"djurtrofeer" under järnåldern

500 f.Kr. - 1066
Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

"djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av Leif » 3 september 2016, 10:23

Är lite nyfken på om man på något vis stoltserade med djurtrofeer under järnåldern. Tänker lite grann på om det finns någon motsvarighet till hur djurdelar hanterades under mesolitikum (pärlor av tänder, vildsvinsbetar som integrerades i kläder/begravningsritualer etc). Inser att jag sett ytterst få exempel på detta från järnåldern, och de exempel jag har sett är snarast att man på fällar behållit klor (björnfalanger). Men vad gäller fällar så är mitt intryck att de snarare användes som pälsverk snarare än trofeer.

Så frågan är, har ni några exempel från järnålder/vikingatid på fynd som skulle kunna tolkas som trofeer?
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av anganatyr » 3 september 2016, 11:10

Kan inte detta ha att göra med att dessa delar av djuren var en alldeles för dyrbar handelsvara för att sparas som troféer? I dag kan tex en jägare spara älghorn som en trofé, men under järnåldern användes älghorn (om jag nu inte minns helt fel) till att göra tex kammar. Att förädla hornen till kammar var kanske en god investering?

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av Bäckahästen » 4 september 2016, 07:43

Kanske det som idag skulle bli jakttrofeer användes inom religionsutövning och offrades efter en lyckad jakt. :D

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av Leif » 4 september 2016, 11:12

Att horn från våra hjortdjur användes till hantverk är givet, om jag minns rätt i fråga om fynden rör det sig dock oftast om fällhorn (man ser skillnad på märgen, fällhornen är porösare). Det gjorde man även tidigare, under mesolitikum. Det jag tänkte på men inte skrev klart och tydligt var saker som klor och tänder.

De klor man hittat i järnålderssammanhang har sannolikt varit klor som lämnats kvar i ändarna på skinn. Men tänder? Har bara stött på tex vildsvinsbetar bland avfall...

Kan inte minnas att jag stött på några vilda djurdelar i någon av de offermossar som undersökts, de djur som förekommer där är tamdjur. Men jag får nog dubbelkolla.

Å andra sidan så gick väl de mesta som inte hade någon uppenbar använding till hundarna. Samtidigt vill jag tro att betarna från den där 200 kg vildsvinsgalten borde betytt något speciellt. Det borde varit en bedrift att fälla en sådan galt med de redskap som stod till buds. Ola Magnell antyder det i sin avhandling om vildsvinsjakt under mesolitikum, åtminstone för tidig och mellanmesolitikum (under senmesolitikum blev jakten med urskiljningslös).
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av Opager » 4 september 2016, 11:26

Minnet säger mig att man ibland hittar djurskallar i stolphål från järnåldershus. Jag kan dock ha fel.

Opager

jancro
Inlägg: 620
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av jancro » 4 september 2016, 15:50

Tala om trollen....
Från det nya inlägget om Salmeskeppen räknas bland fynden upp två hängen av björnhörntänder :

" two bear canine tooth pendants,"

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av Leif » 5 september 2016, 08:21

jancro skrev:Tala om trollen....
Från det nya inlägget om Salmeskeppen räknas bland fynden upp två hängen av björnhörntänder :

" two bear canine tooth pendants,"
Precis sådana exempel jag var ute efter!
Tack!
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av anganatyr » 11 maj 2017, 19:49

Här är en vildsvinsbete (dock ej järnålder).
http://tingotankar.blogspot.se/2010/08/ ... yrkad.html

heimlaga
Inlägg: 106
Blev medlem: 31 augusti 2016, 11:16

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av heimlaga » 11 maj 2017, 23:07

Nu saknar jag helt kunskap........ men jag undrar om det finns något sammanhang mellan synen på trofeer i det bondesamhälle vi känner från historisk tid och dess föregångare?

I det gamla bondesamhällets jakt före jaktklubbarnas och de uppstoppade rovfåglarnas tid tycks ju de viktigaste trofeerna ha varit pälsar och skinnmössor av djur man hade skjutit. Nyttoföremål helt enkelt.
Jakten var ett nyttoarbete bland många andra. Att hålla efter rovdjur och skaffa mat och skinn och tranolja.

Bland inlandsfinnarna och samerna fanns magi och traditioner kopplade till björnjakt men den yttrade sig oftast på andra vis än med trofeer. På en del håll tycks de ha samlat ihop björnbenen och gett dem en ärofull begravning som anstod ett djur med speciella kontakter i världen bortom.

Häromkring var det langfäälon (säljakten på havsis) som var de riktiga tuffingarnas jakt men jag har aldrig hört eller läst om något systematiskt tillvaratagande av trofeer innan vi kommer så långt fram i tiden att de började skära loss underkäken och skrävlarna för att utkvittera skottpengar av staten.

Är det rimligt att gissa att föregångarna på järnåldern hade en väldigt nyttobetonad syn på de flesta jaktformerna med undantag för något djur som ärades på något helt annat vis än med trofeer?
Bara en tanke.

Användarvisningsbild
Leif
Inlägg: 354
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:00
Kontakt:

Re: "djurtrofeer" under järnåldern

Inlägg av Leif » 29 maj 2017, 11:24

Etnografiskt hittar vi mängder av djurföremål som kan betraktas som "trofeer" i jägar samlarsamhällen. Fjädrar, betar och ibland horn.

Av naturliga skäl va jakten viktigare under neolotikum än senare. I södra sverige är jag helt övertygad om att jakten var marginell ekonomiskt sett men åtminstone från mitten av järnåldern och frammåt något som var socialt kopplat och reglerat. Frågan är vad man tog till vara på, om man nu gjorde det. Vi har idag en tendens att göra det och gärna projicera det bakåt. Se bara på de smycken med vildsvinsbetar som kan köpas på meeltidsmarknader och vikingatillställnignar, de är alla sent hittepå: https://halldorviking.wordpress.com/201 ... ing-horse/

Rovdjursjakten var, som jag uppfattar det, renodlad skadedjursbekämpning oaktat att vargen är det djur som vi käner flest individnamn på från den fornnordiska mytologin. Pälsen är bra och varm på de flesta rovdjur, självklart sparade men den, men resten? Använde/sparade man det eller lät man hundarna mala ner benen mellan sina käftar?

I fråga om sälen så är det ju skinnet, tranet och köttet som är det viktiga. Känner inte till att man gjort något speciellt av benen. Däremot finns det massor med vikingatida spelpjäser i valben.

I en bronsåldershög i södra halland finns vingarna av kungsörn i graven. Jag föreställer mig att de kan ha används som utsmyckning alternativt för att fläkta med när det blev för varmt. Kanske vifta bort flugor? Men de kan faktiskt lika gärna varit renodlade trofeer, svårt att säga...

Fler exempel som kan ge lite dataunderlag att spekulera kring är ju inte fel.
Arkeologi är kul men inte livsviktigt.

Skriv svar