Hur långt norrut kom romarna?

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av anganatyr » 1 maj 2015, 19:58

Hur långt norrut kom romarna? Var de inne i Östersjön tex? Hur långt vet vi med säkerhet att de kom?

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Wurner » 1 maj 2015, 22:05

Menas det enskilda romare eller den romerska armén? Barbarer kunde ju få medborgarskap efter att ha tjänstgjort i armén, ffa under västroms senare del så om man räknar även dem är det ju inte omöjligt att tänka sig t.ex. en person från nuvarande Norge som fått romerskt medborgarskap och sedan färdats ända till Barents Hav...

Det längsta norrut som romerska trupper tagit sig vad jag vet (om man inte räknar kampanjer i Brittanien) är Jylland.
På Augustus gravinskrift står bland annat
The Deeds of the Divine Augustus skrev: I sailed my ships on the ocean from the mouth of the Rhine to the east region up to the borders of the Cimbri, where no Roman had gone before that time by land or sea, and the Cimbri and the Charydes and the Semnones and the other Germans of the same territory sought by envoys the friendship of me and of the Roman people.
Om texten inte ljuger hade ingen kommit dit tidigare (med en armé då får man förmoda) och inte långt efteråt stod slaget vid Teutoburgerskogen, efter vilket man väl stort sett höll sig på sin sida floden och kom väl aldrig igen lika långt norrut (på kontinenten d.v.s.).

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Bäckahästen » 1 maj 2015, 22:48

Hur pass bra kännedom hade då romarna om Skandinaviska halvön? Går det att lita på Tacitus, Jordanes mfl.

Wurner
Inlägg: 204
Blev medlem: 1 maj 2015, 11:32
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Wurner » 1 maj 2015, 23:57

Jag har nu letat runt lite och halkat in på ett kanske intressant spår, det påstås på en del sidor att fynd från bl.a. Himlingøje och Lundeborg tyder på mycket nära kontakter mellan skandinaver och romare. Ett exempel:
Wikipedia: Germanic-Roman contacts skrev:Danish archaeologists: Lars Jørgensen, Birger Storgaard and Ulla Lund Hansen have suggested Germano-Roman alliances, in which Romans supported a Germanic power in today's Denmark.
Boken "Military aspects of the aristocracy in Barbaricum in the Roman and early migration periods : papers from an international research seminar at the Danish National Museum, Copenhagen 10-11 December 1999" (Birger Storgaard) lär ta upp detta. Den finns inte åtkomlig på nätet men väl på universitetsbibliotek. Om jag har tid och vägarna förbi biblan ska jag kika i den framöver.

anganatyr
Inlägg: 3125
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av anganatyr » 2 maj 2015, 07:51

Tack för den intressanta informationen Wurner.

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Anton » 2 maj 2015, 23:06

Finns ju ballaststen från ett romerskt fartyg vilka påträffats vid Tjörn, så de kom till sydvästra (nuvarande) Sverige åtminstone.

Moderering återtagen efter komplettering i nästa inlägg från Anton

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Bäckahästen » 2 maj 2015, 23:10

Hur vet man att stenen var från just ett romerskt fartyg?

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Anton » 2 maj 2015, 23:17

Bäckahästen skrev:Hur vet man att stenen var från just ett romerskt fartyg?
Det får du fråga Bohusläns museum. Den finns med i deras utställning om maritim historia ("Kustland", utan vidare förklaring, tyvärr. BM har dock mycket kompetenta arkeologer, så jag kan endast anta att de utfört någon form ordentlig analys av det hela.

Anton
Inlägg: 32
Blev medlem: 2 maj 2015, 22:39

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Anton » 2 maj 2015, 23:19

Anton skrev:Finns ju ballaststen från ett romerskt fartyg vilka påträffats vid Tjörn, så de kom till sydvästra (nuvarande) Sverige åtminstone.


*Källa behövs / Tinget*
Räcker detta som källa? Lyckades leta fram ett (tyvärr suddigt) foto jag tog senast jag besökte Bohusläns museum.

Bild

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4401
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Hur långt norrut kom romarna?

Inlägg av Yngwe » 2 maj 2015, 23:26

Jadå Anton, alldeles utmärkt! :D

Jag har korrigerat min moderering och skickat dig ett PM

Skriv svar