BalticSea skrev: ↑30 december 2020, 11:17
Den nye bog, 'Jellingkongerne og deres forgængere’ af Niels Lund (udgivet af Vikingeskibsmuseet i Roskilde) kan ses som et aktuelt, opdateret og kommenteret katalog over forfatterens og andres tidligere udgivelser samt de benyttede kilder. Den kan således afløse en del anden gammel litteratur, som man eventuelt kan sætte i kælderen eller på loftet. Bogen omtaler naturligvis også Harald Blåtand.
Man kan sagtens blive forvirret af at læse om Harald Blåtands sidste dage, da der er forskellige beretninger i sagaer og fordi senere forfattere har mudret billedet. I Gyldendals 10-binds leksikon 1978, (redaktion sluttet 1977) kan man læse dette: ”Harald dræbtes ved Jomsborg under sønnen Svend I Tveskægs oprør".
Alle, der har beskæftiget sig med Harald Blåtands død, har ellers kunnet læse, at han drog til Jumne hos slaverne, og at dette Jumne i mange år er identificeret som Wolin og/eller Jomsborg, og at andre navne er brugt (Hyumsburgh, Julin, Vineta). Saxo kaldte stedet Julin, og det fik han fra Ebo og Herbordus historie om Ottos liv. At dette sted er placeret i den nordlige del af Polen - nemlig Pommern - er vist kendt af alle voksne personer i Skandinavien.
Lund er bekendt med en del af beretningen om fundet af Haralds grav. Det ser man i en fodnote [s.219], hvor han skriver, at "Den svenske arkæolog Sven Rosborn har i
Vikingakungens guld. Om vikingatiden och upptäckten av Harald Blåtands grav (under udgivelse) fremsat en teori om, at Harald skulle være begravet i Wiejkowo i det nordlige Polen. Den baseres på et guldstykke, hvis ægthed er meget vanskelig at acceptere; det er tilmed vanskeligt at se, hvorfor Harald skulle ende i Polen."
Kan det kaldes en teori, at man fortæller, hvad der står i en præsts dagbog? Bogens omtale af dette bygger ikke på et guldstykke (Haralds guldskive), men på mange siders dokumenter, er det oplyst. Ægtheden af guldet (ca 22 ct) er fastslået ved en undersøgelse ved Lund Universitet (i 2015). Da Harald Blåtand levede, boede der slaviske stammer langs Østersøens sydkyst, og landet var ikke på samme måde som i dag delt op i Tyskland og Polen.
Hvordan kan han finde det vanskeligt at se, "hvorfor Harald skulle ende i Polen", når han selv på samme side i sin bog – og tidligere i bogen [s.153] refererer til Adam af Bremen, der skrev, at Harald drog til "Jumne hos slaverne"?
BS
Att Harald skulle ha blivit dödad vid Jomsborg finns det så vitt jag vet inget källstöd för. Däremot ska ju Harald enligt Adam ha flytt till Jumne där han avlidit varpå liket förts till Roskilde. I ”Encomium Emmae Reginae” från 1100-talet anges dock bara att han flydde till slaverna och det är väl det Lundh tagit fasta på när han ifrågasätter Adam och menar att det vore rimligare med en flykt till svärfar Mistivoj.
Men det som nu kommit fram vad gäller den översatta handskriften Gesta Wulinensis verkar ju rätt entydigt peka på att Harald de facto begravts i Wiejkowo på det polska fastlandet, inte långt från Wolin. Plaketten är säkert äkta men utan bekräftelse genom handskriften borde det vara svårt att säkert fastslå att den tillhört denna grav.
Jag tolkar dock tillgängliga ”appetizers” inför kommande bok som att den översatta handskriften gör just det, d v s styrker gravens existens samt eventuellt också plaketten. Därmed känns det tveksamt när Lundh isolerat grundar teorin på plaketten - inklusive dubier om äkthet. Möjligen menar han att det ännu inte finns något annat att basera frågan på så länge inte boken publicerats och därmed gått att bedöma.
När det sedan gäller den gamla frågan om Jumnes/Jomborgs placering så köper jag inte att den är klarlagd. Tvärtom, ju mer man studerar det ”fastställande” som främst Adolf Hofmeister gjorde under 1930-talet, ju tunnare blir hypotesen. Fram till dess fanns det två stridande huvudlinjer, Usedom kontra Wolin, men plötsligt kvarstod bara en. Sannolikt var det Hofmeisters auktoritet i kombination med de då påbörjade utgrävningarna som ledde till den slagsidan. Flytten av gränsen mellan Tyskland och Polen efter världskriget gjorde sedan sitt till. Tyskarna tappade intresset medan polackerna i en närmast nationalistisk iver försökt stärka Wolin-teorin.
Problemet är att man vänt upp och ner på alla de äldre delarna av Wolin utan att hitta några kopplingar till Jumne eller Jomsborg. Det finns tecken på skandinaviska influenser men inte mer än i andra emporia vid den södra Östersjökusten, snarare tvärtom.
Möjligen kommer boken Gesta Wulinensis att slutligen lösa den gåta som så många brottats med under 500 år. Visar det sig då att Wolin kan bevisas vara liktydigt med Jumne samt att Jomsborg låg i dess omedelbara närhet så ska jag lägga mig på rygg och erkänna mitt misstag. Men först då....
Namnfrågan (Julin) är intressant. Men eftersom vi glider ännu längre ifrån ämnet så startar jag en ny tråd kring den.