Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av anganatyr » 28 april 2015, 19:37

Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden? Vad var egentligen "sveaväldet"? Kunde en från Götaland tillhöra "svearna" om han svurit trohetsed till sveakungen, eller var han fortfarande göte? Ungefär som en person som idag bor i tex Östergötland kan kalla sig både östgöte, svensk, europé mm? Var svearna ett folkslag eller bestod det av flera olika? Vad menas helt enkelt med begreppet "svearna" under vikingatiden. Det skulle vara väldigt intressant att få reda på Era olika åsikter och teorier om detta ämne.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av History freak » 30 april 2015, 19:42

Ja du, om detta tvista de lärde. :) Allt talar för att det handlar om samma folk. Götar brukar onekligen folket söder om Kolmården kallas. Jag finner det sannolikt att svearna var folket norr om Kolmården när vi talar om vikingatid. Sveoner var nog det gemensamma namnet för svenskar.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Bäckahästen » 1 maj 2015, 21:27

Var inte detta den längsta tråden i det gamla Arkeologiforum?

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Ättelägg » 3 maj 2015, 10:53

Jo ämnet engagerar och det vore trevligt om vi kunde skapa något konstruktivt av ämnet. Skolorna har stått mot varandra och synteser har försökt skapas med stora brister. Källäget är klent och svårtolkat. Skall försöka följa tråden utan att lägga mig i då jag tenderar att ta parti viket inte gynnar något mer än de redan övertygade.

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Carl Thomas » 3 maj 2015, 15:21

Ämnet är intressant och tråden på AF var mycket lång. Känslorna svallade ibland.

Denna länk visar delar av källäget i frågan:

https://norah4history.wordpress.com/ska ... erspektiv/

Thomas
Historia är färskvara.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av History freak » 3 maj 2015, 17:35

Carl Thomas skrev:Ämnet är intressant och tråden på AF var mycket lång. Känslorna svallade ibland.

Denna länk visar delar av källäget i frågan:

https://norah4history.wordpress.com/ska ... erspektiv/

Thomas
Hmmmm..............efter att ha snabbskummat denna länk anser jag att det är en partsinlaga som ger svidande kritik åt Lats Gahrn. Som vanligt finns det mycket känslor nerladdade i dessa diskussioner.

Vad jag omedelbart noterade var att författaren anser att all information skall ha traderats muntligt under 7-800 år och att därför källvärdet är praktiskt taget noll gällande de gamla krönikorna. Det är ren Weibullansk argumentation.

Jag anser att det är grundläggande fel tänkt. Vi hade skriftspråk i hela den då kända världen åtminstone efter kr.f.. Vi hade vidsträckta handelskontakter och kulturutbyte mellan länderna i Europa och Asien. Naturligtvis hade vi ett skriftspråk även i Skandinavien även om det kanske inte var så avancerat som i östliga och sydliga länder. Varför skulle endast vi i Skandinavien vara bonnläppar utan kultur och skriftspråk ? Naturligtvis fanns det skriftliga inhemska dokument som med största sannolikhet fanns tillgängliga för t.ex. Snorre och Saxo.........men som av olika anledningar nu har försvunnit. Inte minst har tidens tand tagit dem.

Kom inte dragande med krav på källor om detta. Skriftspråk är så väldokumenterat att det inte kan ifrågasättas. Dessutom bör man nog tillämpa sannolikheter och sunt förnuft i denna fråga.

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av dersa » 3 maj 2015, 19:44

History freak, menar du att vi har ett äldre skriftspråk än den äldre runraden? I så fall så är det faktiskt upp till dig att visa detta. Skriftspråk har inget att göra med om man är bonnläpp eller inte, det handlar om behov..
Vilka uppgifter i länken anser du vara felaktiga, de delar jag läst verkar vara väl underbyggda.

Förklara gärna vad du menar med Weibullansk argumentation och vad som är fel med den.

History freak
Inlägg: 88
Blev medlem: 30 april 2015, 18:42
Ort: Stockholm

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av History freak » 3 maj 2015, 20:02

Jag menar naturligtvis att man använde den äldre futharken som var skriftspråket i Noden på den tiden.

Weibullskolan underkänner stort sett alla källor Vad finns det då kvar att bygga vår historia på ? Bara arkeologin räcker inte ! Skall vi gissa ?

Vilken skola tillhör du ?

dersa
Inlägg: 191
Blev medlem: 30 april 2015, 18:50
Ort: Bohuslän

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av dersa » 3 maj 2015, 20:18

History freak, jag tror du har fel, vilka material skrev man dessa långa och detaljerade sagor på som Snorre återger och varför?? Avhandlingens/uppsatsens författare har ju angivit källor för sina slutsatser så där håller inte din argumentation, så vitt jag kan se. Nu har jag iofs bara skummat igenom den precis som du..

karlfredrik
Inlägg: 892
Blev medlem: 30 april 2015, 22:51

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av karlfredrik » 3 maj 2015, 20:38

Vi har folkstammar på järnåldern med snarlika namn, götar, gutar, jyder, goter vilket förmodligen varit av samma ursprung. Svear kan ha två betydelser - förhistorisk folkstam eller invånare i Svea riket.
Svearikets existens anses bevisad från 900-talets slut, Snorre lägger grunden med Ingjald Illråde på 700-talet. Det verkar inte som om Västergötland anses tillhöra ett annat folk än Uppland.
Sammanfattningsvis - folk var lokalpatrioter under järnåldern, men inget tyder på större språkliga och kulturella skillnader mellan Västergötland och Uppland.

Skriv svar