Blekinges Skogsbygd

500 f.Kr. - 1066
jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Blekinges Skogsbygd

Inlägg av jancro » 24 augusti 2016, 21:18

Angående namnet hult citerade jag i tidigare inlägg direkt i texten en källa som säger bl a :
" Bebyggelsenamn på hult är vanliga i södra och mellersta Sverige, i synnerhet i Skåne, Småland, Halland och Östergötland."
Likväl skriver Yngwe om mitt inlägg bl a :
" Jag vill nog mena att det är en övertolkning som felaktigt utgår från att Hult skulle vara typiskt småländskt."

Begrunda karta nr 18 angående hultnamnen på sidan 28 i avhandlingen och notera hur många hultnamn det finns på andra sidan smålandsgränsen. Det är för mig högst rimligt att det är "utposter" av dessa som finns söder om gränsen, i Blekinges skogsbygd, därav mitt inlägg.

http://www.diva-portal.se/smash/get/div ... TEXT01.pdf

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Blekinges Skogsbygd

Inlägg av Yngwe » 24 augusti 2016, 23:52

Jancro, jag gör då skillnad på typisk småländskt och typiskt i Småland. Min poäng ä att Hult är relativt vanligt från Värmland till Skåne och inte alls i sig indikerar en småländsk kontext,. Det är helt enkelt ett ortsnamnsled som används i hela södra Sverige. Med det går det knappast att ge de blekingska Hulten en småländsk kontext heller och inte heller säga att de därför borde vara småländska utposter. Iallafall inte utifrån ortsnamnstypen.

Skriv svar