Ravning bron

500 f.Kr. - 1066
Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Ravning bron

Inlägg av Ättelägg » 20 augusti 2016, 13:57

Håller med, känns inte som ett militärt projekt i sig, för stor insats. Associerar mer till procession, i viss mån likt stolpraderna i Uppsala, Badelunda. Möjligt mer av utryck för religion och kunglighet, precessionen är imponerande och antagligen en del av förklaringen. Till för uppvisning, snarare än praktisk funktion. Så vart leder den? Tankar??

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ravning bron

Inlägg av anganatyr » 20 augusti 2016, 14:08

Bron leder till dåtidens danska kungasäte Jelling med sin stora träpalissad runt.
http://www.fortidensjelling.dk/jelling31.htm

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Ravning bron

Inlägg av Ättelägg » 20 augusti 2016, 14:39

Som också var ett religiöst centrum? Manifest av den nya tron?? En ingång passande för en mäktig man?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ravning bron

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2016, 18:30

Enig med dig Ättelägg, känns mer som ett monument än som praktisk/strategisk/nödvändig härväg

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Ravning bron

Inlägg av Carl Thomas » 20 augusti 2016, 19:10

Monument är absolut en möjlighet - men även andra möjligheter bör ju funderas igenom.

En sådan möjlighet är en rent praktisk möjlighet - gick bron över en våtmark ? Terrängen är låglänt och växtligheten även idag ser ut som att området inte är torr mark. Kanske var det regelbundna översvämningar varje vår just här? Titta på bilderna ovan, jag tycker att det ser ut som fin leravlagring en bit ned i utgrävningsväggen ?

En annan möjlighet är ju att en belägrande här bygger en bro över en våtmark för att föra fram trupper i ett snabbt anfall - eller katapulter för att slå sönder en stark pallisad? Belägrande trupper utförde enorma arbetsinsatser för att nå sitt mål på medeltiden - kan vi helt utesluta att trupper på vikingatid gjorde samma sak?

Thomas
Historia är färskvara.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Ravning bron

Inlägg av Opager » 20 augusti 2016, 19:58

Kan "bron" ha varit en lastkaj beroende på dimensionerna och kapacitet?

http://tinyurl.com/h77dgey

Opager

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Ravning bron

Inlägg av Yngwe » 20 augusti 2016, 23:01

700 m kaj med sådan konstruktion är lika mycket overkill som en eventuell bro. I artikeln står att COWI säger att bron klarar 5 ton per m2. Såna vikter kunde inte hanteras innan järnvägen. Som jämförelse så tillåter COWI idag ( COWI klassificerar fordon på danska vägar och jag har nästan dagligen kontakt med dom) inte sådana vikter. Exakt siffra är svårt att ange, men på en normal lastbil med trailer handlar det om max 3 ton per m2. Bara för att ge en referensram... det finns alltså inte en möjlighet att konstruktionen motsvarar några samtida krav såvida man inte fraktat fullkomligt enorma stenblock.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ravning bron

Inlägg av anganatyr » 21 augusti 2016, 07:30

Opager skrev:Kan "bron" ha varit en lastkaj beroende på dimensionerna och kapacitet?

http://tinyurl.com/h77dgey

Opager
Intressant hypotes med en hamn. Tack för infon Opager. Jag tror dock inte på det här med Jomsborg. Sedan är också frågan om ett långskepp kunde gå så långt upp i Vejle å på vikingatiden, eller om det finns några klackar. Att dra små båtar över land är inga problem, men ett långskepp är något helt annat.

Sedan är det som Yngwe skriver, att bron är sanslöst stor och överdimensionerad, så troligen är det ett skrytbygge också. Jag har för mig att bron finns omnämnd på en runsten, men jag kan minnas fel för jag kan inte hitta stenen. Det stod något i stil med "han byggde bro".

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Ravning bron

Inlägg av anganatyr » 21 augusti 2016, 09:17

Jag hittade boken med runstenen och jag mindes fel (det var många år sedan jag läste den). Så här står det;
Harald har da næppe heller været helt blind for den ikke ubetydelige prestigeværdi i et så stort projekt. Fra indskrifter på runesten ved vi, at brobygning er blevet opfattet som meget fortjenstfuldt - runestensrejsere praler direkte af at "have bygget bro" - og da især når broen efter tidens standard var af så ufattelige dimensioner. Den kongelige bygherre har rimeligvis også haft i tankerne, at diplomater og andre udsendinge til kongsgården i Jelling naturligt måtte passere broen, umiddelbart inden de nåede frem, og på den måde fik de en spektakulær demonstration af danerkongens format og formåen.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Ravning bron

Inlägg av Bäckahästen » 21 augusti 2016, 11:32

Det kunde vara trevligt om det gjordes en datoranimerad film med bron. Precis som med Tissö på Youtube. :D

Skriv svar