Jelling

500 f.Kr. - 1066
Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 10 juli 2017, 13:00

VIII.
Stiller man spørgsmålet mere alment, så lyder det: "Hvad er drivkraften bag indførelsen af et møntsystem?", så vil jeg nævne hvad Wagner svarer med Niebelungen Ringen. Det er nemlig klart for mig, at Wagners Ring, der er smedet af guld og som giver utrolig magt… at det er det cirkulerende pengesystem. Mønter og papirer, der, netop fordi de videregives i ring, ikke behøver at have intrinsek værdi.
Og Wagner svarer, at det er viljen til magt, der står bag. Og han præciserer at Ringens magt afhænger af lovgiverens korruption og svaghed.
Jeg er ikke sikker på at jeg er enig med Wagner, men det er unægtelig et langt mere nuanceret syn på tingene, end det Goethe fremlægger i Faust II.
Senast redigerad av 2 Mio Nielsen, redigerad totalt 27 gång.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 27 juli 2017, 12:20

IX.
En af grundene til at folk som Goethe og Wagner interesserede sig for pengesystemer, det var uden tvivl de såkaldte statsbankerotter, der indtraf i begyndelsen af 1800-tallet.(Østrig og Danmark)
Som allerede sagt, så er jeg langtfra sikker på at disse to åndsfyrster havde overblik over problematikken. Det påstod de jo heller ikke, og de behandlede emnet poetisk og mytologisk.

(For nye læsere vil jeg nævne sammenhængen med Jelling: Harald Blåtand indviede dansk og skandinavisk møntslagning og jeg postulerer at Jellinganlægget kunne være et af de tillidsskabene tiltag, der skal til, for at et møntsystem kan blive "fiduciært".)

Ligesom Harald Blåtand havde Frederik 6. sikkert overblik over et møntsystems spekulative muligheder - og håndelag til at bruge sin viden.
"Statsbankerotten" i 1813 var jo ikke en rigtig bankerot, men en spekulativ operation til at inddrive en kolossal procentdel af et lands likviditeter.
Emnet interesserer mig, men jeg er jo efterhånden langt væk fra vikingetiden! Måske en anden tråd?

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jelling

Inlägg av Opager » 4 augusti 2017, 09:50

En äldre by från järnåldern har hittats i Jelling. Den är äldre än monumenten.

http://tinyurl.com/yd3l3t9h

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 5 augusti 2017, 17:43

Tak for tipset, Opager. Men for mig lyder det som en selvfølge at der har været landsby (og ikke by) i Jelling siden vor tidsregning - og sikkert længe før.
At man har fundet et par genstande i ædelmetal beviser vist ikke noget som helst. En bonde kunne sælge et par stude for et par sølvmønter. Arkæologen, der udtrykker sig, prøver at få sagen til at skumme. Sådan får man fondsmidler til flere udgravninger. Tror jeg.
Hvad der er revolutionerende og super-up-to-date er arkæologens sprog. "Vi er helt oppe at køre" og det er bare for fedt osv. Hippiesprog fra halvfjerdsernes ødegårde i Sydsverige!

En lille kommentar til den romerske sølvmønt fundet på stedet: Det er påvist at man (f.eks. i Makedonien) fra 400-tallet f.v.t kendte til at have to parallelle møntsystemer: Et i lødigt metal til betaling til udlandet og et andet i legeringer af ringe lødighed der blev åbenlyst brugt som fiduciære cirkulationsmønter i indlandet.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 6 augusti 2017, 11:59

Jeg vil lige resumere min holdning til arven efter Harald Blåtand: Både samling af landet, arveligt kongeembede og kristendom er da vigtige tiltag og det er med rette at disse bestræbelser fylder godt op i Danmarkshistorien. Men det vigtigste var indførslen af en pengeøkonomi.
Det ved vores ideologiske elite sikkert udmærket, men befolkningen aner det ikke. Og jeg selv har faktisk først fået overblik over implikationerne ved denne opfindelse for ganske nylig - i en alder af over 70 år.

BalticSea
Inlägg: 492
Blev medlem: 1 maj 2015, 18:43
Ort: Storköpenhamn

Re: Jelling

Inlägg av BalticSea » 18 augusti 2017, 12:29

Mio Nielsen skrev:Jeg vil lige resumere min holdning til arven efter Harald Blåtand: Både samling af landet, arveligt kongeembede og kristendom er da vigtige tiltag og det er med rette at disse bestræbelser fylder godt op i Danmarkshistorien. Men det vigtigste var indførslen af en pengeøkonomi.
Det ved vores ideologiske elite sikkert udmærket, men befolkningen aner det ikke. Og jeg selv har faktisk først fået overblik over implikationerne ved denne opfindelse for ganske nylig - i en alder af over 70 år.
Det er dog ellers beskrevet i en bog, som alle kan låne på biblioteket eller købe:
http://www.universitypress.dk/shop/king ... 3454p.html

anganatyr
Inlägg: 3118
Blev medlem: 16 april 2015, 17:58
Ort: Blekinge

Re: Jelling

Inlägg av anganatyr » 18 augusti 2017, 13:22

Värt att notera är att inga större antal av dessa mynt har hittats i nordöstra Skåne, Halland (förutom i den södra spetsen av landskapet) eller Blekinge. Blekinge var ju inte danskt vid tidpunkten.

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 19 augusti 2017, 09:39

Tak for henvisningen til bogen om Harald Båtands mønter, BalticSea. Du er god til at følge emner op med relevant kvalitetslitteratur.
Jeg har læst intro-en til bogen og jeg tror ikke den kommer ind på det videre perspektiv, nemlig at denne første danske møntudstedelse måtte være et forberedende skridt mod det egentlige mål: nemlig et fiduciært møntsystem af penge uden metalværdi. Sådan et system som vi - på godt og ondt - har i dag.
Dette er løse spekulationer, vil mange sige, men jeg bemærker, at det tværtimod er disse andre der spekulerer (og forkert) når de kalder legeringsmønter for "tilbageskridt" og "kvalitetsforringelser" og antyder at den slags kun kunne have sin årsag i mangel på sølv.
Det fiduciære pengesystem er en magtbooster, som på Haralds tid havde været kendt i ca. 1400 år.

Opager
Inlägg: 750
Blev medlem: 1 maj 2015, 09:04
Ort: Malmö

Re: Jelling

Inlägg av Opager » 23 oktober 2017, 19:29

Ojdå!

400 järnåldershus i Jelling

http://tinyurl.com/ybo4kth6

Opager

Mio Nielsen
Inlägg: 521
Blev medlem: 2 augusti 2016, 13:00
Ort: Les Cayrouses, 12140 Florentin Aveyron, Frankrig

Re: Jelling

Inlägg av Mio Nielsen » 23 november 2017, 16:39

Nogle bemærkninger om Jellingpalisaden.

Det drejer sig om et stort fund - men er det betydningsfuldt?
Så vidt jeg kan se, så er palisaden det første arkæologiske vidnesbyrd om et forsøg på at grundlægge en statsadministreret by i Skandinavien. I den forstand er det betydningsfuldt. Men forsøget mislykkedes jo, og der gik lang tid før en dansk monarkisk stat blev i stand til at overleve successionsstridighederne. I den forstand er Jellingeanlægget blot en tom boble i Danmarkshistorien.

Palisaden er ikke blot stor, den er også bemærkelsesværdig ved dens form. Da det blev klart, at de fire sider dannede en geometrisk "korrekt" rombe, var vi mange der lå vågne om natten for at spekulere på en forklaring. Denne forklaring er for så vidt fundet, men den er ikke blevet en publikumssucces og i de offentliggjorte konklusioner er det med øjensynlig modvilje, at arkæologerne medgiver, at formen refererer til et pythagoræisk talforhold.

Har denne detalje nu nogen betydning, eller er det blot en kuriositet?

Arkæologerne stiller ikke engang spørgsmålet. De skriver: De fire delarealer er 3-4-5 trekanter… og så er de færdige med det.

Dengang opstillede jeg en hypotese, nemlig at den første forskning i de ideologiske implikationer ved layoutet nok ville komme fra Harvard. Der tog jeg imidlertid fejl, for Anders Winroth er fra Yale universitetet, men han tænker, som jeg, at palisadeformen formentlig er østinspireret.

Skriv svar