Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 oktober 2020, 22:57

Enligt Det svenska samhället Klerkernas och adelns tid 800-1720 (2019) sidan 60 delades kungens egendomar under (tidig) medeltid upp i kronogods (Uppsala öd m.m.) och patrimonium. Kronogods var alltså "statens" egendom, medan patrimonium var kungens privata godsinnehav. Kronogodsen låg främst i Mälardalen, medan såväl den erikska som sverkerska ättens patrimonium mest låg i götalandskapen.

Jag tolkar det som ytterligare ett tecken på att kungamakten på 1000-talet (till stor del) flyttade från Svealand till Götaland på 1000-talet, sannolikt för att det var lättare att leva där som övertygad kristen. Efter ungefär ett halvsekel har utvecklingen gått så långt att västgöten(?) Stenkil blir kung och börjar titulera sig Sveriges och götars konung. Riktigt götiskt blir väl sedan Sverige genom Sverker den äldres tillträde som kung på 1130-talet. Att kronogodsen främst låg runt Mälaren tyder dock på att tyngdpunkten för den svenska kungamakten en gång i tiden (tidigt 1000-tal och tdessförinnan?) låg i Mälardalen.

Anders i Uppsala
Inlägg: 772
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Anders i Uppsala » 18 oktober 2020, 23:33

AndreasOx skrev:
18 oktober 2020, 11:06
Tilläggas kan lagmanslängden där Karle av Edsvära (förmodligen = Karl Sunesson 1130-talet) kallas för "fäderneslandets fader”.
Intressant! Landet Västergötland ingick i sveakungens rike, men västgötarna dödade sveakungen Ragnvald omkring 1120-1130 och hoppade tillfälligt av riket.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av AndreasOx » 19 oktober 2020, 08:01

Anders i Uppsala skrev:
18 oktober 2020, 22:57
Enligt Det svenska samhället Klerkernas och adelns tid 800-1720 (2019) sidan 60 delades kungens egendomar under (tidig) medeltid upp i kronogods (Uppsala öd m.m.) och patrimonium. Kronogods var alltså "statens" egendom, medan patrimonium var kungens privata godsinnehav. Kronogodsen låg främst i Mälardalen, medan såväl den erikska som sverkerska ättens patrimonium mest låg i götalandskapen.

Jag tolkar det som ytterligare ett tecken på att kungamakten på 1000-talet (till stor del) flyttade från Svealand till Götaland på 1000-talet, sannolikt för att det var lättare att leva där som övertygad kristen. Efter ungefär ett halvsekel har utvecklingen gått så långt att västgöten(?) Stenkil blir kung och börjar titulera sig Sveriges och götars konung. Riktigt götiskt blir väl sedan Sverige genom Sverker den äldres tillträde som kung på 1130-talet. Att kronogodsen främst låg runt Mälaren tyder dock på att tyngdpunkten för den svenska kungamakten en gång i tiden (tidigt 1000-tal och tdessförinnan?) låg i Mälardalen.
Uppsala öd nämns enbart i Hälsingelagan, Yngre Västgötalagen (men inte i Äldre) och i enstaka senmedeltida brev (1345 och senare om jag minns rätt). Jag tolkar detta som att begreppet Uppsala öd skapades på 1200-talet när Västergötland och Norrland integrerades mer på djupet i dåtida Sverige.
Uppland och Östergötland är betydligt mer organiserade (Kind-häradsuppdelningen, Husabyarna etc) vilket tyder på en helt annan organisatorisk historia.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av AndreasOx » 19 oktober 2020, 08:07

Anders i Uppsala skrev:
18 oktober 2020, 23:33
AndreasOx skrev:
18 oktober 2020, 11:06
Tilläggas kan lagmanslängden där Karle av Edsvära (förmodligen = Karl Sunesson 1130-talet) kallas för "fäderneslandets fader”.
Intressant! Landet Västergötland ingick i sveakungens rike, men västgötarna dödade sveakungen Ragnvald omkring 1120-1130 och hoppade tillfälligt av riket.
Jag ser istället dåtida Sverige som en mycket lös federation av olika bygder. Kungens personliga förmågor var helt avgörande i det praktiska maktutövandet. ”fäderneslandets fader” syftar enligt lagmanslängden på en stärkt inre organisation i Västergötland - som alltså är fäderneslandet enligt lagmanslängden.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 19 oktober 2020, 09:38

AndreasOx skrev:
19 oktober 2020, 08:01
Anders i Uppsala skrev:
18 oktober 2020, 22:57
Enligt Det svenska samhället Klerkernas och adelns tid 800-1720 (2019) sidan 60 delades kungens egendomar under (tidig) medeltid upp i kronogods (Uppsala öd m.m.) och patrimonium. Kronogods var alltså "statens" egendom, medan patrimonium var kungens privata godsinnehav. Kronogodsen låg främst i Mälardalen, medan såväl den erikska som sverkerska ättens patrimonium mest låg i götalandskapen.

Jag tolkar det som ytterligare ett tecken på att kungamakten på 1000-talet (till stor del) flyttade från Svealand till Götaland på 1000-talet, sannolikt för att det var lättare att leva där som övertygad kristen. Efter ungefär ett halvsekel har utvecklingen gått så långt att västgöten(?) Stenkil blir kung och börjar titulera sig Sveriges och götars konung. Riktigt götiskt blir väl sedan Sverige genom Sverker den äldres tillträde som kung på 1130-talet. Att kronogodsen främst låg runt Mälaren tyder dock på att tyngdpunkten för den svenska kungamakten en gång i tiden (tidigt 1000-tal och tdessförinnan?) låg i Mälardalen.
Uppsala öd nämns enbart i Hälsingelagan, Yngre Västgötalagen (men inte i Äldre) och i enstaka senmedeltida brev (1345 och senare om jag minns rätt). Jag tolkar detta som att begreppet Uppsala öd skapades på 1200-talet när Västergötland och Norrland integrerades mer på djupet i dåtida Sverige.
Uppland och Östergötland är betydligt mer organiserade (Kind-häradsuppdelningen, Husabyarna etc) vilket tyder på en helt annan organisatorisk historia.
Tror inte det går att dra sådana slutsatser. Jämför man med analogier ute i världen så tenderar faktiskt landsdelar som tillkommit senare ha en mer organisatorisk struktur än kärnlandet. Det kan man se ex i Kinas expansion, Romarriket, Portugals och Spaniens vasallstater men även mycket i engelska provinser. Ofta blir centralmaktens strukturella närvaro mer påtaglig ju längre från kungasätet man kommer så att säga.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av AndreasOx » 19 oktober 2020, 13:23

Västergötland framstår som oorganiserat jämfört med Uppland och Östergötland - mycket ojämlikt stora härader, ingen tydlig Husaby-struktur mm. Så detta har inte med ålder eller avstånd att göra.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 19 oktober 2020, 13:35

Det kan ha att göra med att man inte blivit påtvingad en struktur utifrån som sagt. Tittar du på väldokumenterade tidiga statsbildningar som ex Rom så ser du att Italiska halvön är lösare organiserad än de romerska provinserna som en följd av att man hade en starkare ställning. Det här mönstret upprepar sig runt om i världen.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av AndreasOx » 19 oktober 2020, 13:53

Jag förstår inte vilka slutsatser man inte kan dra. Dina kontinentala exempel är med en starkt expanderande centralmakt vilket inte är fallet under svensk medeltid.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av Kungsune » 19 oktober 2020, 15:25

Det är inte kontinentalt utan globalt. Jag menar inte att VG nödvändigtvis var en expanderande makt utan bara helt enkelt att det inte funnits ett behov att manifestera maktorganisationen på det viset. Det behovet uppkommer oftast just när man försöker ersätta en äldre organisk struktur med en ny. Kronogods är ju mark som på något sätt tillfallit kungamakten och sedan kan delas ut till underhuggare mot plikt. Något som är betydligt vanligare och lättare att utföra i provinser än på hemmaplan (om man inte vill bli avsatt eller lönnmördad). Nu har ju även VG många kronogods men ffa frälsegårdar som högst troligt går tillbaks på en storbondeera. Kungaätterna utgår ju från denna götländska grupp. Upplandslagen stadgar att ting inte får hållas utan kungens ländemän. Låter åtminstonne för mig som om Uppland var en plats där kungamakten kände behov av att visa sin makt på ett sätt som inte behövdes i Götaland.

AndreasOx
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 juni 2016, 21:15

Re: Vilka var egentligen "svearna" under vikingatiden?

Inlägg av AndreasOx » 19 oktober 2020, 17:07

Då uppfattar jag det som att vi menar samma sak.
Ett ytterligare indicium på Västergötland särställning är att tidiga lagmän (före 1280) vad jag minns enbart är kända från Västergötland.

Skriv svar