Jomsvikingarna och Jomsborg

500 f.Kr. - 1066
jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 23 september 2015, 01:04

fileoscar, jag har ögnat igenom första länken igen, och noterat att (Peene-)Jomsborg och staden "Joms", (Wolin)
beskrivs som liggandes ganska långt ifrån varandra och att Jomsburg måste ha fungerat som "skyddsmakt" för denna stad utan borg, men väl gömd. Så min texttolkning får stå kvar om detta.
Vad gäller Peene var jag som du skriver oklar. Peenemünde är Peenestroms utlopp i havet, och merparten av vattnet är från Oder. Se mitt tidigare inlägg om Menzlin, som skrevs före ditt senaste inlägg.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 23 september 2015, 05:50

Den här tråden har verkligen utvecklats och har blivit riktigt spännande!

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 23 september 2015, 17:43

Vad kan det tänkas finnas vid Jomsborg om det hittades? Hur beskrivs borgen i sagorna mm. Om jag minns rätt så hade borgen en stor hamn tex.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av anganatyr » 23 september 2015, 18:07

Bäckahästen skrev:Vad kan det tänkas finnas vid Jomsborg om det hittades? Hur beskrivs borgen i sagorna mm. Om jag minns rätt så hade borgen en stor hamn tex.
Så här står det i Jomsvikingasagan tidigare i tråden;
Palnatoke lät med hast resa en stor borg, som sedan vart kallad Jomsborg. En del av den stod ute i sjön. I dess inre lät han bygga en så vid hamn, att trehundra långskepp kunde alla ligga innelyckta där. Med mycken konstmässighet var allt i hamnen förfärdigat; utåt havet voro liksom portar gjorda, och uppe över inloppet välvde sig ett väldigt stenvalv; för portarna voro starka järnstängsel satta, de där innantill voro låsta med järntaggar. Ovan stenvalvet var ett ansenligt kastell byggt. I det funnos många valslungor. När borgen blivit färdig, stiftade Palnatoke lagar i samråd med de klarsyntaste männen där i Jomsborg, på det att hans härskaras kraft skulle varda än större.
Bild

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av anganatyr » 23 september 2015, 18:23

anganatyr skrev:Blev intresserad av båtgravarna. Hittade detta.
https://books.google.se/books?id=gjq6rv ... es&f=false
Båtgravarna finns tydligen publicerade i; F. Beirmann, 2004, Usedomer bootgräber, Germania 82, 159-176.
I länken står det följande om båtgravarna på Usedom;
Boat-graves on Usedom

From the recent excavations of two late Slavonic cementeris (Usedom, am Hain; Usedom, Priesterstraße) near the fortification of Bauhof on the Island of Usedom we know about the use of small boats in the grave-ritual. The boats with poorly furnished inhumations were 2 and 3 m long, had a blunt stern and a pointed bow. They are datable to the eleventh and sometimes to the twelfth century and they indicate later Scandinavian influence on the native burial customs, or less possibly real Scandinavian graves. Comparable graves with small boats of this late date are known from Southern Scandinavia and northern Poland perhaps as a sign of acculturation in the Baltic region at the end of the Viking age.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 23 september 2015, 21:39

Båtgravarna nämnda ovan vid staden Usedom, gravplats " Am Hain", finns ca hundra meter från den största slaviska borganläggningen på 1000-1200-talet, "Burgwall Bauhof", i området. Den ligger i kanten på det område vid Userdomer See som fileoscar föreslagit som lämplig plats för Jomsborg och Jumne.
I beskrivningarna om denna betydelsefulla plats med biskopsbesök för kristning och senare tre gånger skövling och nedbränning ( staden Usedom) av danskarna står inget specifikt om att just denna plats skulle kunna vara Jomsborg och staden Jumne, så långt jag kunnat finna fram till. Kan fileoscar ha ytterligare info ? :)

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 24 september 2015, 05:45

jancro skrev:Båtgravarna nämnda ovan vid staden Usedom, gravplats " Am Hain", finns ca hundra meter från den största slaviska borganläggningen på 1000-1200-talet, "Burgwall Bauhof", i området. Den ligger i kanten på det område vid Userdomer See som fileoscar föreslagit som lämplig plats för Jomsborg och Jumne.
I beskrivningarna om denna betydelsefulla plats med biskopsbesök för kristning och senare tre gånger skövling och nedbränning ( staden Usedom) av danskarna står inget specifikt om att just denna plats skulle kunna vara Jomsborg och staden Jumne, så långt jag kunnat finna fram till. Kan fileoscar ha ytterligare info ? :)
Borgen är daterad till 1000-1200-talet. När skall Jomsvikingarna ha byggt sin borg och hur länge användes den? Bauhof borgen verkar vara för sen i mitt tycke.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av anganatyr » 24 september 2015, 17:22

Här är lite info för den som kan tyska.
http://slawenburgen.npage.de/mecklenbur ... sedom.html

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av anganatyr » 24 september 2015, 17:24


Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Bäckahästen » 24 september 2015, 19:41

Enligt vad jag kan få fram skall jomsvikingarna ha funnits mellan ca 980-talet till 1043.

Skriv svar