Jomsvikingarna och Jomsborg

500 f.Kr. - 1066
Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Historikus » 31 maj 2017, 16:31

jancro skrev: Ja, dessa källor.
Hade Sawyer haft kännedom om guldplaketten och dess text och övriga fynd hade måhända formuleringar och slutomdöme blivit något annorlunda, det vill säga tyngden av Sawyers analys bör värderas i ljuset av att nya fynd och omständigheter tillkommit.
Det har du ret i. Men det gør da ikke de såkaldte 'joms-vikinger' historiske? eller hur?

Har fundet de nævnte kommentarer fra Sawyer på nettet. Her har du så linken -

http://denstoredanske.dk/Danmarkshistor ... r/Jomsborg

Angående guldplaketten har jeg et par spørgsmål - men det bliver så på den rette tråd.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 1 juni 2017, 00:37

Historikus : " Det har du ret i. Men det gør da ikke de såkaldte 'joms-vikinger' historiske? eller hur?"

Jomsvikingar och Jomsborg är intimt förknippade. Upptäckt av borgen är troligen av behovet för att få den historiska trovärdigheten.
Men en möjlig historisk kärna har dykt upp med Harald Blåtands styrkta närvaro i området, som jag ser det.

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av fileoscar » 10 juni 2017, 11:53

Efterlyser uppgifter - gärna med länk - om nivåerna på vattenståndet runt Oders utlopp i Stettiner Haff/Peenestrom runt år 1000. Det finns så klart inga dokumenterade data men allt som ger stoff till kalkyler om strandlinjen välkomnas.

Strandlinjen är ju i sin tur högst relevant när det gäller Jomsborgs precisa position med tanke på att hamnen uppges ha legat direkt i anslutning till borgen.

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av anganatyr » 10 juni 2017, 12:03

fileoscar skrev:Efterlyser uppgifter - gärna med länk - om nivåerna på vattenståndet runt Oders utlopp i Stettiner Haff/Peenestrom runt år 1000. Det finns så klart inga dokumenterade data men allt som ger stoff till kalkyler om strandlinjen välkomnas.

Strandlinjen är ju i sin tur högst relevant när det gäller Jomsborgs precisa position med tanke på att hamnen uppges ha legat direkt i anslutning till borgen.
På andra sidan Östersjön i Blekinge var vattennivån ca 1 meter högre än idag år 1000 pga landhöjningen, om det kan vara till någon hjälp?

Användarvisningsbild
Yngwe
Inlägg: 4400
Blev medlem: 15 april 2015, 23:01
Ort: Gränna

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av Yngwe » 10 juni 2017, 13:35

fileoscar skrev:Efterlyser uppgifter - gärna med länk - om nivåerna på vattenståndet runt Oders utlopp i Stettiner Haff/Peenestrom runt år 1000. Det finns så klart inga dokumenterade data men allt som ger stoff till kalkyler om strandlinjen välkomnas.

Strandlinjen är ju i sin tur högst relevant när det gäller Jomsborgs precisa position med tanke på att hamnen uppges ha legat direkt i anslutning till borgen.
Jag är rädd att strandlinjens förändring inte är beräkningsbar med hjälp av vattenståndsnivåer. Visst skulle man nog kunna göra en grov beräkning av vattennivå och genomsnittlig erosion, men jag tror att ett antal händelser har haft så stor inverkan att beräkningarna blir värdelösa,

Ett par exempel på händelser...

All Saints Flood 1304


1872 Baltic Sea flood

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av fileoscar » 11 juni 2017, 17:56

Tack för era svar, Anganatyr respektive Yngwe!

Jag har förstått att återkommande "sturmfluten" regelbundet medfört förstörelse över åren - till och med så sent som i januari 2017. Att det hände något särskilt år 1304 var jag också bekant med via Klaus Goldmanns och Günter Wermuschs bok om Vineta (där de företräder Barth-teorin). Men infon i länkarna var ny för mig. Intressant!

Infon om ca en meter högre vattenstånd generellt var också bra. Bekräftar vad jag ungefär har utgått ifrån. Det är så klart väldigt vanskligt att beräkna vad detta innebär på en given plats. Men just i Usedomer See - som jag har mitt fokus på - kan en meter betyda en hel del. Detta då strandlinjen i vissa delar enligt topografisk karta ligger på en 0-nivå samtidigt som området innanför ligger på -2/-3 meter. Rimligen har då strandlinjen kunnat ligga en bra bit längre in på nuvarande land för 1000 år sedan.

http://de-de.topographic-map.com/places/Usedom-966235/

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 11 juni 2017, 18:22

Här ett tidigare inlägg om vattenståndet vid Öresundskusten från vikingatid och framåt :

" Det har i tidigare litteratur ibland spekulerats om hur vattenytan i Öresund förändrats genom tiderna. Efter att nyligen tagit del av en på internet utlagd teori om att vattenytan på 1200-talet varit en meter högre än i nutid lät jag göra en analys över vad kända, strandnära fornlämningar säger om vattenståndet från vikingatid och framåt. Det blev inte en meters höjdskillnad. Troligtvis låg vattenytan då något lägre än i dag för att vid 1200-talet ha haft samma nivå som nu. Har lagt ut min pdf som ett paper på http://www.academia.edu: https://lu.academia.edu/SvenRosborn "

http://www.arkeologiforum.se/forum/inde ... 211.0.html

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av fileoscar » 14 juni 2017, 11:13

Undrar om alla är riktigt klara över vad upptäckten av Harald Blåtands guldplakett betyder för gåtan Jomsborg.

Att fyndet påstås ha gjorts på ön Wolin skulle i förstone kunna förstärka teorin om att Wolin också var platsen för Jumne och Jomsborg. Detta under förutsättning att plaketten visade sig vara äkta vill säga.

Numera är väl allt fler övertygade om att den är äkta. Själv saknar jag kompetens för att bedöma det men hoppas verkligen att så är fallet.

Det intressanta är att om nu plaketten är genuin så innebär det:

1. Att vi för första gången fått ett konkret bevis på att Adam av Bremen inte svamlade när han berättade om en stor stad kallad Jumne.
2. Med bevis för ett Jumne stärks i sin tur existensen av ett Jomsborg (som vissa velat ha till ren myt). Detta med tanke på kopplingen namnmässigt. Att det fanns borgar i anslutning till de stora städerna vet vi och att den i det här fallet skulle kallats Jomsborg låter inte helt långsökt. De isländska sagornas besked om att borgen var uppförd i dansk regi är mer udda, men tack vare plaketten blir även det mindre otänkbart.
3. Trots den påstådda fyndplatsen så uppstår nya, tunga argument för att Wolin aldrig hyst Jumne/Jomsborg (och därmed heller inte Haralds grav). Detta med tanke på plakettens inskription om Jumne som en del av Aldinburgs biskopsdöme. I det har Wolin aldrig någonsin ingått.

jancro
Inlägg: 619
Blev medlem: 5 maj 2015, 15:30

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av jancro » 14 juni 2017, 21:50

" Att fyndet påstås ha gjorts på ön Wolin " ?

Har jag fel för mig, eller är det inte så att den berörda kyrkan nära Wolin ligger på fastlandet söder om ön ?

fileoscar
Inlägg: 256
Blev medlem: 21 september 2015, 20:11
Ort: Nässjö
Kontakt:

Re: Jomsvikingarna och Jomsborg

Inlägg av fileoscar » 15 juni 2017, 09:30

jancro skrev:" Att fyndet påstås ha gjorts på ön Wolin " ?

Har jag fel för mig, eller är det inte så att den berörda kyrkan nära Wolin ligger på fastlandet söder om ön ?
Du kan mycket väl ha rätt. Jag skrev utifrån en minnesbild om att kyrkan i fråga låg 3 km från staden Wolin och utgick från att det därmed fortfarande handlade om ön Wolin.

Skriv svar