Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

500 f.Kr. - 1066
Anders i Uppsala
Inlägg: 774
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 januari 2017, 10:51

Håller med om att Beowulfkvädet bör ligga närmare verkligheten än de nordiska sagorna, då det troligen ligger närmare tidsmässigt. Sedan får jag känslan av att Snorre m.fl. överkorrigerade berättelserna, t.ex. att Vendel i Uppland blev Vendel... på Jylland. Min gissning är att Ottar i verkligheten dödades i uppländska Vendel, inte i Danmark, om han nu har funnits, vilket är mycket troligt.

Sagorna berättar oftast (alltid?) att de mäktiga männen begravdes där de dog. Därför är min gissning att Ottar verkligen ligger begravd i Ottarshögen. Däremot har jag t.ex. mycket svårt att tro att Egil är höglagd i Gamla Uppsala, då han sannolikt dödades vid någon fornborg i dagens Västsverige.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Starkodder » 15 januari 2017, 13:59

Jag tror att gubben Egil dog i strid nära Uppsala. Göternas hämndtåg gick ju åt det hållet. Dessutom sägs hans drottning ha blivit av med guldet, hon var knappast på utflykt i göternas land. Hrefnesholtet således i Uppland, varför inte vid Ramstalund? Båda namnen har med korp att göra. Finns där någon fornborg?

Anders i Uppsala
Inlägg: 774
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 januari 2017, 17:28

Ramstalund är i dag en mindre villaförort ca 1 mil väster om Uppsala. Det finns många fornborgar i Uppland. Jag återkommer om det finns någon fornborg i Ramstalund...

Men Hrefnesholtet borde väl heta något med ...hult, men hult och lund betyder väl både ungefär skogsdunge...

Anders i Uppsala
Inlägg: 774
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 januari 2017, 17:34

Det verkar inte ha funnits någon formborg i Ramsta socken.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Starkodder » 15 januari 2017, 17:56

Ok. Kollade på min fornborgskarta, det stämmer.

https://tools.wmflabs.org/osm4wiki/cgi- ... _i_Uppland

Inte heller vid Vendel, där orten Götbrunna finns. Egil är ju kallad Vendilkråka i några källor. Däremot finns det fornborgar vid Ramsjön åt väster, vid Morgongåva, vilket kanske är mest logiskt om götarna red upp till Svitjod. Har de attackerat vid Uppsala men tvingats västerut (hemåt), så är det ungefär där slaget kan ha stått. Gravhögar? Ortnamn? Kan Hrefnawudu/Hrefnesholtet tänkas ha legat i trakten?

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Starkodder » 15 januari 2017, 18:12

Kollade kartorna mer:

Vid Torstuna finns det ett Korpberget, med en fornborg strax intill. Plus en kungshög en bit därifrån. Är detta ett område som geografiskt skulle kunna passa i sagan? Gick vägen mot Götaland förbi här? Fanns det öht någon viktigare väg genom Västmanland som skulle vara mest logisk även på 500-talet?

Troels
Inlägg: 192
Blev medlem: 18 augusti 2015, 13:57
Ort: København
Kontakt:

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Troels » 15 januari 2017, 18:20

Den sidste historiske forskerartikel, som jeg har set diskutere Chocillaicus-Beowulf, var Arne Søby Christensens lange artikel "Beowulf, Hygelac og Chocillaicus" i "Historisk Tidsskrift" 2005, som helt affærdigede den sammenhæng, Runan gør sig til talsmand for. Jeg har ikke set nogen historikere imødegå dette, og min fornemmelse er da også, at de få. der beskæftiger sig med den tid, er enige med ham.

Jeg mener, at Søby gik for lidt langt, idet der ikke er noget i vejen for, at Beowulf-skjalden brugte en historisk person, som Chocillaicus sandsynligvis var, men det gør ikke Beowulf til en selvstændig historisk kilde. I bedste fald er den afledt af de frankiske kilder. Som Beowulf-digtet er opbygget, hvor intet tyder på at Beowulf-skikkelsen er historisk, er der imidlertid intet grundlag for at tro, at der var nogen tidsmæssig sammenhæng mellem Rolf Krake og Chocillaicus - her kommer den digteriske frihed mellem kernen og rammens personer ind.

Skal man behandle noget af digtet som et samlet historisk inspireret element i dette tilfældigt sammensatte digt, fordi disse begivenheder også findes i nordisk litteratur, må det være hovedhistorien om Roar og hans nærmeste familie. Det synes at have været en vidt udbredt sagnkreds, som forekommer i mange forskellige udgaver - set fra forskellige parters side. Faktisk omtaler Beowulf-digtet sandsynligvis danernes fordrivelse af herulerne 512-548 som en begivenhed i de ældre generationer før Roar - og samme begivenhed omtaler det samtidige engelske Widsith antageligt. Det harmonerer med, at Lejre, som ifølge den samme sagnkreds oprettedes af Rolf Krakes onkel, Roar, arkæologisk først opstod i midten af 500-tallet. Men så er vi ovre i en anden tråd.

Starkodder
Inlägg: 1719
Blev medlem: 30 april 2015, 19:31
Ort: Lund

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Starkodder » 15 januari 2017, 19:44

Ska läsa artikeln ifråga. Men är rädd att den är lika vinklad som icke forskarinsatser. Det går varken att med säkerhet veta. Att centralgestalten Beowulf skulle vara helt ohistorisk tvivlar jag på, isåfall vore det intressant att veta från vilken annan källa namnet är hämtad? Det finns inget som utesluter en gradvis utbrodering med drakar, troll i en ursprungligen historisk berättelse.

Jag tror dessutom att sista ordet inte är sagt om Lejres datering.

Anders i Uppsala
Inlägg: 774
Blev medlem: 8 juli 2015, 20:21
Ort: Uppsala

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av Anders i Uppsala » 15 januari 2017, 20:58

Det finns ett Ramshult i Snavlunda socken i Askersunds kommun i Närke. På Lantmäteriets karta ser man flera fornminnen vid Ramshult. Gården/byn ligger i Tiveden mellan Svealand och Götaland. Kanske är detta Ramshult identiskt med Hrefnesholtet?? Kanske kallades skogen omkring för Hrefnawudu (Ramsveden)??

kalle_anka
Inlägg: 118
Blev medlem: 13 augusti 2016, 12:10

Re: Personmedaljer från folkvandrings-/vendeltid

Inlägg av kalle_anka » 16 januari 2017, 06:42

I Funbo Socken ett par kilometer öster om Uppsala finns en kungshög, 8 fornborgar, två väldigt intressanta ägor om man ser till namnen på dom.

Även där långhundraleden har sin mest strategiska punkt om den varit så betydelsefull som vissa vill påstå och jag kan inte själv säga emot det just av anledningen av placeringarna av två fornborgar vid sjön trehörningen.

Väldigt intressanta runstenar som finns i anslutning där det borde funnits en hamn för att frakta vidare in till själva Uppsala också.

Tyvärr verkar kungshögen plus några mindre högar i den socken vara totalt bortglömda, kanske pga. Närheten till gamla Uppsala.

Tyvärr har jag aldrig varit där och vet inte riktigt om högen är från folkvandringstiden.

Skriv svar