Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Kungsune » 7 augusti 2016, 16:06

Du é la rolig
Jag har aldrig krävt bevis för prägling däremot ett påstående som är prövningsbart. Dvs en hänvisning till ex en vällning eller avtryck efter puns på föremålet. Undersökningsresultatet som visat att det är en gjutning har funnits till kännedom en längre tid och därför är det extra löjligt. Om man däremot hade fått ut en rapport där det saknas referenser till dylika spörsmål så vore det dags att ifrågasätta. Du är fel ute i det här fallet helt enkelt.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 7 augusti 2016, 16:10

fileoscar skrev:Ja, intressant föredrag!
En fundering dock: Sven föredragshållare verkar ha som utgångspunkt att Jomsborg låg i Wollin. Vidare menar han att plaketten ska tolkas som att Jumne ingick i civitas Aldinburg.

Men kan verkligen Wollin någonsin ha ingått i biskopsdömet Aldinburg (numera Oldenburg)? Någon som kan gränserna för biskopsdömet? Efter 53 min av föredraget ser man en karta men det går inte riktigt att utläsa gränserna utifrån den.
Det sikre er, fileoscar, at vi er i en usikker periode. Vi er på grænsen mellem hedenskab og kristendom og også på grænsen mellem Konstantinopels og Roms respektive indflydelsesområder. Angivelsen af Jumnes tilhørsforhold under Oldenburg kan være oprigtig, men den kan også være polemisk, diplomatisk eller militærstrategisk.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 7 augusti 2016, 16:43

Om jag får ha lite inflytande eftersom jag startade tråden så ligger frågan om hur Danmark kristnades utanför det som jag har tänkt mig:-) . Lägg det i en egen diskussion. Jag tycker vi håller oss till frågan om guldplattan äkthet som teknik och proveniens.

Jag har sett guldplattan och om mitt minne inte sviker mig är den något större än en femkrona och något tjockare. Men jag kan minnas fel.

Edit: Den är dubbelt så stor som en femkrona.

Opager
Senast redigerad av 1 Opager, redigerad totalt 7 gånger.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 7 augusti 2016, 16:56

Tu es superb, Opager. Da jeg citerede nogle skriftlige oplysninger fra ejeren, så skrev du at det var noget jeg selv havde hittat på. Trop aimable !
Og når nogle af os vil diskutere tekstens mening, så beder du os gå et andet sted hen!

Hvad siger Tinget ?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 7 augusti 2016, 17:53

Mio. Om du vill diskutera kristnandet av Danmark mot slutet av järnåldern så gör det gärna i en egen tråd/diskussion här. Har du något att bidra med när det gäller texten på guldplattan, hur guldplattan är tillverkad och guldplattans proveniens så skriv här.

Det är inte svårare än så.

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 7 augusti 2016, 18:15

Mit indlæg nr. 14 drejede sig om teksten på Gormson-mønten. Så det var altså OK efter din mening, Opager ?
Det er inte svårare än så, skriver du. Og samtidig skifter du selv mening og medtager texten i det tilladelige, hvad den ikke var i dit foregående bidrag.
Jeg og andre har indset at Gormson-møntens tekst er et følsomt emne. Og det har du vist også!
Venlig hilsen fra Mio

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 7 augusti 2016, 20:14

Det har allerede været nævnt her på tråden at guldplaketten har sit eget forum: http://www.thecurmsundisc.com

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 7 augusti 2016, 22:18

Jeg henviser til den interessante dialog mellem Filioscar og BalticSea fra oktober -15 på denne tråd, vedrørende Jumne, Wolin, Jomsborg og andre stednavne i området.
Vi fik blandt andet at vide, at det kunne være rigtigt, at Jumne har hørt under bispedømmet Oldenburg.

Egnene omkring Wolin-øen har skiftet nationalitet adskillige gange i det tyvende århundrede og sådan var det måske også i vikingetid. Det tiende århundrede var sikkert ligeså voldsomt som det tyvende på disse egne. Derfor er oplysningen på mønten ekstra interessant. Men emnet er følsomt fordi Jellingestenens oplysning om Haralds påståede kristning af Danerne er en vigtig bestanddel af dansk identitet. En populærvidenskabelig forfatter har kaldt inskriptionen for Danmarks dåbsattest.

Kungsune
Inlägg: 1911
Blev medlem: 4 maj 2015, 08:37

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Kungsune » 7 augusti 2016, 22:51

Ok Opager! Jag ska inte skriva mer i denna tråd då Yngwe och jag uppenbarligen totalt missförstår varann.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Yngwe » 7 augusti 2016, 23:15

Kungsune skrev:Du é la rolig
Jag har aldrig krävt bevis för prägling däremot ett påstående som är prövningsbart. Dvs en hänvisning till ex en vällning eller avtryck efter puns på föremålet. Undersökningsresultatet som visat att det är en gjutning har funnits till kännedom en längre tid och därför är det extra löjligt. Om man däremot hade fått ut en rapport där det saknas referenser till dylika spörsmål så vore det dags att ifrågasätta. Du är fel ute i det här fallet helt enkelt.

Vi diskuterar sen länge metodiken, inte om den är gjuten eller inte, vilket du väl vet, och refererar till en två år gammal fråga, då tillverkningssättet inte var särskilt väl redovisat.

Det är i det sammanhanget du framförde det jag citerade, och som jag reagerade på. Du menade att frågan inte var relevant eftersom kritikern inte hade något annat än sin utsaga som antydde motsatsen.
Det vill jag fortfarande är ett gravt metodfel eftersom relevansen av tillverkningssätt klart framgick.

Sven har ju redan gett oss ett någorlunda utförligt svar vilket klart visar att han iallafall förstått relevansen av tillverkningssätt, och det är ju huvudsaken

Skriv svar