drakhuvud från Birka?
drakhuvud från Birka?
Jag kan inte tyska men betyder detta att man nyligen funnit ett drakhuvud i brons i Birkas gamla hamn? Eller del av? Föremålet på bild ser illa åtgånget ut. Någon som vet nåt?
Re: drakhuvud från Birka?
Jag kan tyska, så jag kan bekräfta att det är det dom skriver. Den återfanns i hamnanläggningen som undersöks nu under våren 2015. Den verkar tydligen passa med en gjutform som Stolpe fann på 1870-talet.
Tack för informationen Wurner! Den var riktigt intressant.Wurner skrev:Jag kan inte tyska men betyder detta att man nyligen funnit ett drakhuvud i brons i Birkas gamla hamn? Eller del av? Föremålet på bild ser illa åtgånget ut. Någon som vet nåt?
Det står om drakhuvudet i senaste numret av Populär arkeologi (nr 2/2015 sidan: 39):
Själva symbolen för vikingastaden Birka, ett drakhuvud med gapande käftar, har hittats vid hamnen på Birka vid årets arkeologiska undersökningar. Det var först inte helt lätt för arkeologerna att se vad metallklumpen som påträffades i den gamla hamnen i Mälaren föreställer. Men redan 1870 påträffades vid utgrävningar i Birka en gjutform. Och i denna passar draken in. Grävningarna genomförs av Stockholms universitet och Södertörns högskola.
Vad är det som säger att drakhuvudet är en symbol för Birka. Jämför med drakhuvudet på Ladbyskeppet.
http://jyllands-posten.dk/kultur/histor ... fylder-80/
http://jyllands-posten.dk/kultur/histor ... fylder-80/
Om man i den vikingatida staden Birka funnit både gjutform och däri gjutet drakhuvud, tycker jag det är en god ide att ta detta bronsföremål som en symbol för staden Birka. Att drakhuvud finns i andra vikingatida sammanhang stärker bara symboliken, enligt min mening. 
En snabbsökning på nätet ger träff på fler platser för fynd av drakhuvuden.
-Hedeby
-Uppåkra(Kan köpas som souvenir/kopior i shopen)
-Gotland
-Novgorod
Det har dessutom gjorts ett liknande fynd tidigare i Birka.
Opager
-Hedeby
-Uppåkra(Kan köpas som souvenir/kopior i shopen)
-Gotland
-Novgorod
Det har dessutom gjorts ett liknande fynd tidigare i Birka.
Opager
Det tyder ju snarast på att Birka var del av en större kultur eller maktsfär.
-
Bäckahästen
Är det inte så att i modern tid så har drakhuvudet använts som logga för vikingastaden Birka.