Birka

500 f.Kr. - 1066
jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Birka

Inlägg av jancro » 29 maj 2017, 15:34

Det blev fel i citatet av Annika Nordström. Det framgår ej otvetydigt av texten att hon står för påståendet.
Däremot citeras hon " – Att det har funnits en kontinuerlig närvaro av människor på ön står nu utom allt tvivel, men vi har fortfarande inte hittat några spår av hus från tiden direkt efter att Birka övergavs."

http://popularhistoria.se/artiklar/vad- ... a-overgavs

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birka

Inlägg av Yngwe » 29 maj 2017, 23:45

Men där finns väl gravar från 1000-talet, som man antar hört till Björkö by..... men är det någon skillnad på Björkö by och Birka, är det inte bara olika faser i bebyggelsen? Det är ju inte direkt ovanligt att bosättningar flyttar ett stycke...

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Birka

Inlägg av Daler » 4 januari 2018, 22:50

Adam av Bremen (översättning Emanuel Svenberg, 1984).

Bok 1, kapitel 26
När detta mål uppnåtts enligt hans önskan, började Guds helige än en gång bekymra sig för sveonerna och överlade med biskop Gautbert om vem av dem som skulle åtaga sig detta lovvärda vågstycke för Kristi skull. Denne avböjde utan vidare sitt deltagande i den riskfyllda uppgiften och bad att hellre Ansgar skulle ge sig av. Den orädde stridsmannen bad då genast kung Horich om en budbärare och ett sigill, och sedan han med sitt skepp lämnat danernas kust, kom han fram till sveonernas land. Där höll just kung Olof i Birka ett allmänt ting med sitt folk. Emedan Guds barmhärtighet var med honom, fann han kungen så bevågen, att på dennes befallning och med folkets samtycke och efter lottkastning och avgudasvar en kyrka byggdes där och alla fick tillåtelse att mottaga dopet. När nu även denna fråga lösts enligt hans önskan, anförtrodde han sveonernas kyrka åt prästen Erimbert och for hem igen. Eftersom detta mycket utförligt skildras i den helige Ansgars Vita har jag i korthetens intresse koncentrerat min framställning. Och om jag inte tar fel tycks här Hesekiels profetia om Gog och Magog ha gått i tydlig uppfyllelse: "Jag skall, säger Herren, sända eld över Magog och över dem som bor trygga i havsländerna." Somliga anser att detta och dylika ord gällde de goter, som erövrade Rom. Men när jag betänker att goternas folk härskade i sveonernas land och hela detta område överallt är fördelat på öar, tror jag att profetian kan tillämpas på dem, särskilt som mycket har förutsagts av profeterna, som ännu inte synes ha gått i uppfyllelse.
Bok 1, kapitel 60
Därefter for han, i den store predikanten Ansgars spår, över Östersjön och kom inte utan möda fram till Birka. Efter den helige Ansgars död hade på sjuttio år ingen from lärare vågat fara ända dit, förutom, efter vad jag ser i skrifterna, Rimbert ensam. Till den grad hade förföljelsen hindrat de våra. Birka är götarnas stad och belägen mitt i sveonernas land, inte långt från det tempel som heter Uppsala och som sveonerna räknar som allra mest ansett när det gäller gudarnas dyrkan. Här bildar en vik av det hav som kallas det baltiska eller barbariska en hamn, som vetter mot norr och som är välkommen för de vilda folk som bor spridda runt detta hav, men som är mycket riskabel för dem som är oförsiktiga och obekanta med nejden. Ty invånarna i Birka hemsöks ofta av angrepp från de i trakten talrika sjörövarna, och då de inte kan stå dessa emot med vapenmakt, försöker de att med list bedra sina fiender. De har blockerat havsviken på en sträcka av över hundra stadier genom osynliga stenmassor och gjort infarten riskfylld lika mycket för sina egna män som för rövarna. Emedan denna ankarplats är den säkraste i sveonernas kustområden, brukar alla skepp, tillhöriga daner och nordmän såväl som slaver och sember och andra Östersjöstammar, samlas där regelmässigt i och för olika nödvändiga affärer.
Gog, Magog, goterna (https://en.wikipedia.org/wiki/Gog_and_Magog):
Early Christian writers (e.g. Eusebius) frequently identified Gog and Magog with the Romans and their emperor.[73] After the Empire became Christian, Ambrose (d.397) identified Gog with the Goths, Jerome (d. 420) with the Scythians and Jordanes (died c. 555) said that Goths, Scythians and Amazons were all the same; he also cited Alexander's gates in the Caucasus.[74][v]
Jag blir mer och mer säker att Adam kallar Birka för göternas stad endast för att få en bibelvers att gå i uppfyllelse. För att inte gå ifrån tidigare Gog-Magog-identifierare tar även han vägen via goterna.

Det skulle lika gärna i den svenska översättningen kunna ha stått att Birka är goternas stad.

Jag tycker att det är uppenbart att detta Birka-göternas-stad-stycke hos Adam av Bremen inte kan tas på fullaste allvar.

Birka var givetvis i första hand svearnas stad.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 4 januari 2018, 23:24

På Adams tid var Birka övergivet. Det var dock inte Adelsö. På Adams tid styrdes Sverige av Håkon Röde enligt både sagan och Äldre Västgötalagen. Han var från Levene i Västergötland. Han är med stor sannolikhet den Håkon som var kung och lät rista sin sten på Adelsö.

Så Birka var inte Götarnas stad, men Adelsö/Birka kontrollerades antagligen på Adams tid av en kungaätt från Götaland.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 4 januari 2018, 23:28


Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 4 januari 2018, 23:33

Håkon Röde för den som inte gillar Wiki

http://blog.svd.se/historia/2011/08/22/ ... akan-rode/

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Birka

Inlägg av Daler » 5 januari 2018, 09:36

Fast i kapitel 26 har Adam Ansgars mission i fokus och på Ansgars tid var Birka en levande plats.

Ansgars (och Rimberts) mission är för övrigt väldigt central i Adam av Bremens berättelser om Birka.

Värt att notera är att i Ansgars Vita nämns Inga goter eller göter (på latin ofta samma ord).

Jag tycker det således är uppenbart att det är Adam av Bremen som gör Birka till goternas/götarnas stad bara för att kunna få en bibelvers att gå i uppfyllelse. En tidig göticist med andra ord.

Återigen, detta Birka-göternas-stad-stycke hos Adam av Bremen kan inte tas på fullaste allvar.
Valdemar skrev:Så Birka var inte Götarnas stad, men Adelsö/Birka kontrollerades antagligen på Adams tid av en kungaätt från Götaland.
Tror det var Åke Hyenstrand som testade denna idé om en götisk kungaätt för att komma tillrätta med just detta stycke hos Adam. Om man utgår ifrån att Adam endast blandar in götarna i fallet Birka för att få en bibelvers att gå i uppfyllelse ja då behövs inte denna idé längre. Adam avslöjar ju sig själv ganska rejält om man läser hans rader eller mellan hans rader.

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Birka

Inlägg av Valdemar » 5 januari 2018, 09:48

Du snurrar till det. Ansgar levde flera hundra år före Adam, saker ändras. Båda hade antagligen rätt. På Ansgars tid var Birka en levande stad i Svealand. På Adams tid låg Birka öde men kungen satt i Sigtuna. Adelsö var en plats kontrollerad av en kungamakt som verkar ha haft sitt utsprung i Götaland.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Birka

Inlägg av Yngwe » 5 januari 2018, 10:20

Daler skrev:Fast i kapitel 26 har Adam Ansgars mission i fokus och på Ansgars tid var Birka en levande plats.

Ansgars (och Rimberts) mission är för övrigt väldigt central i Adam av Bremens berättelser om Birka.

Värt att notera är att i Ansgars Vita nämns Inga goter eller göter (på latin ofta samma ord).

Jag tycker det således är uppenbart att det är Adam av Bremen som gör Birka till goternas/götarnas stad bara för att kunna få en bibelvers att gå i uppfyllelse. En tidig göticist med andra ord.

Återigen, detta Birka-göternas-stad-stycke hos Adam av Bremen kan inte tas på fullaste allvar.
Valdemar skrev:Så Birka var inte Götarnas stad, men Adelsö/Birka kontrollerades antagligen på Adams tid av en kungaätt från Götaland.
Tror det var Åke Hyenstrand som testade denna idé om en götisk kungaätt för att komma tillrätta med just detta stycke hos Adam. Om man utgår ifrån att Adam endast blandar in götarna i fallet Birka för att få en bibelvers att gå i uppfyllelse ja då behövs inte denna idé längre. Adam avslöjar ju sig själv ganska rejält om man läser hans rader eller mellan hans rader.

Så den källa som bäst uppfyller källkritiska kriterier genom att vara samtida, inte ha karaktären av en saga, har relativt korta led från uppgiftslämnare till text, är alltså den som ska underkännas? Detta för att det ska passa med vissa valfria andra källor, med ytterst tveksamt källvärde?

Daler
Inlägg: 370
Blev medlem: 12 december 2017, 20:01

Re: Birka

Inlägg av Daler » 5 januari 2018, 10:31

"Adams av Bremen användande av termen goter", http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1.

Skriv svar