst två avskrifter (eller minst ett original och en avskrift).

I dmgh.de-källan jag fann står det "Tuga" och inte "Tuna". Tyvärr har jag ingen aning om det står Tuga, Tuna eller något annat i 1500-tals källan. Nu har jag svårt att hitta några orter som liknar Tuga så jag köper nog idén om att det bör stå Tuna.

Det vore väl det bästa om vi alla kunde få se hur avskriften från 1500-talet ser ut. Kanske något projekt i framtiden kommer att göra detta möjligt?
Den typen av projekt skulle väl också främja vår demokrati. När inte bara arkiv-forsknings-experter har tillgång till alla källor utan även allmänheten når vi väl ett litet steg längre.

"Direkttolka är en omöjlighet". I brist på andra ord tog jag väl första bästa för stunden. Med "direkttolka" menade jag att man tolkar så lite som möjligt och så nära den mest primära källan som möjligt. Ok?

Och jag kan bara instämma. Även jag tycker att det borde röra sig om två olika orter. Ett Ljunga och ett Köping. Lite synd bara att skrivaren inte hade en annan ordning så att det verkligen inte gick att tolka som en och samma ort Linköping. :)
Men visst står det Ljunga och Köping!

MrB

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 10:44

Jag tror nog mest på att det står Linköping ändå trots allt.

Jag håller med om att det framställs som två orter. Inget snack om saken.

Men finns det verkligen medeltida brev där det klart och tydligt framgår att det funnits en biskop i Linköping OCH en biskop i något Köping (till exempelvis Köpingsvik) samtidigt?

Jag hittar själv ingenting alls i SDHK om detta men då har jag inte letat mycket. Synd att inte Riksarkivet har en lista på alla ord som dyker upp i brevtexterna. Vore ju lättare att hitta olika stavningsvarianter på både Linköping och andra köpingar.

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 16 april 2016, 11:12

MrB skrev:Jag tror nog mest på att det står Linköping ändå trots allt.

Jag håller med om att det framställs som två orter. Inget snack om saken.

Men finns det verkligen medeltida brev där det klart och tydligt framgår att det funnits en biskop i Linköping OCH en biskop i något Köping (till exempelvis Köpingsvik) samtidigt?

Jag hittar själv ingenting alls i SDHK om detta men då har jag inte letat mycket. Synd att inte Riksarkivet har en lista på alla ord som dyker upp i brevtexterna. Vore ju lättare att hitta olika stavningsvarianter på både Linköping och andra köpingar.
Jag förstår inte alls varför det skulle vara något konstigt med att det fanns ett biskopsäte i Linköping och Köpingvik samtidigt ca 1120? Då är det mer konstigt att det finns ett biskopsäte i Eskilstuna och Strängnäs samtidigt, eller att det är Sigtuna som gäller och inte Uppsala.

MrB

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 12:29

Och ännu mindre konstigt blir det ju om man finner fler belägg i form av skrifter och arkeologiska fynd. :)

Jag har ingen koll på Köpingsvik men inser att staden är gammal och måste ha varit betydelsefull. Jag köper gärna idén om att en biskop fanns i staden men då vill nog i alla fall jag se lite fler bevis eller liknande.

Jag tycker att Ljunga+Köping=Linköping fortfarande är en god hypotes, den andra är givetvis att Ljunga+Köping=Linköping+Köping.
En biskopsgrav eller nyupptäckta dokument kan ju helt klart få en av hypoteserna att starkt väga över. Vi får väl hoppas att öländska arkeologer kan hitta en gravkrypta och få fram en biskopskåpa, -mitra, -kräkla eller varför inte en guldring på ett finger.
Finns fler attribut?

Förresten, visst fanns det ett Ljunga ting i Östergötland?
Ska man översätta Ljunga ting med Ljunga ting eller just Linköpings ting?
Eller finns det fortfarande ett ortnamn Ljunga (eller liknande) i Östergötland som kan ha med tinget att göra?
Var i så fall?
Långt bort ifrån Linköping eller nära eller mitt i Linköping?

MrB

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 12:42

Förresten, borde inte Linköping heta Ljungaköping eller Ljungköping i dag? :)

Bäckahästen

Inlägg av Bäckahästen » 16 april 2016, 13:33

MrB skrev:Och ännu mindre konstigt blir det ju om man finner fler belägg i form av skrifter och arkeologiska fynd. :)

Jag har ingen koll på Köpingsvik men inser att staden är gammal och måste ha varit betydelsefull. Jag köper gärna idén om att en biskop fanns i staden men då vill nog i alla fall jag se lite fler bevis eller liknande.

Jag tycker att Ljunga+Köping=Linköping fortfarande är en god hypotes, den andra är givetvis att Ljunga+Köping=Linköping+Köping.
En biskopsgrav eller nyupptäckta dokument kan ju helt klart få en av hypoteserna att starkt väga över. Vi får väl hoppas att öländska arkeologer kan hitta en gravkrypta och få fram en biskopskåpa, -mitra, -kräkla eller varför inte en guldring på ett finger.
Finns fler attribut?

Förresten, visst fanns det ett Ljunga ting i Östergötland?
Ska man översätta Ljunga ting med Ljunga ting eller just Linköpings ting?
Eller finns det fortfarande ett ortnamn Ljunga (eller liknande) i Östergötland som kan ha med tinget att göra?
Var i så fall?
Långt bort ifrån Linköping eller nära eller mitt i Linköping?
Jag håller med dig om att det skulle behövas mer som talar för Köpingsvik. Men jag ser det ändå som det troligaste alternativet sett från Florenslistan. :)

MrB

Inlägg av MrB » 16 april 2016, 14:31

Hethabia i listan borde vara Hedeby. Eller?
Men Hedeby förstördes för gott år 1066 om man får tro https://en.wikipedia.org/wiki/Hedeby.
Så listan kan innehålla ortnamn som var viktiga ur ett biskopligt perspektiv även på 1000-talet. Eller är det en annan ort som tar över efter Hedeby och också kallas Hedeby i alla fall i ett initialt skede?

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2016, 16:25

MrB,

Om det var din egen tolkning är det alltså du som var "tossig" :)

Jag har fått mycket bra hjälp och en mycket bra service från Riksarkivet så jag har bara gott att säga om dem :)

Angående Ljung, Ljunga, osv, Ljungahed finns det flera av, en i Jämtland och en i VG. Ljungahed i VG ligger invid Ljunga, och är en gammal militärt övnings- och samlingsplats samt uppmarschområde. Jag gjorde en några repmöten där.

Thomas
Historia är färskvara.

Carl Thomas

Inlägg av Carl Thomas » 16 april 2016, 16:32

Lite om Ljungahed och Sten Sture...

https://books.google.se/books?id=PMcCAA ... ed&f=false

Thomas
Historia är färskvara.

Användarvisningsbild
Yngwe

Inlägg av Yngwe » 16 april 2016, 19:54

MrB skrev:Hethabia i listan borde vara Hedeby. Eller?
Men Hedeby förstördes för gott år 1066 om man får tro https://en.wikipedia.org/wiki/Hedeby.
Så listan kan innehålla ortnamn som var viktiga ur ett biskopligt perspektiv även på 1000-talet. Eller är det en annan ort som tar över efter Hedeby och också kallas Hedeby i alla fall i ett initialt skede?
Stiftet försvann väl inte med det utan flyttade med invånarna från Hedeby till närbelägna Schleswig

Skriv svar