Salme skeppen

500 f.Kr. - 1066
anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av anganatyr » 8 augusti 2015, 15:29

Här är rekonstruktionen av Valsgärde 14 (Arnljot) överst och rekonstruktionen av Salme 1 underst så att det är lättare att jämföra de båda.

Arnljot 1.jpg
Arnljot 1.jpg (100.78 KiB) Visad 4215 gånger
Bild

Carl Thomas
Inlägg: 2132
Blev medlem: 15 april 2015, 15:05
Ort: Jämtland

Re: Salme skeppen

Inlägg av Carl Thomas » 8 augusti 2015, 15:35

Angantyr, fören skiljer sig åt en hel del på dessa bilder, Salmeskppet har en betydligt tvärare för som därmed klyver vågorna medan Arnjoltskolans för mer rider på vågorna innan de "klyvs" - eller är det perspektivet?

Thomas
Historia är färskvara.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av Bäckahästen » 8 augusti 2015, 16:32

Ättelägg skrev:Angantyr-bra länkar.

Bäckahästen - väntar fortfarande på din input, vad har jag utelämnat? Du dröjer så jag får anta att det hela är mer ett utslag av ogillande av mina tankar, ämnet, som stör dig. Men det är OK, fast jag skulle uppskatta om du lade fram det på det viset, att du inte tror som jag utan har annan tolkning. Fast här stannar det antagligen, skygglapparna sitter fast och det är mer instinkt än forskning.
Det står i mitt ursprungliga inlägg, men jag kan ta det igen. Du har utelämnat flera båtgravfält ur bilden, däribland båtgravfältet i Gamla Uppsala. Istället kopplar du Gamla Uppsala till båtgravfältet i Valsgärde.

Bäckahästen
Inlägg: 1787
Blev medlem: 30 april 2015, 22:45
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av Bäckahästen » 8 augusti 2015, 16:38

Jag gillar att du lägger in så många fina bilder i dina inlägg Anganatyr! :D

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av anganatyr » 9 augusti 2015, 08:52

Carl Thomas skrev:Angantyr, fören skiljer sig åt en hel del på dessa bilder, Salmeskppet har en betydligt tvärare för som därmed klyver vågorna medan Arnjoltskolans för mer rider på vågorna innan de "klyvs" - eller är det perspektivet?

Thomas
Nu är jag inte så påläst om Salmefynden. Men ja, om man jämför Jan Bills rekonstruktion med Vello Mäss rekonstruktion så är Salmebåtens stävar brantare än Valsgärde 14. Valsgärde 14 är dessutom mer flatbottnad midskepps, medan Salme 1 har en mer halvrund form. Generellt kan man nog säga att Valsgärde 14 är en "smäckrare" båt och Salme 1 är mer "klumpig", om du förstår hur jag menar.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av anganatyr » 9 augusti 2015, 09:40

Salme 2 är ca 17,5 meter lång och ca 3,2 meter bred. Det är samma längd som Skuldelev 5 fyndet från Danmark, men Skuldelev 5 är bara 2,5 meter bred. Salme 2 är alltså bredare. Detta kan ha en logisk förklaring i att krigsskeppen under yngre järnålder blir smalare ju närmare vår egen tid vi kommer. Skuldelev 5 är daterad till ca 1030 och begravningen där Salme 2 ingår är daterad till omkring 750, även om denna datering verkar vara osäker enligt det jag har läst. Vid utgrävningen av Salme 2 hittades trärester och några järnkrampor som av utgrävaren föreslagits tillhöra kölsvinet. Indirekt indikerar i så fall detta mast och segel. Även rester av tyg har hittats som har tolkats som fragment av ett segel. Bitar av rundhult har också hittats, vilka en del tolkar som riggdetaljer medan andra säger att det är delar av åror. Salme 2 kan alltså ha haft segel, medan Salme 1 finns inget som indikerar segel även om det inte kan uteslutas.

Här är ett foto på Helge Ask som är en rekonstruktion av Skuldelev 5.
Bild

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Salme skeppen

Inlägg av Ättelägg » 9 augusti 2015, 09:55

Bäckahästen - bra, nu handlar inte det mönster jag ser om specifikt båtgravfält utan de kluster som de bildar tillsammans med höggravfält, åmynningar och mineralrikt uppland som jag berör, jag försöker inte förklara alla båtgravar och fält Tror inte att mönstret är en slump och utöver de gravfält jag nämner i Mälardalen återstår inte många båtgravfält utan enstaka och mindre. Jag tror inte att båtgravar som form är specifikt låst till det mönster jag beskriver utan i tid och Rum bildar de ett mönster. Ett mönster som vi inte ser före vendel/folkvandringstid och möjligen inte efter denna tid utöver att gamla fortbestod in i medeltid och nya etablerades under vikingatid. Mönstrets skugga består så att säga då det växer fram köpingar vid dessa åmynningar under vikingatiden och framåt. Man får nog spekulera i tidigare mötes/handelsplatser men här bör landhöjningen läggas in och de lås som Birka-Tumbo bildade under en relativt lång tid. Så, ja, jag väljer att inte ta med andra båtgravar än de jag nämnt då detta är ett mönster som syns på lokal och även i viss mån regional nivå, begränsad i tid och rum.

Angående likheter och olikheter mellan skeppen bör man beakta att båda är rekonstruktioner utifrån rester av båtar. Den ena en experimentell, skalenlig, konkret alster och det andra en tämligen abstrakt och enkel datormodell. Förlagorna är starkt nedbrutna av tidenstand vilket är förklaringen till behov av rekonstruktion. Så med tanke på detta måste jag säga att likheterna är väldigt slående vilket inte torde förvåna då de begravda är av skandinaviskt ursprung och därmed även deras båtar får man förmoda.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av anganatyr » 9 augusti 2015, 10:00

I de båda gravarna från Salme har fler individer begravts i fartygen. Fartygen är också "breda" i sin form. I Norden finns bara en enda obränd båtgrav med flera individer på det här sättet med ett fartyg som är brett som jag känner till och det är Nabberörbåtgraven på Öland där tre individer var begravda. Salmefynden dateras till omkring 750 och Nabberör dateras till början av 700-talet.
Nabberörbåtgraven
Båten från Nabberör var ca 10 meter lång och ca 3 meter bred. Vilket kan jämföras med tex Valsgärde 6 som är ca 10,5 meter lång och ca 2,25 meter bred. Valsgärdebåtarna (och även båtarna från tex Vendel) hittades längs Fyrisåns vattensystem, medan Salmefartygen och Nabberörfyndet hittades i anslutning till Östersjön vilket kan ge en naturlig förklaring till att de är bredare. Det är helt enkelt en annan båttyp som skall användas i en annan typ av vatten.

anganatyr
Inlägg: 3121
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Salme skeppen

Inlägg av anganatyr » 9 augusti 2015, 10:05

Ättelägg skrev: Angående likheter och olikheter mellan skeppen bör man beakta att båda är rekonstruktioner utifrån rester av båtar. Den ena en experimentell, skalenlig, konkret alster och det andra en tämligen abstrakt och enkel datormodell. Förlagorna är starkt nedbrutna av tidenstand vilket är förklaringen till behov av rekonstruktion. Så med tanke på detta måste jag säga att likheterna är väldigt slående vilket inte torde förvåna då de begravda är av skandinaviskt ursprung och därmed även deras båtar får man förmoda.
Nu är ju inte den rekonstruktionen av Salme 1 enkel utan väldigt avancerad. Betydligt mer avancerad än de rekonstruktionsritningar som gjordes för Valsgärde 14 (som sedan användes för att bygga Arnljot). Alla fartyg från denna tid behöver rekonstrueras, även tex Oseberg och Gokstad. För att du skall kunna göra en replik/kopia behövs ett fynd som till 100% är bevarat.

Ättelägg
Inlägg: 506
Blev medlem: 3 maj 2015, 10:47

Re: Salme skeppen

Inlägg av Ättelägg » 9 augusti 2015, 10:08

Exakt, ursäkta min okunskap kring datormodellen, det krävs rekonstruktioner men någonstans känns ändock en farbar kopia mer nära verkligheten än en ren teoretiskt. Detta stor förmodligen för mig och för en ritning krävs ett gott underlag så förstår modellens kraft.

Skriv svar