Hur dog Erik Eriksson ”läspe och halte”?

1066 - 1520
Lars Otto

Hur dog Erik Eriksson ”läspe och halte”?

Inlägg av Lars Otto » 18 maj 2016, 14:41

Är det någon som har uppgifter om hur Erik Eriksson dog vid 34 års ålder? Det enda jag uppsnappat är att en dansk krönika anger att han ”befann sig på resa till Gotland”.

När jag försöker förstå den intressanta tiden runt år 1250 blir jag alltmer övertygad om att verkligheten kan ha varit mer dramatisk än vad historieböckerna visar.

Bjälboätten var inga dunungar och Birger Jarl lär ha försökt giftmörda Ulf Fases son Karl (vars far då knappast var son till Birgers släkting Karl Döve).

Situationen år 1250 var den att Erik kunde sitta kvar på tronen i bortåt 30 år och det var ju uppenbart oförenligt med Bjälboättens ambitioner.

Lars Otto

Re: Hur dog Erik Eriksson ”läspe och halte”?

Inlägg av Lars Otto » 19 maj 2016, 20:57

Inga uppgifter så långt. Det är märkligt eftersom kungarnas öden normalt efterlämnade något eftermäle, inte total tystnad. Tordes man inte yppa något när Birger satt vid makten?

Ännu mer märkligt blir det om den danska uppgiften är sann – att Erik var på resa till Gotland. Birger var vid samma tid engagerad i ett ”korståg” till Baltikum. Deras vägar kan mycket väl ha korsats på Gotland.

Kanske ett fall för GW P.?

Lars Otto

Re: Hur dog Erik Eriksson ”läspe och halte”?

Inlägg av Lars Otto » 27 maj 2016, 16:13

Mer indicier i detta mål.
Påföljande år 1251 tillser Birger att Eriks kusin Filip blir halshuggen.

Skriv svar