Harald Blåtands Guldplakett och grav

500 f.Kr. - 1066
Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 2 augusti 2016, 20:07

Jeg har fået at vide, at der er lavet en yderligere ekspertanalyse af metaloverfladen. Denne blev bestilt af forsikringsselskabet med henblik på en værdiansættelse af guldplaketten. Resultatet blev … meget ubehageligt for ejeren, Tomas.
Detta inlägg är beklagligt. Personen som nämns här går att identifiera, via media, men är inte medlem här. Försäkringsfrågor och hur det påverkar ägaren, har inget med ämnet att göra.

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 2 augusti 2016, 21:31

Opager! Jeg er helt enig i at det er vigtigt for genstandens troværdighed at undersøge alle etaper og omstændigheder ved fundet. Du har vist misforstået mig.

Dernæst skriver du, at mit indlæg er beklageligt. Men jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener. Du opfordrede mig til at give min kilde, og det har jeg gjort. Tomas har fortalt om sine problemer, uden at pålægge mig tavshedspligt. De problemer han er i, kunne meget vel resultere i at han tvinges til at sælge til en anonym køber, der naturligvis har ret til at gemme plaketten væk for bestandig. Det forekommer mig at være et meget relevant problem for emnet.

Forstår jeg dig rigtigt, at det er Sven Rosborns mening du udtrykker ?

Jeg afventer tingets mening.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 2 augusti 2016, 23:36

Husk på, Opager, at da jeg tog emnet op, regnede jeg det for sikkert at man i Sverige kendte disse problemer, som Tomas er rendt ind i. Jeg formodede, at der havde været en offentlig debat om dem i aviserne, og det var den, jeg gerne ville høre noget mere om.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Bäckahästen » 3 augusti 2016, 08:02

Jag tycker det är bra att du lyfter denna fråga Mio Nielsen och välkommen till forumet. :D Om jag inte missminner mig så har denna Tomas förekommit i svenska dagstidningar med bild och allt. Vad är då problemet med att nämna hans förnamn på detta forum? :?:

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 3 augusti 2016, 12:23

Jag publicerar Sven Rosborns svar. Tinget får ta bort det om jag bryter mot någon regel:

"En av världens främsta organisationer för förfalskningar har för försäkringsbolagets räkning fått göra analysen och de bekräftar att det är äkta. Tyvärr ställer detta till trassel eftersom nu föremålet i försäkringsfrågor räknas som oersättligt vilket får problem om man ska visa det offentligt. Det var ju jag som propsade på Tomas att han måste försäkra det så att vi kunde visa det offentligt men försäkringsbolaget har nu ställt så höga krav att detta är omöjligt om vi inte har fullödig säkerhet i samma nivå som Guldrummet i Stockholm"

Ägarens enda problem är att föremålet inte går att ställa ut på Historiska i Lund utan väldigt höga försäkringsbelopp. Det enda alternativet i Sverige är att ställa ut det i SHM guldrum i Stockholm.

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 augusti 2016, 12:37

Tak for svar, Sven-Opager.Men Tomas skriver at
Dessvärre hamnade värdet så högt (3,5 milj euro) att jag tvingas nu betala 35 tkr per år i försäkringspremie vilket saboterar hela min ekonomi..
Det er naturligvis et kæmpeproblem for Tomas, da han allerede er i gæld fordi han har betalt de andre arvinger i familien et millionbeløb for at blive eneejer.
Synes tinget at dette er relevante spørgsmål ????

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 augusti 2016, 13:32

Bäckahästen ! Tak for dit indlæg. Når man er blevet beskyldt for at være både irrelevant og indiskret… så er det rart at se et smilende ansigt.
Jeg sender dig privat et uddrag af min korrespondance med Tomas.

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Yngwe » 3 augusti 2016, 13:52

På grund av att det är semestertider har inte alla i Tinget kunnat diskutera igenom detta tillsammans ännu, och därför har vi avvaktat med vår kommentar. Men för att inte kväva tråden och diskussionen så kan vi iallafall delge att vår preliminära hållning är att alla inlägg håller sig inom forumets regler, och att diskussion om äkthet och därmed värde och problem relaterade till detta är fullt relevant på forumet.

Vi förutsätter att all information som här delats har inhämtats på ett korrekt sätt. Om så inte är fallet och det därför finns skäl att ta bort information från forumet får "målsägande" kontakta oss.


/Tinget

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Opager » 3 augusti 2016, 13:55

Dessvärre hamnade värdet så högt (3,5 milj euro) att jag tvingas nu betala 35 tkr per år i försäkringspremie vilket saboterar hela min ekonomi..
Det er naturligvis et kæmpeproblem for Tomas, da han allerede er i gæld fordi han har betalt de andre arvinger i familien et millionbeløb for at blive eneejer.
Synes tinget at dette er relevante spørgsmål ????
Detta, ovan, är bara påhitt av Mio. Sven Rosborn har pratat med Tomas om detta.

Jag upprepar: Det enda problemet är att guldplattan inte går att visa i Skåne, vilket är Tomas önskan, eftersom det kräver höga försäkringar från utställarna.

Edit: Guldplattan är en del i ett arv från ägarens farmor som ägaren löste ut från sina släktningar långt innan plattan hittades.

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Harald Blåtands Guldplakett och grav

Inlägg av Mio Nielsen » 3 augusti 2016, 14:17

Jamen kære Opager, det er hårde anklager. Måske har Tomas hittat på noget, måske er han så desperat at han lyver… men jeg citerer bare hvad han har skrevet. Og jeg tror bestemt han skriver sandheden:
Uddrag af mail fra 26 juli fra Tomas Sielski:
3) I februari blev jag tvungen att skaffa extra försäkring som komplement till bankfacket där Haraldsguldet försvaras. Lloyds, som försäkrade föremålet, genomförde en värdering. Det var en person, ackrediterad av svenska handelskammaren som kontaktade många auktionshus och samlare för att få en uppskattning av värdet. Dessvärre hamnade värdet så högt (3,5 milj euro) att jag tvingas nu betala 35 tkr per år i försäkringspremie vilket saboterar hela min ekonomi. För att undvika tvister med familjen så har jag även i ett tidigt skede köpt ut min far och min bror från arvet (Haraldsguldet) efter min farmor. Pengarna till detta anordnades via banklån så nu måste jag betala av lånen och även försäkringspremien vilket drabbar oss hårt. Lösningen skulle komma via Danske Bank i Malmö. Haraldsguldet skulle flyttas till bankfacket på Danske utan krav på en extra försäkring och banken skulle även slå ihop mina banklån. Allt var klart tills någon påverkade banken att dra sig ur...

Skriv svar