Jelling

500 f.Kr. - 1066
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 24 november 2017, 15:27

I det danske skolesprog bruger man Pythagoras' navn i en enkelt forbindelse, nemlig for at betegne sætningen om forholdet mellem siderne i en retvinklet trekant. Hvilket er det generelle udtryk for 3-4-5 forholdet. 9 + 16 = 25.
Er der nogen historisk baggrund for dette?
Ikke direkte. Forholdet har været kendt meget længe før Pythagoras' tid. Nogle forskere mener det går tilbage til stenalderen.
Men overfladisk giver det mening. Pythagoras var platonismens diskrete og stumme fader. Og platonismens verdensbillede - udtrykt i Timæus - postulerer at universet er bygget op af en elementarpartikel der har form af en retvinklet trekant.
I romerriget var platonismens bøger kendt overalt i Vesteuropa. Kejsertidens elite læste dem på græsk, men Timæus var oversat til latin og andre sprog, deriblandt syrisk.
På Jellingpalisadens tid - i 965 - var Bagdad det beundrede centrum for det unge islamiske verdensrige. Her foregik der en kulturel udveksling mellem de østlige kristne retninger og den arabiske kultur. Islamiske og kristne lærde arbejdede side om side. Efter min mening opfattede de sig som nærbeslægtede retninger i den monoteistiske verdensbevægelse. Bagdad var både centrum for tidens mest ekspansive militærmagt og for et intellektuelt miljø der opfandt det videnskabelige sprog.
Den jakobitisk-kristne lærde, Yahya ibn Adi (død 974) virkede i Bagdad hvor han bl. a. oversatte Timæus fra syrisk til arabisk.
Her var inspiration at hente for en ambitiøs skandinav, der ville grundlægge og erobre.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 25 november 2017, 18:05

Trangen til at grundlægge bevidner Jellingpalisaden. Trangen til at erobre bevidnes af de efterfølgende begivenheder: England, Normandiet osv.
De mennesker der manifesterede sig i Jelling havde begge tendenser. Sidstnævnte endda i største potens: De ville være verdens herre! Sådan en psykologisk slagside opstår naturligvis ikke spontant, eller, hvis den er spontan, forbliver den på det individuelle plan. Men de skandinaviske erobrere var afgjort af den anden type. De havde set andre folkeslag gøre sig til herskere og de havde iagttaget dem og forsøgt at lære af deres fejltagelser og succes'er.
De storpolitiske aktører i det tiende århundrede var Det tyske kejserrige, Kazarriget og Konstantinopel foruden nogle fjernere supermagter: Bagdad, Kina og Centralasiens nomadefolk. Kina blev netop på den tid genforenet under Songdynastiet, der i de kommende århundreder ville betale tonsvis af sølv for at holde nomadehærene på afstand. Der var inspiration at hente.

Historikus
Inlägg: 1059
Blev medlem: 9 januari 2017, 16:43
Ort: København

Re: Jelling

Inlägg av Historikus » 28 november 2017, 11:21

Hej Mio

Tilfældigt så jeg et dokument, der behandlede Jelling-palisaden og dennes symbolik. Måske har det din interesse?

https://www.academia.edu/35123191/Haral ... _i_Jelling

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 28 november 2017, 19:33

Mange tak. Jeg har foreløbig læst artiklen hurtigt. Hovedsynspunktet er som mit: romben er religiøst motiveret og inspireret fra Byzans. Derudover er der nogle tanker og sammenligninger som jeg ikke selv har fundet frem til, men som umiddelbart virker fornuftige og måske er guldkorn. Altså mange tak - engang mere.

Derudover vil jeg komme med en mere generel tilføjelse til mine betragtninger. Da jeg postulerer at den danske elite i det tiende århundrede var grebet af en trang til at grundlægge og erobre; og endda at blive verdens herre,… så bør jeg præcisere, at dette jo ikke er noget enestående. Til ethvert tidspunkt er der i verden 5 - 10 stater eller folkeslag som er i gang med at underlægge sig hele verden. Heldigvis stopper de fleste af dem, før de render panden mod muren!

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 30 november 2017, 21:37

Artiklen som Historikus gjorde os opmærksom på, afviger fra mine skriverier ved ikke at nævne hverken Hellenisme, Platonisme eller Pythagoras. Derfor kan man tro, at den hellige rombe, som forfatteren mener at have genfundet i et kalkmaleri i en dansk kirke er et rent kristent symbol. Men altså øst-kristent, idet forfatteren især har fundet symbolet i Konstantinopel - Istanbul.

Artiklen kommer for så vidt ind på rombens 3-4-5-forhold, men det udtrykkes som forholdet mellem diagonalerne med en brøk, nemlig 1 til 1,3. Sagt på den måde, er det nok mindre chokerende for et dansk øre. Og især mindre chokerende for et kristent publikum, der vel nødigt ser den folkekirkelige tro som en avatar af græsk hedenskab.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 2 december 2017, 13:06

Forfatteren til artiklen hedder Niels Ishøj Christensen.
Jeg vil se lidt nærmere på forskellen mellem hans målopgivelser og mine.
Som nævnt skriver Ishøj Christensen at palisaderomben er magen til en rombe der kan findes på et dansk kalkmaleri. Med hvilken præcision har han målt dette?
Det kan man gætte sig til ud fra den præcision med hvilken han opgiver Jellingrombens proportioner. Han skriver at forholdet mellem diagonalerne er 1 : 1,3. Men med sådan en upræcis angivelse kan han nemt være 10 meter ved siden af virkeligheden. Det korrekte forhold er nemlig snarere 1:1,33.

Dermed vil jeg ikke sige at Ishøj Christensen har uret. 1,3 kan i mange sammenhænge være en rimelig forkortelse for 1,33333… (altså 4/3.). Og hans sammenligning med kalkmaleriets rombe kan være relevant - og muligvis væsentlig.

Det afgørende er, om det lykkes ham at gøre skandinaverne bevidste om, at vi har lige så meget kulturelt arvegods fra Byzans som fra Rom.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 6 december 2017, 18:48

I mit indlæg fra den 25 nov. nævner jeg at Jellingmonumenternes bygherrer sikkert havde kendskab til Kina. Det er min egen hypotese, men den er bestemt ikke grebet ud af luften. Den islamiske ekspansion havde jo skabt moderne skriftbaserede stater langs silkevejen lige til Kinas grænse. For en geograf baseret i Bagdad var der intet mystisk ved Kina. Man havde jo været derude, man havde været i militære operationer mod kineserne og siden havde man forhandlet sig til respekterede grænser. Nu, i 965, var Samanidriget et centrum for handel, foruden at araberne var i færd med at lære at lave papir, krudt, silke osv.
Alt dette kunne en dansker blive orienteret om, f. eks. ved at henvende sig til en araber på de russiske floder. Og han kunne blive orienteret om at der fandtes rige byer med farvestrålende bygværker lavet af ler. Samarkand, f. eks.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 7 december 2017, 09:59

Farvestrålende bygværker i Samarkand i år 965? Måske nok, men byen var nu nok snarere et klondyke af sølv-og silke-eventyrere på det tidspunkt. De store bygværker kom først nogle århundreder senere.

Så det retter jeg.

Men de danske ekspansionslystne Jellingbyggere havde givetvis en forestilling om Samarkand - ligesom min generation kendte Alaska fra højtlæsning af Jack Londons noveller.
Den islamiske ekspansion var tidens mest bemærkelsesværdige heroiske bedrift. En model til efterfølgelse!

Men skandinaver kunne ikke tilslutte sig denne bevægelse og dens religion. Vi var nemlig ikke villige til at give afkald på øllet!

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 8 december 2017, 13:54

Den skandinaviske imperialisme bliver sjældent betegnet som sådan. Man opfatter den snarere som tilfældige, uplanlagte felttog. Og forudsætter at skrive- og læsefærdighed, samt generelt kendskab til verden, var ukendt før katolicismen. Vikingerne drog ud på lykke og fromme.

Det er den populære opfattelse, men faghistorikeren ved sikkert, at sådan var det ikke. Sådan kunne det nemlig ikke være. Det giver ikke mening.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 10 december 2017, 18:24

Den nedskrevne historie om de skandinaviske erobringer fremviser en diskontinuitet - et brud. Der findes ingen hjemlige helteberetninger om de erobringer der gik ud over Normandiet og England. Men når vi kommer til de baltiske lande og syditalien, så handlede normannerne i overensstemmelse med Paven, og Gud sendte følgelig Dannebrog og alfabetet ned til os.
Men indtil en vis skæringsdato har der naturligvis været en kult der fejrede de "heroiske" erobringer i Frankrig og England. Så kom skæringsdatoen, kulten ophørte, man brændte dokumenter og skjulte runesten.

Mon ikke synoden i Melfi var den væsentligste skæringdato. I 1059 anerkendte normannerne Pavens overhøjhed over hele Italien og Byzans og Islam måtte pakke kufferterne.

Man skal gå ind på fransk eller italiensk Wiki for at finde en artikel om Synoden i Melfi.

Skriv svar