Historikus skrev:Arkeologin har gett oss evidens för, att Wolin existerade under denna period. En ganska stor bosättning etcetera. Vad är sannolikheten att under samma period fanns en annan och motsvarande slavisk bosättning? Finns det arkeologiska bevis?
fileoscar; Jag har gjort en lista över möjliga (inte alla) handelsplatser längs Östersjökusten som var aktiva under vikingatiden.
Usedom är inte en av dem?
Reric
I år 808 eksisterede
abodritternes handelsby ’Reric’ som kong Gudfred ødelagde. Reric er nu identificeret som Gross Strömkendorf (ud for øen Poel), 150 km sydøst fra Hedeby, nær det nuværende Wismar i Mecklenburg. Her har man fundet en omfattende bebyggelse anlagt efter en fast plan ved et havneanlæg, som hyppigt må være blevet anløbet af skandinaviske skibe. Efter tvangsforflytningen af købmændene til Hedeby fik Reric en efterfølger i bosættelsen ’Alt Lübeck’, der lå på en halvø ved floden Trave, og som allerede i det 9. århundrede fik en vis betydning for handelen med Vesteuropa, men hvis betydning især voksede efter 1000-tallets midte. Der er ingen arkæologisk evidens i ’Alt Lübeck’ før år 819.
Dierkow
En handelsplads der lå, hvor bydelen Dierkow i Rostock i dag ligger. Dierkow var i vikingetiden en slavisk -skandinavisk bosættelse i slutningen af det 8. og tidlige 9. århundrede, med havneanlæg, gravpladser og skandinaviske oldtidsfund.
Ralswiek
En handelsplads der lå ved byen Ralswiek på Rügen. Arkæologiske udgravninger påviser en bosættelse fra sidst i det 8. årh. (til det 10. årh.) der blev ødelagt af fjender, da spor efter ild viser, at byen blev brændt af. Man formoder indbyggerne var den slaviske stamme
rujani og at bugten blev benyttet som havn for deres flåde. Der er her fundet fire (4) skibe dateret til 977 formentlig bygget af træ fra enten Rügen eller Pormorze. Brugen af træ-nagler viser, at bygherren af skibene var slaver, da Vikingerne anvendte klinknagler af jern på det tidspunkt.
Menzlin
En handelsplads ved nordbredden af Peene, ca. 10 km vest for dennes udmunding i Oderhaff der havde en vis størrelse i det 9. og 10. århundrede. Undersøgelser har fundet 33 grave fra det 9. årh. både med og uden urner, hvor de fleste var placeret i skibssætninger (8 stk.) og stenkredse efter skandinavisk skik. Urnerne var lokal keramik af Feldberg typen. Kvindegravene indeholdt typiske ovale brocher.
Wolin emporium; er behandlet på denne tråd.
Kamień Pomorski
Handelsplads. Tidligste fund dateres til det 10. årh.
Puck
Puck blev en lokal markedsplads allerede omkring det 7. årh. og ligger ved den vestligste ende af Gdansk-bugten i Polen. Her fandt sportsdykkere i 1977 resterne af gamle havneanlæg (fra første halvdel af det 10. årh.) og skibsvrag på havbunden ud for kysten dateret til vikingetid. Omfattende arkæologiske og geologiske undersøgelser i de følgende år viste, at en stigning i havspejlet på ca. 70 cm siden vikingetiden havde oversvømmet bebyggelsens havneanlæg og begravet dem under sedimenter sammen med rester af flere fartøjer, blandt andet det som bliver kaldt Puck 2. Puck 2 er vraget af et langskib. Store dele af midtskibet og af styrbords side i forskibet er bevaret. Vigtige dele som den nederste del af forstævnen samt kølsvinet blev fundet i god stand. Den oprindelige længde har været 19-20 m, bredden omkring 2,2 m. Årringsundersøgelser har vist, at fartøjet blev bygget i første halvdel af 900-tallet. Det er dermed samtidigt med langskibene fra skibsgravene i Ladby og Hedeby, men er langt bedre bevaret. I modsætning til de skandinaviske skibsfund fra vikingetiden er Puck 2 hovedsageligt samlet med små trænagler, og ikke med klinknagler af jern.
Truso (Sem-/Samland)
Truso (Janów Pomorski) var en typisk vikingehandelsplads ved mundingen af floden Weichsel (Wisla), nær det tidligere Elblag i Østpreussen. Bosættelsen har været omgivet af en næsten cirkulær rampart. Fundene ved Truso har et fællesskandinavisk præg, især i kvindegravenes udstyr. Efter det til dato udgravede materiale at dømme synes kolonien at have eksisteret fra ca. år 750 til ca. år 975/999. Handelspladsen producerede mange genstande, typisk smykker af rav, der som råmateriale stod i høj kurs. Ingen havnekonstruktion er fundet men der er fundet vrag af flere skibe. Ifølge Orosius rejste Wulfstan fra Hedeby til Truso år 880 - og på vej til Truso fulgte han hele Vendland’s kystlinje. Saxo fortæller, at Svend Tveskægs halvbror Håkon var konge i Semland (Sembia) ca. 987-88 og videre nævnes, at Knud den stores bror Harald II (Haquin) kaldes konge af Semland (1014-1018). Semland må have været en dansk koloni, da Knud den Store besøgte stedet år 1022, der således stadig må have været en aktiv handelsplads.
Wiskiauten (Sem-/Samland)
Handelspladsen ligger ved Kurskij Zaliv (Kurisches Haff) der er mundingen af floden Nemunas i Litauen. Arkæologiske fund viser skandinaviske grave især af svensk oprindelse. Alle er de fra perioden årene 800-1000. Gravgodset har et krigerisk præg, som minder meget om gravene i Birka og skønnes at stamme fra en hærgarnison, der skulle beskytte en handelsplads. I de omliggende landskabers slaviske grave udgør fundmaterialet mange skandinaviske smykker, der således bekræfter handelsaktiviteterne. Adam af Bremen omtaler
semberne i hvis land Wiskiauten ligger.
Grobin (Kurland)
Den tidligste bosættelse i Grobin (Grobiņa) er dateret til 600-tallet og var fra Gotland. Grobin i Letland lå ikke langt fra Liepaja (Libau) hvor svensk-lettiske udgravninger i 1929-30 påviste rester af en betydelig svensk bebyggelse fra tiden ca. år 650-850. Man har her fundet et by-anlæg, der ligner både Birka og Hedeby og med tre meget store gravpladser skarpt adskilt fra hinanden. To af dem med ens karakter. Gravgodset peger på folk, der er kommet fra Mellemsverige, og mandsgrave med våben er i overtal. Den sidste gravplads indeholder et lige antal mands- og kvindegrave og gravgodset her peger på folk, der er kommet fra Gotland. I Ansgars Levned oplyses der om en kong Olavus der ca. år 854 angriber Kurland og Rimbert kalder stedet for ’Seeburg’. Saxo fortæller om angreb på Kurland, der fandt sted 866-894. Grobin var tidligere en del af Rav-ruten og den svenske kolonis ophør markerer en aftagende betydning af denne rute.