Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av BalticSea » 14 mars 2020, 10:04

anganatyr skrev:
20 januari 2019, 08:30
Historikus skrev:Ved et tilfælde har jeg fået kendskab til et møntfund, der skønnes deponeret c. 950 i landsbyen Piaski Wielkie, der ligger ca. 6 km øst for Wolin. Fundet indeholder omkring 880 mønter, hvoraf de fleste er dirhem arabiske sølvmønter. Kun 3 mønter er europæiske og desuden de ældste i møntfundet - samt meget interessante.
Kilde: Bogucki, Mateusz, 2013, Coin finds from Wolin and its hinterland, ECONOMIES, MONETISATION AND SOCIETY IN THE WEST SLAVIC LANDS 800–1200 AD.


Næste mønt er et sjældent fund på Kontinentet. Den er slået af vikingekongen Cnut af York c. 900-902, som Ebraice Civitas serien, og med et patriarkalsk kors med cnvt og rex. Katalogiseret som North, no. 497.

Man kan stille spørgsmålet, hvordan de to første mønter er endt i et depot 6 km fra Wolin?

Specielt mønten slået af kong Cnut af York? Denne konge er kun kendt fra Cuerdale fundet (c. 905-10), hvor omkring 1000 mønter bærer navnet Knud. En stor del af disse mønter var nyslåede og havde ikke været i omløb gennem handel. Interessant?

Tidslinjen över kungarna i York är värd mycket.
TIMELINE 900 - 939

Years 900-02
Cnut was king of York.
Er der dukket mere op om Cnut of York?

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Historikus » 16 mars 2020, 17:14

BalticSea skrev:
14 mars 2020, 10:04
Er der dukket mere op om Cnut of York?
Nej desværre, denne konge Cnut i perioden 900-02 e.Kr. har ikke efterladt sig andre belæg end mønter. Så udsigterne til ny info er nok lig 0. ;)

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 16 mars 2020, 21:38

I slutet av november 2019 hittade vi i Tomas Sielskis farmors efterlämnade enormt digra material av brev, dokument och handlingar en avskrift som enligt daterade sidor farmoderns mor Antonina gjort av handskriften ”Gesta Wuliensis”. Hon hade då själv tillgång till handskriften. Tidigare hade vi bara kunskap om mindre delar av handskriften som prästen i Wiejkowo på 1840-talet skrivit av i sin dagbok. Antonina har översatt stora delar av handskriften från latinet till polska.

Nackhåren reste sig på mig redan när jag fick ta del av de första från polskan översatta delarna av detta material. Det är egentligen frågan om tre handskrifter sammanförda till en. Den första täcker danskarnas historia från tidigt 900-tal till Harald Blåtands död. Den andra handlar om tiden fram till ca 1030-talet och den tredje slutar vid året 1173.

Vi vet nu också vem som skrivit den första delen. Under året 984 återfinner vi nämligen följande text: ”Jag själv Avico, Guds tjänare fick utföra den först gudstjänsten här …” Det som åsyftas och sedan berättas mer om är den nybyggda träkyrkan i Wiejkowo där Harald senare fick sin grav. Avico var kaplan till obodritfursten Mistivoj och hjälppräst till biskop Wago av Aldinburg. Den första delen är med stor sannolikhet en skrift skapad för en helgonförklaring av Harald Blåtand.

Denna skrift kommer att ge Danmark en väsentligt förändrad 900-tals historia. Att danska riksinstitutioner då inte visat det minsta intresse för vårt arbete är sorgligt och djupt beklagligt. Hur mycket skulle jag själv inte ha velat ha med representanter från dessa i vårt arbete.

Skulle gärna velat ha delat med mig mer av vårt arbete till er här på forumet men allt måste komma i en samlad helhet så att jag effektivt kan bemöta eventuell osaklig kritik från danskt håll. Bara för att ni inte ska tro att vi inte arbetar med materialet får ni ett litet utdrag i pdf-form av min boktext som handlar om denna fullständigt unika handskrift. Boken ligger i dag i färdiglayoutad form på 340 sidor men efter den komplettering jag just nu håller på med kommer den att ligga på kanske 370 sidor.
http://pilemedia.se/pdf/Gesta.pdf

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 17 mars 2020, 06:29

Fantastiskt! Jag ser verkligen fram emot att få läsa boken. :D

Valdemar
Inlägg: 1782
Blev medlem: 20 augusti 2015, 09:16

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Valdemar » 17 mars 2020, 06:57

Sven R
Fantastiskt om ni kommit över en sådan källa. När ni jobbat med boken borde ni väl konstaterat uppgifter som inte var allmänt kända när den skrevs av sista gången?

I det historisk sammanhang ni beskriver måste nya uppgifter om Sverige finnas. Vore oerhört tacksam för något exempel och gärna lite mer om vad man kan förvänta sig i boken kring Svenska förhållanden.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 17 mars 2020, 13:30

Det finns inte mycket nya uppgifter som rör Sverige i det nya källmaterialet om Harald Blåtands grav men en sak är intressant. I graven fanns ett antal blyplattor med texter som kan knytas till frågan vem som döpte Olof Skötkonung. Jag släpper några sidor från den kommande boken som rör detta avsnitt. Ni kan läsa pdf-en här.
http://pilemedia.se/Sidutdrag.pdf

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Kungsune » 17 mars 2020, 14:47

Både Brunos och Adams uppgifter verkar således att vara samstämmiga. Kung Olof Skötkonung har blivit döpt men tvingats, antingen med våld eller efter fredlig överenskommelse, lämna svearnas område och ta sig till göternas område i landskapet Västergötland..
De svenska uppgifterna där är ju kända sedan innan men din slutledning att Skötkonung skulle ha tvingats lämna sveonernas område är ju en ren gissning. Han fick ju själv välja vilket landskap bland sveonerna han ville införa kyrkoorganisationen i. Dvs knappast utanför svearnas domän. Suigerna verkar dessutom snarast vara ett folk vid Svarta havet.

Angående "suigerna" :
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sequence=1

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 19 mars 2020, 13:05

Mitt påstående att Olof Skötkonung tvingats lämna sitt område är ingen gissning. Det är baserat på texten i det brev 1008 som Bruno av Querfurt skrivit: "Eftersom de övriga blev förbittrade och försökte döda dem, lämnade alla tillsammans med biskopen platsen för en tid men med hopp om att kunna återkomma en andra gång."

Sven Nilssons artikel i Fornvännen 2003 har ju inte stått oemotsagd. Wladyslaw Duczko bemötte honom 2008 i samma tidskrift:
http://samla.raa.se/xmlui/bitstream/han ... sAllowed=y

Vad nu texterna på blyplattorna från graven, gjorda före 1014, kan bidraga med är att vi här har namnet på den hittills okände biskop som i ett brev 1008 kallas för biskop över Suigis och som döpte deras furste. Biskopens namn känner vi alltså nu och det är Raginbratus (Reinbert). Denne Raginbratus var tidigare biskop över Aldinburg men tvingades bort under slaverupproret. Han omtalas senare, år 992, som biskop över Mecklenburg. Att detta är samme biskop som omtalas som den som döpte Suigis furste i Bruno av Querforts brev 1008 framgår dåbiskopens följeslagare i Brunos brev är munken Rodbertus, en man som också är nämnd på blyplattorna i graven tillsammans med just Raginbratus: ”Vår munk Rodbertus”.
I Harald Blåtands grav fanns också nerlagt ett bröstkors med texten "Reginbratus biskop av Aldinburg". Aldinburg instiftades som biskopsdöme för missionsverksamheten norrut – inte långt borta vid Svarta havet.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Kungsune » 19 mars 2020, 13:43

Gissningen rör inte om de lämnat “området” utan att du tolkar “området” såsom svearnas land. Eftersom Adam kallar Västergötland för sueonernas bästa region så kan man ju se att det fortfarande är inne i svearnas land Olof inför kristen kyrka. Om nu suigerna är svear(vilket nog fordrar en egen tråd) ändrar det ingenting. “Området” som avses ha lämnats för tillfället kan vara en begränsad plats som ex Uppsala.

Sven R
Inlägg: 78
Blev medlem: 15 maj 2015, 19:41
Ort: Malmö
Kontakt:

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Sven R » 19 mars 2020, 16:15

Kungsune, bra att du förtydligade. Jag avser just att man var tvingad att lämna Uppsalaområdet och etablera sig i Västergötland. Det blir lite otydligt det här med begreppen svear, göter och svenskar.

Skriv svar